מנהיגי המגזר החרדי: שעוני המים הדיגיטליים מחללים שבת

במודעות שפרסמו בסוף השבוע בעיתונות החרדית, טוענים פוסקי הלכה נחשבים במגזר החרדי כי מוני המים אינם אלא "מכשול לבית ישראל" שיש להסירו

ברשות המים ובחלק מתאגידי המים בערים משוכנעים שהחלפת שעוני מים קיימים בשעונים חדשים ודיגיטליים שמשדרים כל העת נתונים אודות היקף הצריכה, ישפרו את השירות לאזרח, ויחשפו פיצוצים ודליפות בצנרת המים, שלרוב סמויים מן העין ומתגלים כעבור זמן רב.

בזמן שחלק מתאגידי המים כבר החלו לאמץ את המונים החדשים ולהתקין אותם, בהשקעה של כוללת של עשרות מיליוני שקלים, במגזר החרדי גוברים הקולות להתנגד להם, ומזהירים מפני חילול שבת. במודעות שפרסמו בסוף השבוע בעיתונות החרדית, טוענים פוסקי הלכה נחשבים במגזר כי המונים החדשים אינם אלא "מכשול לבית ישראל" שיש להסירו.

הרבנים, בהם הפוסקים הגדולים הרבנים ניסים קרליץ; שמואל הלוי ואזנר; שמואל אויערבאך; חיים קניבסקי ועוד, קראו להימנע מהתקנת השעונים החדשים. "יש חשש לחילול שבת בכל פתיחת ברז מים, כאשר הגלגל הנע על ידי זרימת המים מפעיל פעולה חשמלית ומזין נתוני צריכת מים למחשב", נאמר באחד הפרסומים, שראה אור בעיתון "יתד נאמן" המזוהה עם אגודת ישראל.

ברשות המים משוכנעים כי הטמעת אמצעים טכנולוגיים חדשים שמציעות חברות בשוק, תאפשר קריאה מרחוק של נתוני הצריכה במשקי הבית, תוך הפחתת עלויות ודיוק מרבי בחשבונות המים. המונים החדשים, ישדרו באופן עצמאי את נתוני הצריכה אל מחשבי התאגידים, יחסכו את הצורך במדידה ידנית, או את הצורך בביצוע הערכות לגבי היקף הצריכה.

עד כה רק שלושה תאגידי מים החלו להטמיע את המונים החדשים - בערים מודיעין, פתח תקווה ואריאל. בירושלים, בה ריכוז משמעותי של אוכלוסייה חרדית, טרם הוחלט על הטמעת המונים החדשים, בין השאר, על רקע העלות הגבוהה שלהם.

לדברי אהרון רוזנברג, סמנכ"ל תאגיד המים המקומי הגיחון, בכל מקרה שבו יוחלט על התקנת מונים דיגיטליים, הם יותאמו למגזר החרדי. בפרסום ב"יתד נאמן" נאמר כי לפי בקשה מפורשת של רבנים מבית שמש, החברה, ניסו-טלמטיקס, כבר העמידה פתרון משלה למד מים דיגיטלי ששומר על קדושת השבת ונקרא "מד-שמש".