"פישר פמפם את בועת הנדל"ן והאינפלציה שלו היא המס הכי כבד"

(עדכון) - "ישראל יקרה לנו": "פישר הגביר את הריכוזיות, עזר לטייקונים להגדיל מינוף וסייע למונופוליזציה בכלכלת ישראל" ■ שמולי: "המחאה תפרוץ שוב"

הדוח השנתי של בנק ישראל שפורסם היום (ד') מעורר תגובות קשות מצד מי שהובילו את המחאה החברתית בקיץ שעבר.

"נגיד בנק ישראל אישר היום באופן רשמי את מה שהסטודנטים טענו כבר מזמן" אמר היום איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית.

"המדיניות הכלכלית של הממשלה רק הרחיבה את הפערים החברתיים והקפיצה את יוקר המחיה ואת מחירי הדיור למצב בלתי אפשרי שמאיים לרסק את מעמד הביניים בישראל", המשיך ואמר שמולי ואף שיגר אזהרה לגבי התעוררות אפשרית של המחאה בחודשים הקרובים: "לאור המענה הדל והקוסמטי שנתנה הממשלה לבעיות שהציפה המחאה החברתית דוח הנגיד אינו רק ניתוח של מדיניות העבר אלא גם צופה פני עתיד ואת המחאה החברתית שעתידה לפרוץ פעם נוספת בחודשים הקרובים".

"ישראל יקרה לנו": "בנק ישראל שותף בכיר לכך שישראל הפכה יקרה מדי לאזרחיה"

גם תנועת "ישראל יקרה לנו" מגיבה לדבריו של פישר לאחר פרסום הדוח. התנועה מבקרת בחריפות את בנק ישראל, השותף למדיניות הכלכלית של ישראל, ולטענתם הגביר את הריכוזיות. דובר התנועה, איל עופר: "פישר אומר שהמצב 'טוב אך לא מעולה' - ואנו שואלים: למי? סטנלי פישר והבנק שהוא עומד בראשו אינם 'צופה מן הצד'. האינפלציה מאז 2006 היא המס הכבד ביותר המוטל על שכבות הביניים - ובנק ישראל שותף בכיר לכך שישראל הפכה יקרה מדי לאזרחיה הכורעים תחת הנטל".

"מדיניות הריבית הנמוכה לטייקונים שהוביל פישר עזרה להגברת המינוף", טוען עופר. "המינוף אפשר השתלטות על נכסים, הגביר את הריכוזיות, הוריד את התחרותיות ועזר למונופליזציה של הכלכלה הישראלית. יוקר המחיה פוגע גם באזרחים, גם ברווחיות תעשיית היצוא ובפרט ביצרנים הקטנים שאליהם לא מגיע האשראי הבנקאי".

"מאז הגיע לכאן סטנלי פישר בשנת 2006 יוקר המחייה הפך לנושא המכביד על רוב רובה של החברה הישראלית - אולם פישר לא הרפה והמשיך בעזרת הורדת ריבית לפמפם את בועת הנדל"ן . פישר אף מסרב באופן קבוע להטלת מס רכוש שנתי על נכסי המאיון העליון ובמקום זאת ממשיך לייעץ לממשלה על הטלת מס עקיף על שכבות הביניים".

"כיועצה הכלכלי של המממשלה ראוי שהוא יהיה קשוב לעם במקום לבנקאים אשר נוטלים לעצמם משכורות מפליגות ולטייקונים הנהנים מאשראי זול. תנועת 'ישראל יקרה לנו' קוראת לבנק ישראל לחזור למלא את תפקידו בשמירת יציבות המחירים: זוג צעיר בישראל אינו יכול כיום לרכוש דירה בגלל שבנק ישראל - והנגיד פישר בראשו - מתנגד לירידה הדרסטית הנחוצה בכלל מחירי הדיור בישראל".

"הפורום לצדק חברתי": "הממשלה אשמה בפערים החברתיים הגדולים במדינת ישראל"

גם "הפורום לצדק חברתי" הגיב לפרסום דו"ח בנק ישראל: "בנק ישראל חשף היום נתונים מדאיגים ואישר לראשונה בפיו את מה שאזרחי ישראל מבינים היטב זה זמן לא מועט. הממשלה אשמה בפערים החברתיים הגדולים במדינת ישראל. נתוניו של בנק ישראל הוכיחו כי מדיניות הממשלות מזה זמן רב, וביתר שאת הממשלה הנוכחית היא העדפה מוחלטת של המאיון העליון - במיסים, בתקציבים ובהעלאת הפער. מדיניות זו דורסת את מרבית אזרחי ישראל תוך שבירת גבם של מעמד הביניים והתעללות של ממש בשכבות המוחלשות. ראש הממשלה ושר האוצר (ולמען ההגינות גם הנגיד הנוכחי) אשמים לחלוטין בהזנחת החברה הישראלית ואנו, ב'פורום לצדק חברתי' יחד עם אזרחי ישראל, נאבק ונדרוש שינוי כיוון של ממש ולא תיקון קוסמטי".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי: "התעלמותו של ראש הממשלה מתמונת המצב החברתית העגומה המוצגת בדו"ח שפרסם בנק ישראל, ובחירתו להתייחס רק לאחוז הצמיחה במשק, משקפת את המדיניות החברתית-כלכלית של הממשלה בשנים האחרונות שהביאה למצב הזה. מדיניות שדוגלת בהשקעה בשכבות החזקות ובמגזר העסקי ובמקביל זונחת חלקים גדולים מהציבור, ומביאה לפגיעה במימוש זכויות בסיסיות בתחומי העבודה, הבריאות, הדיור, החינוך והרווחה. במקום לקדם יוזמות נקודתיות שלא ישנו מהותית את תמונת המצב, על הממשלה לעשות שינוי אמיתי במדיניות החברתית-כלכלית כדי לדאוג לכך שהזכויות החברתיות ימומשו באופן הולם."