גייתנר לגוש האירו: "היזהרו מתוכניות צנע דרקוניות מדי"

"מדינות גוש האירו צריכות ליישם את האמנה הפיסקאלית שעליה חתמו באופן הדרגתי ולהיזהר לא להדק את החגורה סביב התקציב הכלכלי של הגוש יותר מדי, עניין שיוביל למיתון", אמר גייתנר

בנאום שנשא אמש (ג') שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, בפני הקונגרס, הוא טען כי אירופה נמצאת רק בשלבים הראשונים של הדרך הארוכה שתצטרך לעבור כדי להגיע ליציבות פיסקאלית ופיננסית. אולם, גייתנר גם הזהיר את מדינות גוש האירו לבל ייסחפו לתוך מערבולת של תוכניות צנע שייגרמו להאטה כלכלית ומיתון בכל היבשת, ולמעשה ישיגו את התוצאה ההפוכה.

גייתנר אמר בנאומו כי הוא פסימי באשר לשיעור הצמיחה של כלכלת ארה"ב אך הוא חרד יותר לכלכלת גוש האירו. "מדינות גוש האירו צריכות ליישם את האמנה הפיסקאלית שעליה חתמו באופן הדרגתי ולהיזהר לא להדק את החגורה סביב התקציב הכלכלי של הגוש יותר מדי, עניין שיוביל למיתון".

במהלך הנאום גייתנר יצא נגד הצעדים ה"אוטומטים" שמבצעים קובעי המדיניות בכל פעם שהם חוששים מהאטה בצמיחה. קרי, לקצץ במיסים ולהדק את התקציב. "במידה ונקוטים בצעדים אלו במידה הלא נכונה, הם עלולים ליצור את התוצאה ההפוכה ולגרום להאטה גדולה יותר שתחסל לגמרי את הצמיחה".

המדינות הנמצאות בלב משבר החוב האירופי, יוון, ספרד, איטליה, ספרד ופורטוגל, נקטו בצעדים של קיצוץ התקציב שלהם ואכפו רפורמות מרחיקות לכת כדי לעודד את הצמיחה והתחרותיות שלהם. אולם, גייתנר טוען כי זהו רק חלק מהפיתרון.

" כדי שהרפומות יעבדו, מדינות גוש האירו צריכות לדעת לתאם בין תוכניות הצנע והקיצוץ התקציבי לבין הסיוע הכספי המאסיבי שהם קיבלו"