"סביר יותר שארה"ב תסבסד את איראן ולא תתקוף אותה"

כך אומר אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים בסקירתו היומית על השווקים ■ ואיזה השקעה הייתה הטובה ביותר בשוק האג"ח ב-5 השנים האחרונות?

עליית הציפיות להקדמת העלאת הריבית בארה"ב יחד עם עליית הציפיות האינפלציוניות, מושכות את תשואות האג"ח האמריקניות לעלייה. התשואה ל-10 שנים הגיעה הבוקר ל-2.37% כשרק בתחילת פברואר עוד עמדה על 1.8%.

איך תראה הכלכלה האמריקאית במידה והתשואות הנדרשות ממנה ימשיכו לעלות בקצב הזה? שאלה ראשונה היא האם היא עשויה לחוות בעיות במימון הגרעון ושאלה שנייה מה יקרה לבנקים שמחזיקים כמויות גדולות של אותן אגרות חוב? ארה"ב לא תרצה לענות על השאלות האלה, והיא צריכה את מחיר הנפט יורד ואם אפשר אז אתמול. בטח לפני בחירות חסר לדמוקרטיים שמחיר הנפט יגרור אינפלציה, עם חשש למשבר חובות, חשש למשבר בנקאי, אי אמון במערכת הפד ודולר חזק מידי (כתוצאה מהעלאת ריבית) שיחזיר את האבטלה למעלה. "כעת נראה סביר יותר תרחיש שארה"ב נותנת לאיראן סובסידיות לפיתוח בארות נפט חדשים מאשר תוקפת אותה". כך כותב היום אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים בסקירתו על השווקים.

על שוק האג"ח הקונצרני בדירוג גבוה כותב כהנוביץ כי הקרם של האג"ח "זבל" נמצא בארה"ב, אג"ח בדירוג BB (דרגה מעבר לכך, אג"ח BBB, היא הזבל של האג"ח בדירוג "השקעה"). זו השיגה למשקיעים בחמש השנים האחרונות לא רק את התשואה הכמעט גבוהה ביותר, מול 35 מדדי אג"ח קונצרני בעולם, אלא גם כמעט את הכמעט בטוחה ביותר! למעשה, בשקלול של תשואה ליחידת סיכון השקעה באינדקס אג"ח בדירוג BB אמריקני הייתה ההשקעה הטובה ביותר בתקופה, לא רק מול מדדי אג"ח קונרניות בעולם, אלא גם מול מדד אג"ח ממשלתיות אמריקניות.

זאת, נזכיר, בתקופה לא קלה בכלל, עם שני משברים גדולים באמצע. השכבה האמצעית של אגרות החוב, ה-BB, נהנית מצד אחד מהתשואה הגבוהה של האג"ח המסוכנות ומצד שני קרובה מספיק לאלה בדירוג השקעה כדי שלא להישחט במשבר. יש הקוראים להן "הנקודה המתוקה".

בהתייחסות לנעשה בשוק הסחורות כותב כהנוביץ כי שתי הסחורות המתואמות ביותר לפעילות הכלכלית בעולם הן הנפט (אנרגיה) והנחושת (בניה). הן עולות יחד עם האצת הפעילות הכלכלית בעולם אך מצד שני התייקרותן גם מקשה על הצמיחה. אנליזה שפרסם בנק ההשקעות וולס פארגו מראה כי השילוב הטוב ביותר לכלכלה נוצר כאשר עליית מחיר הנחושת גבוהה מעליית מחיר הנפט, מה שתומך כך גם בשוק המניות. החדשות הרעות מבחינתם הוא שבתקופה האחרונה עליית מחיר הנפט חדה יותר מעליית מחיר הנחושת, מה שבא לידי ביטוי בירידת יחס המחירים בינהם. האם עלייתו החדה של מחיר הנפט הפעם, שמיוחסת ברובה לאי הוודאות מאיראן, שונה בשל כך, או שהקושי על הכלכלה הוא אותו קושי? הזמן יגיד...