תכירו: רקס - הרובוט שייחלץ חיילים ויישא את הציוד שלהם

ידידו הטוב ביותר של הלוחם: הרובוט החדש של התעשייה האווירית ידע לסחוב תחמושת עבור החיילים, להגיב לפקודות שיקבל באמצעות שלט רחוק, לשאת ציוד אישי, מזון, ועוד

המהנדסים במפעל להב של התעשייה האווירית השלימו באחרונה את פיתוח הכלי שאמור להיות ידידו הטוב ביותר של הלוחם. תכירו את רקס, רובוט שידע להשתרך מאחורי החיילים בהתאם לקצב הליכתם, להגיב לפקודות שיקבל באמצעות שלט רחוק, לשאת ציוד אישי, מזון, תחמושת ואפילו, בעת צרה, לחלץ פצוע מהשטח.

רקס אמור להיות החלופה הרובוטית ללמות החברותיות שליוו את חלק מכוחות צה"ל במלחמת לבנון השנייה. בניגוד לבהמות משא, רקס לא אמור להיכנס לפאניקה כאשר נשמעים קולות ירי ואין צורך להאכיל ולהשקות אותו בשדה הקרב.

אורי פז מידן, מנהל תוכנית הרובוטיקה הצבאית של תע"א, מפרגן למתחרות. "דווקא צריך להעריך את הלמות", הוא אומר ל"גלובס", "הן נותנות מענה יצירתי למצב שבו לוחמים סוחבים כמויות גדולות של ציוד אישי למרחקים גדולים. אם במלחמת העולם השנייה לוחם שנחת בחופי נורמנדי סחב בממוצע כ-15 ק"ג של ציוד, כיום לוחם ממוצע נדרש לשאת כמעט פי שלושה".

המשקל של רקס כ-200 ק"ג והוא מתוכנן לשאת מטען במשקל כולל של רבע טון, אותו ניתן להעמיס ולפרוק במהירות. מנוע בנזין בנפח של 170 סמ"ק מאפשר לו לנוע במהירויות משתנות שבין 1 ל-15 קמ"ש - כדי לאפשר התאמה מוחלטת לקצב ההליכה של חיילי החי"ר בתנאי שטח: "זה היה אתגר אדיר עבורנו", אומר פז מידן, "כדי להגיע למצב שהכלי ידע לנסוע כל כך לאט, היינו צריכים להשקיע בפיתוח בפני עצמו כי עד כה כל הפיתוחים בתחום הרכב הופנו לטובת זה שהרכב יהיה מהיר יותר, יגיע במהירות מרבית מנקודה לנקודה".

מתפקד היטב בשטח

הצוות בראשות פז מידן הגדיר שורה של דרישות לכלי שאמור ללוות את לוחמי הרגלים. הכלי אמור להיות ארוך דיו כדי לשאת אלונקה לפינוי פצוע אחד; מספיק צר, כדי שיוכל להיכנס בדלת סטנדרטית או לנוע בסמטה צרה, נמוך כך שאפשר יהיה להכניסו למסוק הסער "בלק-הוק" וחזק, כך שיוכל לנוע בתנאי שטח קשים ולתפקד היטב.

על מגבלת העבירות של הרקס במקרה של מכשולים, הצליחו המהנדסים של תע"א להתגבר באמצעות בנייתו ממרכב קל יחסית. שניים או שלושה חיילים יכולים לפרוק מהרובוט את המטען שהוא נושא ואז להרים אותו מעל המכשול.

"אחד מחיילי הכוח יניע את רקס באמצעות שלט רחוק, שמידותיו כמידותיו של חצי מכשיר סמארטפון ובו חמישה לחצנים: בלחיצת כפתור, הוא יוכל לקבוע לו באיזו מהירות לנסוע, איזה מרחק לשמור מהכוח - מ-3 מטרים עד 100 מטרים וזאת, באמצעות מערכות של חיישני GPS ועקיבה אופטית שמותקנות על הכלי. מערכות אלה מאפשרות לרקס לקיים עקיבה אמינה אחר הכוח המוביל", אמר פז מידן.

רובוט, שפר הופעתך

מעבר להיותו הסבל האולטימטיבי שיישא עבור לוחמי גולני במלחמה הבאה את הטילים, הרימונים ואת מנות הקרב - בתע"א כבר חושבים על שורה של אפליקציות לפלטפורמה של רקס: על אותו עיקרון, אפשר להתקין על הרובוט מערכות מתקדמות שיוכלו לשמש לאיסוף וקליטת מידע בזמן אמת עבור כוח שנמצא בפעילות מבצעית בשטח; ניתן להגדיר רובוט אחר כגנרטור נייד שתפקידו יהיה להטעין מכשירים ואמצעים אלקטרוניים המשמשים את הכוחות במסגרת לחימה - כמו אמצעי שליטה ובקרה על כלי טייס בלתי מאוישים ועוד.

פז מידן אומר כי תרחיש שבו חייל אחד יהיה אחראי על מספר רובוטים שלהם תפקידים שונים - אינו בלתי סביר. התע"א מציגה את רקס במסגרת הכנס הבינלאומי לכלים בלתי מאוישים, AUVSI שנפתח היום בתל אביב - בהשתתפות נציגים ממערכות ביטחון וצבאות מהעולם. במסגרת הכנס ימסרו מהנדסי החברה עדכונים אודות תכניות פיתוח בתחום הרובוטיקה הקרקעית, כלי שייט בלתי מאוישים, מערכות ניווט וראיית לילה ועוד.