הקבלנים משלמים פחות: 22% נפילה במחירי קרקעות בכ"ס

תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל: ירידה של 22% במחירי קרקע בכפר סבא הירוקה וביקושי שיא לצמודי קרקע בפרדסיה

תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל שפורסמו השבוע מעידים על המשך ירידה במחירי הקרקע בשכונה הירוקה בכפר סבא, ביקוש גבוה לצמודי קרקע בפרדסיה והמשך ביקושים דלילים בפריפריה.

בשכונה הירוקה בכפר סבא, הממוקמת במערב העיר, פורסמו תוצאות של שני מכרזים לבניית 52 יחידות דיור סך הכל בשני מתחמים. במכרז הראשון המאפשר בנייה של 36 יחידות דיור זכתה חברת רמי שבירו הנדסה בניה והשקעות שתשלם למינהל 23.6 מיליון שקל כולל פיתוח. הצעתה הזוכה של החברה משקפת שווי קרקע של 655 אלף שקל ליחידת דיור כולל פיתוח. הצעתה של החברה הייתה גבוה בכ-67% ממחיר המינימום של המינהל.

במכרז השני, המאפשר בנייה של 16 יחידות דיור, זכתה חברת מ.כ. הצעירה חברה להשקעות ובניין שתשלם למינהל כ-10.3 מיליון שקל כולל פיתוח. הצעתה הזוכה של החברה משקפת שווי קרקע של כ-643.9 אלף שקל ליחידת דיור כולל פיתוח. בהשוואה למכרזים קודמים בשכונה הירוקה שתוצאותיהם פורסמו בנובמבר 2011 ניתן לזהות ירידה במחירי הקרקע.

המכרזים בנובמבר התייחסו לשני מתחמים לבניית 34 יחידות דיור סך הכל ומחירי הזכייה בהם, כולל דמי הפיתוח, עמדו בממוצע על 690.9 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. זאת לעומת מחיר ממוצע של 649.4 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור במכרזים הנוכחיים. אם ניקח מספר חודשים מוקדם יותר, באפריל 2011, אז פורסמו תוצאות של מכרזים לבניית 76 יחידות דיור בשני מתחמים בשכונה הירוקה נמצא כי המחיר הממוצע במכרזים הללו לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח היה גבוה באופן משמעותי ועמד על 832.2 אלף שקל. מדובר, אם כן, בירידה של כ-6% במחירי הקרקע ממכרזי נובמבר וירידה של כ-22% מהמכרזים שנסגרו באפריל 2011.

במקביל, פורסמו גם תוצאות מכרזים לבניית צמודי קרקע בפרדסיה שבשרון המעידות על ביקושים גבוהים. במכרזים לשלושה מגרשים לבנייה עצמית ביישוב הוגשו לא פחות מ-115 הצעות שונות. מדובר במגרשים בשטח כ-400 מ"ר המאפשרים בנייה של בית דו משפחתי כל אחד. למגרש הראשון הוגשו 39 הצעות וההצעה הזוכה עמדה על 1.26 מיליון שקל. למגרש השני הוגשו 31 הצעות שונות כאשר ההצעה הזוכה עמדה על 1.19 מיליון שקל ולמגרש השלישי הוגשו לא פחות מ-45 הצעות שונות כאשר ההצעה הזוכה עמדה על 1.26 מיליון שקל. בכל אחד מהמגרשים הייתה ההצעה הזוכה גבוהה באופן משמעותי ממחיר המינימום של המינהל - 126% בממוצע.

לצד המכרזים לבנייה עצמית פורסמו גם תוצאות מכרזים לבנייה מרוכזת של צמודי קרקע על ידי קבלנים בארבעה מתחמים. בשניים מהמתחמים זכתה חברת מגידו השקעות ובנייה להקמת 40 צמודי קרקע. החברה תשלם למינהל כ-8.4 מיליון שקל כולל פיתוח על מתחם לבניית 14 יחידות דיור וכ-15.6 מיליון שקל כולל פיתוח על מתחם לבניית 26 יחידות דיור.

סכומי הזכייה של החברה במכרזים משקפת שווי קרקע של כ-600 אלף שקל ליחידת דיור כולל פיתוח. גם המקרה הזה, הצעות החברה היו גבוהות באופן משמעותי ממחיר המינימום בלמעלה מ-100% בכל אחד מהמתחמים.

מחברת מגידו נמסר כי בשטח ייבנו 40 בתים דו משפחתיים בשטח 200 מ"ר ליחידה. עוד הוסיפו בחברה ומסרו כי מחירי הבתים יעמדו על כ-2.2 מיליון שקל. לעומת הביקושים באזור המרכז בפריפרייה הביקוש עדיין נמוך. כך למשל, מכרז לבניית 22 יחידות דיור בקרית אתא על שטח של כ-6.3 דונם, נסגר ללא שהוגשה אף הצעה.