לראשונה זה 7 שנים: 2 מטר נוספו למפלס הכנרת בחורף

למרות הנתון המעודד, לכנרת מלאה חסרים עוד 3 מטרים ■ יום המים הבינלאומי: 70% מהישראלים מעדיפים מי ברז על מים מינרלים

לראשונה זה 7 שנים, עלה מפלס הכנרת ב-2 מטר בחורף אחד. כך לפי המדידה האחרונה של האגם שביצעה הבוקר (ה') רשות המים. למרות הנתון המעודד, לכנרת מלאה חסרים עוד 3 מטרים.

החורף הגשום שיפר גם את מצב אקוויפר ההר, והעלה את מפלס מי התהום במעט מעל הקו האדום. אך מצב אקוויפר החוף עדיין טעון שיפור, ורשות המים שוקלת להפסיק בקרוב את השאיבה ממנו, בניסיון לשקמו.

לדברי ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום המים העיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, "משק המים הישראלי חוזר לממדים נורמליים אחרי שבע שנות בצורת. זו שנת תפנית". גבעתי הוסיף כי "כדי להישאר במצב נורמלי, נצטרך להמשיך ולהקפיד על משמעת מים, בייחוד על רקע העובדה שרק באוקטובר נוכל לקבל הערכות ותחזיות ראשוניות לגבי אופיו של החורף הבא".

החלום הרטוב התגשם

מאז החורף של 2005, עלייה של 2 מטרים במפלס הכנרת נחשבה לחלום ישראלי רטוב. למפלס האגם הלאומי נוספו בכל חורף כמטר אחד בלבד. בשנים שחונות במיוחד, כמו 2008, המפלס עלה רק בחצי מטר. טרם שנות הבצורת, מפלס הכנרת רשם עלייה שנתית ממוצעת של 1.60 מטר, עם זרימה של כ-320 מ"ק בנחלים.

לפי הערכות רשות המים, עד מאי הקרוב יזרימו הנחלים אל הכנרת כ-450 מ"ק מים. "החורף הזה נתן לנו במתנה כמויות מים של מתקן התפלה נוסף", אומר ד"ר גבעתי בחיוך. "אני מעריך שעד מאי המפלס יעלה בעוד חצי מטר".

את השיפור הדרמטי במצב משק המים מייחסים ברשות להרחבת פעולות ההתפלה. כיום מחצית ממי השתייה מותפלים בשלושה מתקנים מרכזיים, באשקלון, בחדרה ובפלמחים. המתקן האחרון אף הורחב כך שיוכל להתפיל כמויות גדולות יותר.

היקף ההתפלה השנתי בישראל הוא כ-300 מ"ק ובתוך שנתיים יתווספו כ-300 מ"ק מים מותפלים נוספים, כשיוקמו שני מתקני התפלה חדשים באשדוד ובשורק. זמינות המים המותפלים, לפי ד"ר גבעתי, מאפשרת לרשות המים לשפר את האגירה במקורות - בכנרת ובמי התהום.

היקף השאיבה מהכנרת מינימלי, ולפי ההערכות, שאיבת המים מהאגם תתרחב רק במאי. לפי חברת מקורות, בסוף 2013 כ-75% מהמים שיסופקו לציבור יהיו מי ים מותפלים.

חרף הנתונים המעודדים, ברשות המים הבהירו היום כי ב-7 השנים האחרונות נוצר מחסור של 1.5 מיליארד קוב מים בכנרת ובאקוויפרים. "המצב משתפר, אך הוא עדיין קשה, ובטח רחוק מלהיות קל. יש מגמה חיובית, אך חייבים לחסוך. המשבר במים לא נגמר. בחורף הזה הוא פשוט לא העמיק", אמר גורם בכיר ברשות.

הציבור ימשיך לחסוך

לרגל יום המים הבינלאומי, שחל ב-22 במארס, פרסמה חברת מקורות סקר מקיף שעשתה עם קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ובחן את תחושות הציבור ביחס למים, ואת מידת היכרותו עם משק המים המקומי. הסקר כלל 500 נשאלים שמהווים מדגם מייצג.

הסקר מגלה כי 70% מהציבור מעדיפים לשתות מים מהברז. חלקם ציינו כי הם נוהגים להשתמש במתקני סינון ביתיים. 28% מהנשאלים אמרו כי הם שותים מים מינרליים. 65% מהנשאלים אמרו כי הם משוכנעים שמים מהברז בריאים יותר ממים מינרליים.

מהסקר ניכר כי חרף החורף הגשום, הציבור מתכוון להמשיך לחסוך: 85% מהנשאלים אמרו כי יש להמשיך בחיסכון, 8% סבורים שכבר אפשר לחסוך פחות. 82% מהציבור סבורים כי התפלת מי ים תתרום רבות למשק המים, ו-52% אמרו כי לדעתם המים המותפלים איכותיים לפחות כמו מי ברז, ואולי אף יותר.

ומה עם שיקום הנחלים?

בזמן שברשות המים חוגגים את סיום הבצורת ואת השיפור במצב מקורות המים, עמותת צלול, שמובילה מאבקים ציבוריים להגנה על מקורות המים, קוראת לרשויות לפעול במהירות לשיקום הנחלים. בעמותה מזכירים את דוח מבקר המדינה מסוף השנה שעברה, שלפיו ב-20 השנים האחרונות אף נחל לא שוקם.

לדברי דליה טל, מנהלת הקמפיינים של צלול, "נחלי הארץ ממשיכים לשמש תעלות ניקוז שבהן זורמים בעיקר ביוב וקולחים ברמה נמוכה. המשרד להגנת הסביבה ורשות המים מצהירים זה שנים על הצורך לשקם את הנחלים, אך בפועל השיקום מתנהל בעצלתיים ורובו מתמקד בגדות הנחלים ולא במים עצמם".

בשורה לנכים: מהקיץ הקרוב ישלמו פחות על מים

החל מהקיץ הקרוב, כ-200 אלף נכים יזכו להנחה בשיעורים שבין 10% ל-15% בחשבונות המים שלהם. כך הודיע היום (ה') מרכז השלטון המקומי. לדברי יו"ר המרכז, שלמה בוחבוט, ההנחה בתעריפי המים לנכים תיכנס לתוקף בחודש יולי והיא סוכמה בתום התדיינות עם רשות המים, משרד האוצר ומשרד הפנים.

לדברי בוחבוט, "מדובר בהישג חסר תקדים במאבק להורדת תעריפי המים". הוא קרא לראש הממשלה נתניהו להורות על הגדלת המכסה הבסיסית של מים המוקצים לציבור בתעריף מוזל, ולבטל לחלוטין את המע"מ על מים. "אזרחי ישראל לא מסוגלים יותר לשלם חשבונות מים מנופחים במסים", אמר בוחבוט.

במרכז השלטון המקומי אמרו כי יש להוריד את מחירי המים באמצעות הפסקת הסבסוד הצולב, כשהמגזר העירוני מסבסד למעשה את החקלאות, התעשייה והתיירות, ולאפשר תעריף אחיד בכלל המגזרים. על אף העלייה בכמות המשקעים בחורף האחרון, רשות המים אינה מתכוונת להוריד מחירים, בנימוק שהתעריף משקף את העלות: ההליך להתפלת מי ים נחשב להליך יקר, שמושפע גם ממחירי החשמל; עלויות החיבור של מכוני ההתפלה למערכת המים הארצית גבוהות והרביזיה המקיפה במשק המים, מחייבת השקעות של הון עתק בתשתיות ההולכה.

מימ
 מימ