ההנפקה לא נכשלה

תשואת המנייה תיבחן עוד שנה לפחות, בהנפקה ראשונית - כך צריך לעשות

1. מאוד קל להגדיר את תוצאות ההנפקה של אבן קיסר ככישלון. כן, התוצאות מאכזבות (בלשון המעטה), והמספרים מדברים בעד עצמם. אבן קיסר נאלצה לחתוך רבע משוויה כדי להפוך לציבורית בשוק ההון האמריקני, וזה לא מעט. למען האמת, זה די הרבה, במיוחד כשלוקחים בחשבון שהשוק הראשוני בארה"ב ממש לא מצוי בנסיגה.

ובכל זאת, לא היינו ממהרים להגדיר את ההנפקה הזו ככישלון. הנפקה ראשונית מוגדרת כמוצלחת או לא מוצלחת, לפי התשואה שהמניה מפיקה לפחות שנה לאחר ההנפקה. ככל שזו חיובית וגבוהה יותר, פירוש הדבר שהחברה השאירה יותר כסף "על השולחן", כפי שנהוג לומר, ואפשרה לציבור המשקיעים בה ליהנות מפירותיה, ולא רק לחגוג על חשבונו.

לכן, אל תמהרו להגיד שאבן קיסר נכשלה. גיוס של 73.3 מיליון דולר לפי שווי של 356 מיליון דולר הוא מכובד, וכנראה שזה מה שאבן קיסר שווה כרגע. אם וול סטריט טעתה, המניה תתקן את עצמה כלפי מעלה, וכל מי שהשקיע וישקיע בה מעתה והלאה - ירוויח. אם וול סטריט צדקה, והתמחור הנוכחי של החברה אף יתברר יותר מאוחר כגבוה מדי, הנחמה למשקיע הקטן תהיה בכך שרכש את המניה לפי 11 דולר ולא לפי 15 דולר.

2. והנה עוד משהו שאולי יעודד קצת את מי שבחר להתמקד דווקא בחצי הכוס הריקה. אבן קיסר בחרה להפוך לציבורית, כחלק מתוכניתה להפוך לחברה גדולה יותר, ותוך כדי להיוותר ישראלית. מאוד ישראלית. בשבוע שבו נודע על מכירת שתי חברות ישראליות (ברודלייט וסופרדיימנשן) תמורת כחצי מיליארד דולר, ובשבוע שבו נודע על הבחירה של אובג'ט לצעוד במסלול דואלי - מכירה או הנפקה למרבה במחיר - נחמד לדעת שיש עדיין חברות כמו אבן קיסר, שמבחינתן מכירה למשקיע זר עדיין לא באה בחשבון.

3. ובכלל, לא יזיק אם נחזק את נוכחותנו בנאסד"ק (כן, הנה בא החלק הפטריוטי). הנפקת אבן קיסר היא ההנפקה הראשונית הישראלית הראשונה שבוצעה השנה בוול סטריט, ולפי צבר ההנפקות הנוכחי לא בטוח שיצטרפו אליה הרבה עמיתות ישראליות בהמשך השנה.

ככל שעובר הזמן, מספר החברות הישראליות שמחזיקות מעמד עד להנפקה, ולא נמכרות לפני שניסו בכלל להפוך לציבוריות, הולך ויורד. השנה מדובר על חברה אחת (לפחות כרגע), גם אשתקד הייתה לנו רק הנפקה אחת כזאת (אימפרבה, בניכוי הנפקות בלאנק צ'ק או הנפקות דואליות כמו זו של גזית גלוב), ב-2010 היו שלוש, וזה כשלפני קצת יותר מעשור, בשנת 2000, נרשמו 17(!) הנפקות ישראליות.

ולא, הכמות לא חשובה יותר מהאיכות. אך כשהכמות אפסית, הסיכוי שיישארו כאן מספיק חברות ישראליות גדולות וטובות כדי לעמוד בזכות עצמן, ולהעסיק מאות ואלפי עובדים שיניעו קדימה את המשק הישראלי - הולך ויורד. עצוב? כן, הרבה יותר מהמחיר לפיו הונפקה אבן קיסר.