אירלנד נכנסה למיתון; האם תצית את המפולת בגוש האירו?

התמ"ג של אירלנד הצטמק ברבעון הרביעי של 2011 ב-0.2% בשיעור שנתי, זאת לאחר התכווצות של 1.1% ברבעון השלישי ■ אנליסטים רבים טוענים שהמיתון באירלנד מעיד על "כדור שלג של בעיות" שרק יתפח בעתיד

עכשיו זה רשמי, אירלנד במיתון. נתונים שפרסמה היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של אירלנד מצביעים על כך שהתמ"ג בשלושת החודשים האחרונים של 2011 (ברבעון הרביעי) הצטמק בשיעור שנתי של 0.2%, זאת לאחר שברבעון השלישי כולו התמ"ג התכווץ ב-1.1%.

מיתון מוגדר כמצב שבו במהלך שני רבעונים רצופים חלה האטה בקצב הצמיחה. נתונים כלכליים טובים יחסית במחצית הראשונה של 2011 איפשרו לאירלנד לרשום צמיחה של 0.7% בלבד באותה שנה.

אנליסטים מציינים כי הנתונים אומנם לא גרועים כלכך, ולא מלמדים על כך שאירלנד תהיה יוון הבאה. מנגד, אנליסטים אחרים טוענים שהמיתון באירלנד מעיד על "כדור שלג של בעיות" שרק ילך ויתפח עם הזמן ועלול להצית מחדש את משבר החוב האירופי.

כלכלת "הנמר הקאלטי", כפי שכונתה אירלנד בשנות הפרחיה הכלכלי שלה בשנות ה-2000, הלכה ודעכה מאז שפרץ משבר החוב ב-2008 . שיעור האבטלה בה הרקיע שחקים וכעת עומד על יותר מ-15% ויחס החוב תוצר שלה חצה כבר את רף ה-130%, כך שמעצבי המדיניות בגוש האירו אינם צריכים לנוח על זרי הדפנה ולהצבהיר שמשבר החוב נמצא ברגיעה, שכן אירלנד, ביחד עם ספרד ופורטוגל עלולות להחמיר אף יותר את המשבר בו מתבוססות מדינות גוש האירו כבר יותר מ-4 שנים.