חיים סבן קיבל הצעה לרכישת חברת פרטנר מאילן בן-דב

מקורבים: כרגע לא מתנהל משא-ומתן פורמלי עם קבוצת סבן, אך גורמים מטעמו של בן-דב גיששו גישוש ראשוני אצל סבן ■ בדיקת "גלובס": ארבע קבוצות השקעה הביעו התעניינות ברכישת פרטנר

האם חיים סבן יהיה זה שיציל את פרטנר ? גורמים מטעמו של אילן בן-דב גיששו גישוש ראשוני אצל איש העסקים סבן לגבי האפשרות שירכוש את חברת הסלולר שבבעלות בן-דב. ככל הנראה, הפנייה לסבן נעשתה על-ידי בנקים להשקעות המלווים את המכירה של פרטנר. פנייה דומה נעשתה לגורמים רבים נוספים. סבן בודק את הפנייה באופן ראשוני, אך כרגע לא מתנהל משא-ומתן פורמלי בין הצדדים. מבדיקת "גלובס" עולה שכרגע יש 4 קבוצות השקעה שהביעו התעניינות ברכישת החברה, וסבן אינו נמנה עמן.

בן-דב נפגש באחרונה עם שורה של משקיעים המבקשים לקבל מידע לגבי הרכישה, אך התהליך צפוי להימשך זמן ולא יסתיים בשבועות הקרובים. חלק מהמשקיעים מעדיפים לחכות עד לסיום השינויים הרגולטוריים שמתכנן משרד התקשורת, ורק לאחר מכן לבצע את בדיקותיהם לגבי כדאיות ההשקעה. כך, למשל, ייתכן כי רגולציה התומכת בשוק סיטונאי ותאפשר לפרטנר ליהפך לקבוצת תקשורת תשפיע על שווי החברה, ולהפך.

גורמים המקורבים לתהליך המכירה ציינו שלא ידוע להם על משא-ומתן המתנהל כרגע עם קבוצת סבן אך לא שללו את האפשרות שנעשתה אליו פנייה על רקע הקשר שלו לשוק התקשורת בישראל והידיעות על כוונותיו לחזור להשקיע בישראל.

ליווי של הבנקים המובילים בעולם

תהליך מכירת מניות השליטה בפרטנר מבוצע על ידי שני בנקי השקעות מהמובילים בעולם - דויטשה בנק ולאזארד פררס, המעניינים את הרוכשים הפוטנציאליים בחברה, מייעצים לה בתהליך מכירת המניות, וכן מגבשים את מתווה מכירת המניות. בהודעה מתחילת פברואר הוסיפה סקיילקס כי דויטשה אישר שאם הרוכש הפוטנציאלי יצטרך מימון לעיסקה, הבנק יעמיד לו, בכפוף לבדיקת נאותות ותנאים מסוימים, קו אשראי בהיקף של עד מיליארד דולר.

בן-דב מופסד בכמיליארד שקל "על הנייר" מהשקעתו בפרטנר. מתחילת 2011 נפלה מניית החברה בעשרות אחוזים. בן-דב מחזיק באמצעות סקיילקס 44.5% ממניות פרטנר, בשווי של 2 מיליארד שקל. מול נכס זה עומד לסקיילקס חוב ענק של 3 מיליארד שקל, רובו למחזיקי האג"ח והיתרה להאצ'יסון (בעלת השליטה הקודמת בפרטנר), שנלקח בשנת 2009 למימון רכישת פרטנר. רוב החוב מגיע לפירעון בשנתיים הקרובות, ומאחר שלסקיילקס של בן-דב אין יכולת למחזר את החוב באמצעות שוק ההון (תשואות האג"ח של סקיילקס מגיעות ל-24%), הוא הודיע לאחרונה כי בכוונתו למכור חלק ממניותיו בפרטנר, או את כולן.

התוצאות של פרטנר לשנת 2011 רחוקות מלהלהיב. ב-2011 דיווחה פרטנר על ירידה שנתית של 23.8% בהכנסות משירותים במגזר הנייד ל-4.25 מיליארד שקל, לצד עלייה של 4.9% בהכנסות הכוללות - ל-7 מיליארד שקל - בעקבות רכישת 012 סמייל. הרווח הנקי ירד ב-38.6% ל-763 מיליון שקל.

פרטנר מציינת כי ההשפעה השנתית של הורדת דמי הקישוריות על ההכנסות משירותים הייתה ירידה של 1.1 מיליארד שקל ב-2011, ומתוכם 278 מיליון שקל ברבעון הרביעי. מכירות הסמארטפונים, שפיצו ברבעונים הקודמים על חלק מהירידה, הואטו ברבעון הרביעי והגיעו ל-294 מיליון שקל. בשנה כולה עלו ההכנסות ממכירת ציוד ב-77% ל-1.75 מיליארד שקל.

המגמה השלילית בדוחות נמשכת גם במבט על נתוני ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי, שירדו ברבעון הרביעי ב-11.7% ל-106 שקל. במקביל, שיעור הנטישה עלה מ-6% ל-8.2%.

סיבוב רווחי בבזק

חיים סבן הוא כנראה אחד המיליארדרים הישראלים היחידים שממשיכים להשקיע בישראל (ולא בקטן) גם לאחר שעזב את ישראל לטובת ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. סבן (67), המתגורר בשכונת בוורלי הילס היוקרתית בלוס אנג'לס, שוקל אולי להשקיע בזכיינית הסלולר הישראלית פרטנר, אך אם וכאשר זה יקרה - זו לא תהיה חברת התקשורת הישראלית הראשונה שבה ישקיע.

סבן עשה קופון של מיליארדי שקלים כשרכש במהלך 2005 את גרעין השליטה בבזק, מונופול התקשורת המקומי, יחד עם קרן אייפקס ומורי ארקין, ומכר אותו לפני כשנתיים וחצי לשאול אלוביץ'. מאז לא ביצע השקעות מהותיות אחרות בשוק הישראלי, והתרכז בעיקר בעסקי הטלוויזיה הגלובליים שבנה.

סבן, שהונו לפי דירוג "פורבס" האחרון עומד על 2.9 מיליארד דולר, נולד באלכסנדריה שבמצרים, לווירג'יניה וניסים, שהגיעו 20 שנה קודם לכן למצרים מטורקיה. ב-1957, כשהיה בן 13, עלתה המשפחה לארץ. המשפחה גרה בצריף וסבלה באותן שנים מחרפת רעב, אך עם השנים השתפר מצבה. לאחר בית הספר היסודי נשלח סבן לפנימיית כפר הנוער בן שמן, אך עזב אותה אחרי 3 שנים כדי לסייע בפרנסת המשפחה. את לימודי הבגרות שלו השלים בשעות הערב.

סבן הצעיר היה נגן הבס של להקת "האריות", ואחר כך אמרגן פעיל בשוק המוזיקה המקומי, לצד יהודה טלית. מכאן עבר לצרפת ואחר כך לארה"ב, שבה נחל הצלחה גדולה כמפיק של סדרות טלוויזיה פופולריות, וביניהן "פאוור ריינג'רס" ו"אקס מן". לפני כעשר שנים מכר סבן את עסקי הטלוויזיה שלו לוולט דיסני תמורת סכום עתק של 1.7 מיליארד דולר, והשתמש בו כדי לרכוש, יחד עם קרנות פרייבט אקוויטי, את יוניוויז'ן, רשת הטלוויזיה בספרדית הגדולה ביותר בארה"ב ובין הגדולות בעולם תמורת 13.7 מיליארד דולר.

מלבד עסקיו, סבן ידוע כאחד התורמים הגדולים למוסדות שונים בארץ, וכאחד התומכים הגדולים של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. הוא אחד האנשים הקרובים לביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר, ואילו על הנשיא המכהן, ברק אובמה, אמר בעבר כי יחסו לישראל "הוא די חרטה". סבן נשוי לשריל, פסיכולוגית ילדים, והוא אב לארבעה. שניים מהילדים הם מנישואיה הראשונים של אשתו.