האוצר: 21% ממוכרי דירות יד שנייה בפברואר - משקיעים

בבאר שבע, שמשכה משקיעים רבים בתקופת הבועה, נרשמה עלייה של 20% במספר המשקיעים שמכרו את דירותיהם בעיר

21% מבין מוכרי דירות יד שנייה בחודש פברואר היו משקיעים - כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') משרד האוצר, בסקירה הכלכלית החודשית שלו על מצב המשק ("אורות אדומים"). לשם השוואה, בחודש ינואר עמד שיעור המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה על 20%. במונחים כמותיים מדובר בעלייה של 5%.

נתוני האוצר מראים כי הערים שנחשבו ל"לוהטות" עבור משקיעי הנדל"ן בתקופת התנפחות הבועה הן אלה שסובלות ממכירות רבות יותר של דירות ע"י אותם משקיעים. כך, למשל, בבאר שבע עמד שיעור המשקיעים שמכרו דירות על יותר משליש מסך המכירות, ובמונחים כמותיים מדובר בעלייה של 20% לעומת ינואר.

מהצד השני של המשוואה, המשקיעים נטלו חלק ב-23% מסך עסקאות רכישות הדירות בפברואר - ירידה של 6 נקודות האחוז בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 1.4 נקודות האחוז בהשוואה לינואר.

"במונחים כמותיים, שיעורי הירידה משמעותיים הרבה יותר, בין היתר בשל הירידה במספר העסקאות הכולל בשוק", נכתב בסקירת האוצר. "סך הדירות שרכשו משקיעים בחודש פברואר עמד על כ-1,700, ירידה של כ-33% בהשוואה לפברואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם ירד מספר הדירות שנרכשו להשקעה בשיעור של כ-8%".

דירות שנרכשו להשקעה
 דירות שנרכשו להשקעה

7,200 דירות (חדשות ויד שנייה) נרכשו בסך הכל בחודש פברואר. מדובר בירידה של 2% לעומת ינואר וצניחה של 16% לעומת פברואר 2011. לפי האוצר, "את הירידה במכירות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות (10%-), בעוד שמכירת דירות יד שנייה שמרה על יציבות בחודש פברואר לעומת ינואר. בהשוואה לפברואר אשתקד נרשמה ירידה בשיעור של 28% במכירת דירות חדשות, לעומת ירידה של 12% במכירת דירות יד שנייה".

נתוני האוצר מראים עוד כי 30% מרוכשי הדירות בפברואר קנו דירה לפני שהספיקו למכור את דירתם הקיימת (עלייה של 2% לעומת ינואר).