חברת חניוני דלק נדל"ן בבריטניה עלולה לפשוט את הרגל

דלק נדל"ן מאשרת: צפויה מחיקה של 208 מיליון ש' ברבעון הרביעי בעקבות הסתבכות חברת החניונים

בעוד שאישור הסדר החוב בדלק נדל"ן של יצחק תשובה מקרטע, מצבה של חברת הנדל"ן מוסיף להידרדר. הבוקר אישרה דלק נדל"ן ידיעה ב"גלובס" מאתמול, שלפיה היא צפויה למחוק 208 מיליון שקל משווי חברת לינצ'פילד, ולהשלים בכך מחיקה של כ-770 מיליון שקל ב-2011 בגין חברה זו. דלק נדל"ן מחזיקה 59% מלינצ'פילד, בעלת פורטפוליו של 127 חניונים בבריטניה. בדצמבר 2011 בוצעה הערכת שווי ללינצ'פילד, הקובעת הפחתה (ברוטו) של כ-1.3 מיליארד שקל בשווי חברת החניונים לעומת שוויה שנה קודם לכן.

לינצ'פילד נרכשה בשנת 2003 תמורת סכום של 608 מיליון ליש"ט, בהמשך שוערכה לשווי של 965 מיליון ליש"ט, ואילו כעת היא מוערכת ב-748 מיליון ליש"ט. מול פורטפוליו החניונים עומדת הלוואת של 563 מיליון ליש"ט.

לינצ'פילד מוחזקת בידי דלק נדל"ן (59%), הפניקס (5%), רו"ח יצחק סוארי (4%), גירון (8%) והיתרה בידי משקיעים זרים. בסה"כ יפחיתו בעלי המניות ברבעון הרביעי 353 מיליון שקל משווי החניונים.

מרבית החניונים שבבעלותה מושכרים לטווח ארוך לחברת NCP (National Car Parking). אלא שהשוכרת נקלעה למשבר תזרימי קשה, ובשנה שעברה ביקשה הפחתה של 14% בדמי השכירות בגין 22 חניונים, בגובה של 6.5 מיליון ליש"ט לשנה, ומיתר נושיה ביקשה הסדר חוב. זאת הסיבה לכך שהבנקים המלווים דרשו מלינצ'פילד לבצע הערכת שווי חדשה לחניונים, ולשלם להם ריבית גבוהה יותר.

אם לא יושג הסדר חוב, או שלא ישולמו דמי השכירות, קיים ספק מהותי בנוגע ליכולתה של NCP לעמוד בהתחייבויותיה על פי הסכמי השכירות. בנסיבות אלה, מדווחת דלק נדל"ן, עלולה החברה המחזיקה בחניונים (קרי לינצ'פילד) להידרש לפתוח בהליכי חדלות פירעון.

דלק נדל"ן מדווחת כי מאז ש-NCP נקלעה למשבר, מתנהל מו"מ בין הצדדים, אך עדיין ללא הסכמות. לפי הבנות שהושגו עד כה, תינתן למשכירה הזכות להביא לסיום חוזה השכירות, לצורך פיתוח והשבחה של החניונים. במקביל, מתנהל מו"מ בין לינצ'פילד לבין המלווים שלה. נוכח הירידה הצפויה בהכנסות מהחניונים, יידרשו סכומים גדולים יותר לצורך הפירעון השוטף של ההלוואות.

ההבנות שגובשו עד כה כוללות העמדת הון עצמי חדש בהיקף של 5.1 מיליון ליש"ט מצד לינצ'פילד, ודחיית תשלומי ריבית בגובה של 20 מיליון ליש"ט. בגין הסכומים שיידחו יהיו מלווי המזנין של לינצ'פילד זכאים לריבית, וכן לשיעור מרווחי הפורטפוליו, עד ל-40%.

המו"מ בין לינצ'פילד לבנקים כולל גם את שינוי אמות המידה הפיננסיות, התחייבות לתשלום עמלות ותשלומים שונים ומגבלות שונות על חלוקת רווחים. זאת נוסף להעלאת רמת הריבית; כפי שדווח בחודש יולי, המרווח בהלוואת המזנין יעלה מ-1.75% ל-3.28%.

דלק נדל"ן, שכאמור טרודה היום בהסדר אג"ח שהיקפו 2.1 מיליארד שקל, מעריכה כי קיימת "סבירות גבוהה" שתשלום דמי השכירות של NCP לרבעון הראשון, שאמור להיות משולם בימים הקרובים, לא יבוצע במועד. לסיכום מבהירה דלק נדל"ן, שאין ביכולתה להעריך אם יתקבל אישור המלווים כמבוקש, והאם הסדר החוב של NCP יושלם.

דלק נדלן
 דלק נדלן