הראלי בקרדיט סוויס הוסיף 650 מיליון שקל להשקעת כור

מניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, שבו מחזיקה אי.די.בי של נוחי דנקנר, זינקה בכ-20% מתחילת החודש ושיפרה את מצבה ■ יחד עם זאת, ההפסד "על הנייר" - 1.67 מיליארד שקל

אם שלוש שנים בדיוק לאחר שהגיעה למחיר שפל וזינקה ממנו, עומד הסנטימנט במניית אי.די.בי החבוטה להשתנות שוב? לאחר שנה קשה, במהלכה איבדה מניית הקונצרן שבשליטת נוחי דנקנר כ-75% משוויה, היא רושמת בימים האחרונים תיקון חד.

כזכור, רק בחודש שעבר, לאחר הנפקת המניות של אי.די.בי, נפלה מניית אי.די.בי אחזקות כ-40% ושווי הקונצרן נחתך לכ-1.1 מיליארד שקל בלבד. ואולם, בשלושת ימי המסחר האחרונים השתנתה המגמה. היום קפצה מניית הקבוצה בעוד 3.6%, ובכך השלימה זינוק תלת יומי של כ-15%. העליות החדות לא היו נחלת מניית אי.די.בי לבדה, וגם החברות המוחזקות על ידה, כור ודסק"ש, רשמו בשבוע האחרון עליות שערים חדות של כ-7% וכ-6%, בהתאמה.

בשוק ההון מעריכים כי הגורם המרכזי לשינוי המגמה הן העליות החדות שנרשמו במניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, בו מחזיקה הקבוצה, באמצעות כור , בכ-2.5% מהמניות השוות כיום מעל ל-3 מיליארד שקל.

בדומה לסנטימנט החיובי במניות הפיננסים בעולם, טיפסה מניית קרדיט סוויס ביותר מ-20% מתחילת החודש האחרון, כאשר במונחים דולריים מדובר בזינוק של כ-30%. רק בשבוע האחרון השלימה המניה עלייה של כ-15% במונחים דולריים.

זה המקום להזכיר כי ההשקעה של דנקנר במניות הבנק השוויצרי הכניסה את אי.די.בי לסחרור, בשל השילוב של הירידות החדות שספגה המניה בשנה החולפת והמינוף הגבוה בו בוצעה ההשקעה. ההפסדים הכבדים מההשקעה, גם אם אלה נותרו ברובם "על הנייר", גרמו לכור להפסד של מעל 3 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2011, וגררו את אי.די.בי לגירעון עמוק בהון העצמי.

מהלך העליות הנוכחי הגדיל את שווי הפוזיציה של כור בכ-650 מיליון שקל, אך גם הוא לא מחק את הפסדיה "על הנייר" של הקבוצה מההשקעה. הפסדים אלה - כלומר, הפער בין מחיר רכישת המניות לבין שווין הנוכחי - עומדים על כ-1.67 מיליארד שקל. על מנת שההשקעה של כור בקרדיט סוויס תגיע לאיזון, על מניית הבנק השוויצרי להגיע למחיר של 37.5 פרנק שוויצרי למניה, לעומת 27.2 פרנק היום. או במילים אחרות לטפס עוד 37%.

יחד עם זאת, מבחינה חשבונאית כור כבר הכירה בהפסדים בדוחות ברבעונים הקודמים שלה, כך שבהנחה שמחיר המניה יישמר עד סוף החודש, החברה תכיר ברווח של כ-650 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012, שגם יגדיל את ההון העצמי שלה, ובשרשור כלפי מעלה גם את זה של דסק"ש ושל אי.די.בי.

"הסיפור הוא בחוב, לא במניה"

עידו אמריליו, מנהל חדר מסחר ברוקראז' בפסגות, אמר היום ל"גלובס" כי "החששות מקרדיט סוויס עדיין קיימים", אולם יחד עם זאת הוא ציין כי דנקנר נהנה מהרוח החיובית המורגשת באחרונה בשווקים. לדבריו, "נראה שדברים מתחילים להיות בשליטה ויש סימני התאוששות: מבחני הלחץ שבוצעו בבנקים, בעיקר בארה"ב, הראו שמצבם יחסית בסדר, והסיכון במרחב האירו ירד".

במקביל למגמה החיובית בשווקים, אמריליו מעריך כי "השוק הפנים שדנקנר לוקח ברצינות את הטיפול בחובות שלו. יכול להיות שבסיום התהליך תישאר בידיו חברת החזקות רזה, אבל הוא לא מפחד לממש נכסים ומתכנן להחזיר את הכסף. מתקבל הרושם שדנקנר מארגן את החוב שלו לטווח ארוך, ואפשר לראות שיפור בתשואות בסדרות לטווח זה. הסיפור האמיתי הוא בחוב, ולא במניה, ושם רואים רגיעה מסוימת".

"ראינו הבעת חוסר אמון בכל מה שקשור לדנקנר בהנפקת המניות של אי.די.בי אחזקות, שאף גוף מוסדי לא השתתף בה, גם בגלל שרבים מהם מאוד חשופים לקבוצה, וגם בגלל שהם לא רוצים להיחשף אליה משיקולים שונים", מוסיף אמריליו. "מאז ההנפקה הקבוצה עצמה רק יורדת, וחוסר ההשתתפות של המוסדיים מעלה סימני שאלה, כי דנקנר צריך את שוק ההון".

מניות קבוצת אי.די.בי אמנם מגיבות במהירות לשינוי הסנטימנט בשוק, אך קשה לומר שאותו הדבר קורה גם באיגרות החוב של הקונצרן. אמנם גם מרבית איגרות החוב של החברה רשמו בשבוע החולף עליות שערים נאות של בין 6% ל-8%, אך חלק מהן עדיין נסחרות בתשואה דו ספרתית של עד 15%.

בשוק ההון מעריכים כי הסיבות לכך הן בין היתר הנזילות הנמוכה המאפיינת את שוק האג"ח, וכן משבר האמון בין אי.די.בי לשוק ההון. אמנם בקבוצה עושים מאמצים לשקם את האמון ולשפר את הנזילות, אך נראה כי תהליך זה עוד ייקח זמן, והמשקיעים ימתינו כדי לראות אם הצעדים שמתכננת הקבוצה לשיפור המצב יוצאים אל הפועל, לפני שימהרו וירכשו שוב את האג"ח שלה.

אינדיקציה חיובית לגבי שינוי ביחס של שוק ההון לאי.די.בי ניתן היה לראות בהנפקת האג"ח של סלקום, שנערכה בסוף השבוע שעבר, ושזכתה לביקושים גבוהים של מעל מיליארד שקל. הנפקה זו נערכה לפי המלצות ועדת חודק, וזו למעשה הנפקת האג"ח הראשונה של הקבוצה שנעשית במתכונת זו.

קרדיט סוויס
 קרדיט סוויס