גל השקות ביפן: קופה ללא קופאית ושעון שמתכוונן אוטומטית

היכולת של היפנים להמציא את עצמם מחדש ולמצוא מזור לבעיותיהם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, בולטת בגל המוצרים החדשים והמרתקים שמושקים בימים אלה לקראת עונת האביב

שנה חלפה מאז אסון הצונאמי ביפן והמשבר הרדיואקטיבי שבא בעקבותיו. ביפן עדיין מלקקים את הפצעים, ועבודות השיקום באזורים הפגועים רחוקות מאד מלהסתיים. המשבר פגע גם בשוק מוצרי הצריכה היפניים, הקפיא פרויקטים של פיתוח וקלקל את מצב הרוח של הצרכנים באופן יסודי.

אבל היפנים הם אומני ההישרדות. הם הצליחו לשקם את המדינה מצלקות מלחמת העולם השנייה ולבנות אימפריה תעשייתית לתפארת, הצליחו להתאושש מאין ספור רעידות אדמה ואסונות טבע, ושרדו יותר ממשבר כלכלי אחד.

היכולת של היפנים להמציא את עצמם מחדש ולמצוא מזור לבעיותיהם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, בולטת גם בגל המוצרים החדשים והמרתקים שמושקים בימים אלה לקראת עונת האביב, ומבטיחים, כל אחד בתחומו, ליצור מהפכה שיווקית.

שעון GPS: דיוק בינלאומי

השאיפה לדיוק ולעמידה מוחלטת בזמנים דוחפת את יצרני השעונים היפנים להמציא שיטות חדשות לשליטה בזמן. באביב 2012 הגיעה תורה של סייקו להמציא את הגלגל, והפעם היא עושה זאת באמצעות שעון יד שמכוון את עצמו אוטומטית לשעה המדויקת בכל העולם באמצעות קליטת אותות הזמן, המיקום והתאריך שמשדרת מערכת הניווט הלוויינית הגלובלית (GPS).

העיקרון של המנגנון דומה לזה של שעוני יד אטומיים, שנמצאים מזה זמן בשוק ומכוונים את השעה על פי תדר השעון האטומי הבין-לאומי. אולם בעוד שתדר השעון האטומי נקלט רק באזורים מוגבלים על פני כדור הארץ (ישראל היא לא אחד מהם), קליטת ה-GPS היא גלובלית ופועלת בדיוק רב בכל 39 אזורי הזמן השונים על פני כדור הארץ. המקלט הזעיר שמוטמע במנגנון השעון מפעיל את עצמו אוטומטית פעם ביום, קולט עד ארבעה לוויינים שונים ומתקן סטיות זעירות בהתאם לשעון ה-GPS. כאשר בעל השעון נוחת בארץ חדשה או חוצה אזור זמן, הוא יכול להפעיל את המקלט ידנית כדי לאפס מיידית את השעון על הזמן המקומי.

פרט לכך כולל השעון תצוגה של אזור זמן נוסף ותאריך שמכויל לכל שנה מעוברת עד סוף המאה. לשעון יש סוללה עם טעינה סולארית וצריכת חשמל נמוכה מאוד, והוא מעוצב כמו שעון יוקרה אופנתי ועדכני עם קוטר של 47 מ"מ, עובי של 16.5 מ"מ וגוף או רצועה בגרסאות שונות, כולל טיטניום תעופתי, חומר קראמי וכו'. המחיר ביפן נע בין 2,300 ל-3,850 דולר בהתאם לדגם.

שעון הייטק
 שעון הייטק

אנדרואיד מבשל אורז

היפנים אמנם אימצו אחרי שאר העולם את הטלפונים החכמים, אולם כיום הם מפצים על כך ביצירתיות שמרחיבה את שימושיות הטלפון לתחומים חדשים. כך, למשל, השיקה החודש פנסוניק מכשיר הכנת אורז ביתי - מאושיות המטבח היפני - שמסוגל לבצע סנכרון מלא עם כל טלפון חכם שמצויד במערכת הפעלה אנדרואיד, באמצעות רכיב תקשורת אלחוטי לטווח קצר מסוג RFID. באמצעות הטלפון ואפליקציה מיוחדת, שמספקת פנסוניק, ניתן לשדר ישירות מהטלפון למוח של מכשיר הכנת האורז תפריטים והוראות הכנה מדויקות, שאותן ניתן להפעיל בלחיצת כפתור אחת. האפליקציה מגיעה עם שישה מתכונים מתוכנתים מראש, אולם היא מאפשרת גישה לאתר מיוחד של פנסוניק ממנו ניתן להוריד כ-100 מתכונים שונים (ליפנים יש מאות וריאציות שונות של מאכלי אורז).

רעיון דומה הוביל את חברת NEC לפתח מערכת תאורת תקרה על בסיס נורות LED, שגם היא נשלטת מרחוק באמצעות הטלפון החכם. אפליקציה ייעודית בטלפון מאפשר לשלוט לא רק בעוצמת ההארה, גוון האור ובכיבוי/הפעלה אלה גם להפעיל את תצורת האור בסנכרון עם מוזיקה. מנורת התקרה המתוחכמת מצוידת גם ברמקול אלחוטי להשמעת מוזיקה ומחוברת למאגר המוזיקה שבטלפון החכם באמצעות תקשורת בלוטות'.

קופה ללא קופאית

הבשורה האחרונה בחלק מרשתות השיווק בארץ היא עמדת קופה ללא קופאית, שסורקת אוטומטית את הברקוד של המוצרים השונים. אבל תפעול העמדות האוטומטיות הללו דורש יכולת טכנית בסיסית מצד לקוחות ואמון בסיסי של הרשת ביושרם. מכיוון ששני הדברים הללו הם נדירים בישראל, התוצאה האבסורדית היא שעל כל עמדה לא מאוישת כזו מופקדת דרך קבע קופאית או משגיחה.

אבל ביפן כבר נערכים כיום לשלב הבא באבולוציה של הקופות הללו, שכוללות סורקים תלת-ממדיים המזהים את המוצר עצמו ללא צורך בברקוד. טושיבה כבר הציגה אב-טיפוס של סורק כזה, שרמת הדיוק שלו כה גבוהה עד שהוא מסוגל לא רק לזהות את סוג הירק והפרי שניצבים מולו אלא אף להבחין בין זנים שונים של תפוחים, למשל, שמחירם שונה. הזיהוי מתבצע באמצעות השוואה לבסיס נתונים ענק, שכולל את כל המוצרים הנמצאים בחנות פלוס מוצרים עונתיים. המערכת יכולה אפילו לקרוא את הכיתוב שעל אריזה/בקבוק כדי לשייך לו מחיר ללא צורך בברקוד.