ארה"ב מחדשת האזהרה לאזרחיה מפני ביקור בישראל

אזהרת הנוסעים החדשה מדגישה ששלטונות ישראל "עודם מודאגים מהסיכון המתמשך של פיגועי טרור" ■ "סיכונים גדולים יותר עלולים להתקיים סביב מסעדות, עסקים ומקומות אחרים"

ארה"ב עידכנה אמש (ב') את האזהרה לאזרחיה מפני סיכוני ביקור בישראל. האזהרה מתפרסמת בדף ההתרעות לנוסעים באתר של משרד החוץ האמריקני. לא ניתנה סיבה לחידוש האזהרה, אך הנוסח החדש מבהיר שמדובר בעדכונים שמתייחסים ל"סביבה הביטחונית הכללית" בישראל, ולא לסיכוני ביקורים בגדה או ברצועה.

תחת הכותרת "ביטחון כללי" מצויין, ש"השלטונות הישראליים עודם מודאגים מהסיכון המתמשך של התקפות טרור".

"אזרחי ארה"ב מוזהרים בזה שסיכונים גדולים יותר עלולים להתקיים סביב מסעדות, עסקים ומקומות אחרים שקשורים באינטרסים אמריקניים, או שממוקמים ליד בניינים של ממשלת ארה"ב, כגון השגרירות האמריקנית בתל-אביב והקונסוליה של ארה"ב בירושלים", נאמר באזהרת הנוסעים. "אנו קוראים לאזרחי ארה"ב לנהוג במידה רבה של זהירות ולהישען על היגיון בריא כאשר הם במקרים במסעדות, מועדוני-לילה, בתי-קפה, מרכזי קניות, בתי-תפילה ובתי-קולנוע, בעיקר בשעות לחץ".

המסמך מציין שהתקהלויות גדולות בישראל סומנו בעבר כמטרות ע"י טרוריסטים ואזרחים אמריקים נקראים להימנע מלהגיע להתקהלויות כאלה במידת האפשר. עובדי ממשלת ארה"ב הצטוו לא להתקרב למחאות והפגנות. הם צריכים להביא בחשבון שלעובדי ממשלה אמריקניים אסור לנסוע באוטובוסים בישראל או להגיע לתחנות מרכזיות.

האזהרה מזכירה התקפת טרור על שני אוטובוסים ושתי מכוניות פרטיות על כביש 12, מצפון לאילת, ב-18 באוגוסט 2011, שבה נהרגו שמונה ונפצעו כמעט 40, וכן פיגוע בתחנת האוטובוסים המרכזית בירושלים ב-23 במארס אשתקד, שבו נפצעו כמה אזרחים אמריקניים. כן מצויין, שמאז דצמבר 2009 נרצחו שני אזרחים אמריקניים בשתי תקריות נפרדות כאשר טיילו ביערות ליד בית-שמש.

המסמך מזכיר קיומם של מוקשים באזורים רבים ברמת-הגולן וקורא למבקרים לטייל רק בדרכים ובשבילים מסומנים. ליד גבולה הצפוני של ישראל, התרחשו התקפות של טילים משטחה של לבנון ללא אזהרה, נאמר בממסך.

בעדכון קודם של אזהרת הנוסעים, בפברואר, נוסף מידע על הסיכונים שבהם כרוך ביקור בשכונות חרדיות בירושלים. מבקרים בירושלים צריכים לנהוג בזהירות באתרים קדושים בחגים, בימי ו', שבת ו-א' ולהתלבש באופן יאה בביקורים בעיר העתיקה ובשכונות חרדיות (אולטרה-אורתודוכסיות, בלשון הסטייט דיפרטמנט), נאמר בקטע שנושא את הכותרת: "הפגנות ואי שקט אזרחי". "רוב הרחובות לשכונות חרדיות חסומים בלילות שבת, בשבתות ובימי חג. נרשמו מקרי תקיפה על מבקרים חילוניים, הן כאלה שנסעו ברכב (בשבתות) והן כאלה שהיו לבושים/ות באופן בלתי צנוע".