רשות ני"ע: להעמיד לדין את המעורבים במעילה באיפקס גמל

מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך ממליצה לפרקליטות להעמיד לדין את סוחר המניות ולדימיר יבסטפייב ואחרים בעבירות של תרמית בניירות ערך, שוחד וגניבה

מחלקת חקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך סיימה לאחרונה את חקירתה בפרשת המעילה בקופות הגמל של העמיתים בחברת איפקס גמל, חברה-נכדה של בית ההשקעות דש איפקס, והעבירה את תיק החקירה בעניינם של ולדימיר יבסטפייב, ששימש כסוחר מניות באיפקס גמל, ושל חשודים נוספים בפרשה, למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, בראשות עו"ד ניר בר-און, ממליצה על העמדתם לדין של החשודים בעבירות חמורות של תרמית בניירות ערך, קבלת שוחד, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד והלבנת הון.

הפרשה נחשפה בראשית 2011, עם מעצרו של יבסטפייב בחשד לביצוע עבירות תרמית בניירות ערך.

לפי החשד, בשנים 2008 ל-2010 ביצע יבסטפייב עסקאות מתואמות בין חשבונות של קופות הגמל של איפקס, ובין חשבונות פרטיים של מקורבים לו, שהניבו לו ולחשודים הנוספים בפרשה רווחים של 6 מיליון שקל.

מחקירת הרשות עולה כי במהלך מספר שנים ניצל יבסטפייב את שליטתו בחשבונות חברת ניהול התיקים וקופות הגמל וביצע באמצעות אנשי-קש ושותפים פעילות תרמיתית ענפה, מתוחכמת ומוסווית, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

פעילות זו כללה, לכאורה, מאות עסקאות מתואמות בין חשבונות דש איפקס לבין מספר חשבונות-קש וחשבונות פרטיים שבשליטת יבסטפייב או בשליטת שותפיו, במטרה ליצור רווח מובנה בהיקף של מיליוני שקלים בחשבונות הפרטיים שבשליטתו על חשבון מספר חשבונות, המנוהלים על-ידי דש איפקס.

לטענת הרשות, יבסטפייב ושותפיו רכשו מקופות הגמל של איפקס ניירות ערך שונים במחירים נמוכים ממחיר השוק, וזמן קצר לאחר מכן מכרו אותם חזרה לקופות הגמל של איפקס או לצד ג' בשער גבוה ממחיר השוק. בכך, נטען, השפיעו החשודים על שערי ניירות הערך ויצרו מצג-שווא של מסחר תקין.

"תמיד הרוויחו"

מפרוטוקול בקשת הארכת המעצר של יבסטפייב ממארס אשתקד עולה כי הכספים הועברו לו ולשותפיו "בבית-קפה, במעטפות במזומן, ובצורות אחרות".

לטענת הרשות, "בכל החשדות המיוחסים ליבסטפייב ולמעורבים, הם מעולם לא הפסידו בעסקאות שהם ביצעו. הם תמיד הרוויחו, וקופות הגמל של דש איפקס תמיד הפסידו".

מהפרוטוקול עולה עוד כי בין שותפיו של יבסטפייב למעשי המירמה היה אלכסנדר ברנשטיין, בעליה של חברת אלברקום בע"מ, העוסקת בשירותי מט"ח. גם איתן יקותיאל, המשמש כמנהל ההשקעות של איפקס גמל, נחקר בראשית הפרשה באזהרה על עבירות אחרות, אותן נמנעה הרשות מלפרט.

בשלב זה לא ידוע מה הולידה החקירה בעניינם של ברנשטיין ויקותיאל, ואם הם בגדר חשודים או עדים. יבסטפייב סיים את תפקידו באיפקס גמל עם גילוי החשדות נגדו.

איפקס גמל בהנהלת רועי דרורי היא חברה-נכדה של בית ההשקעות דש איפקס שבבעלות ובראשות קרן BRM של אלי ברקת, ניר ברקת ויובל רכבי. היא החלה לפעול ב-2001 ומנהלת היום כ-2 מיליארד שקל של מעל ל-60 אלף עמיתים.

עו"ד שריג דמארי ממשרד דולן-דמארי-מתתיהו, המייצג את יבסטפייב, מסר בתגובה: "חבל שרשות ניירות ערך מנסה לנהל את החקירה דרך התקשורת. מבלי להיגרר לנוהג פסול זה, אציין כי הטענות הנזכרות בשמה רחוקות מאוד מהמציאות ומצביעות, במקרה הטוב, על כשל יסודי בהבנת התנהלות המעורבים בפרשה. את טענותינו נשטח בפני הגורמים המוסמכים ולא על דרך של הדלפות בלתי ראויות".