הכנסת אישרה: זיכוי שצרכן מקבל בחנות - ללא הגבלת זמן

עפ"י הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש, ניתן יהיה להשתמש בזיכוי מחנות גם לרכישת מוצרים שבמבצע, ולא יהיה צורך בהצגת חשבונית בעת השימוש בזיכוי

הכנסת אישרה היום (ד') את הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש (קדימה), שמטרתה להיטיב עם הצרכנים בבעיה כאובה וידועה: תחום הזיכויים שמקבלים הצרכנים על מוצרים לאחר החזרתם.

ההצעה מטפלת בכל האספקטים של הזיכוי מזוויות שונות: הזיכוי יהיה לתקופה בלתי מוגבלת, ובנוסף לכך תחויב הדפסת הזיכוי על גבי נייר בלתי מחיק, כדי לפתור את ה"נטייה" של בתי העסק להדפיס את הזיכוי באופן שידהה ויהפוך לבלתי שמיש.

בנוסף מבטלת הצעת החוק את הצורך שמימוש הזיכוי יותנה בהצגת חשבונית, מפני שפעמים רבות נוטים האנשים לאבד אותה, ובכך נמנעת זכותם לממש את הזיכוי.

בשורה חשובה נוספת של החוק היא שהזיכוי יהיה תקף גם למימוש בתקופת מבצעים ("מכירה מיוחדת"). החוק גם קובע כי במקרה שהצרכן מנצל 90% ומעלה מסכום הזיכוי, הוא יוכל לקבל את היתרה בכסף מזומן - על מנת למנוע מצב שבו ישתמש בעל העסק ביתרת הזיכוי על מנת לאלץ את הצרכן לרכוש מוצר נוסף ולהוסיף סכום כספי נוסף.

לדברי ח"כ תירוש, "אין כל סיבה שמדינת ישראל תהיה בפיגור אחרי העולם המערבי בנוגע לתחום הזיכויים וההחזרים הכספיים לצרכן. המצב בו אנו נתקלים כצרכנים, ולפיו בתי העסק מביאים אותנו לכך שלא ננצל את הזיכוי שברשותנו, הוא בלתי נסבל.

"בעל עסק שלא יהיה מעוניין לתת זיכוי ללא הגבלת זמן - שיתכבד ויחזיר את הכסף לצרכן, אך שלא יביא את הצרכן לידי מסכת ייסורים עד לקבלת הזיכוי. החוק יגן על כספו של האזרח ולא ייתן לבעלי עסקים להפוך תירוצים, תנאים והגבלות שונות ומשונות לכסף מזומן על גבו של הצרכן הישראלי".