בינגו: 888 אלף שקל בחודש למנהל חברה במדד המעו"ף

למרות ירידה של 11% בשכר הבכירים הממוצע אשתקד, הייתה זו עוד שנה מצוינת עבורם ■ רף הכניסה לרשימת 50 שיאני השכר ב-2011 עמד על עלות של 6.5 מיליון שקל לשנה

שנת 2011, כך עולה מהדוחות הכספיים שפורסמו בחודש שעבר, הייתה רצופת דרמות בחברות הציבוריות, בהשפעת המחאה החברתית, ההאטה במשק, הטלטלה בשווקים והרגולציה הגוברת.

מי שהצליחו לצלוח את השנה כמעט ללא פגע הם קבוצה של כמה מאות מנהלים בכירים שהמשיכו לזכות לתנאי העסקה חלומיים, כפי שעולה ממעקב השכר של "גלובס" (זו השנה ה-18 ברציפות).

אמנם בהתאם לציפיות ולמצב השוק, המנהלים הבכירים לא הצליחו לנפץ את השיאים שנקבעו ב-2010, אולם חוסר היציבות של הכלכלה המקומית והעולמית באו לידי ביטוי מינורי בלבד בתלושי השכר המדהימים שלהם.

דוגמה מובהקת (גם אם קיצונית) לכך סיפקו שיאני השכר של השנה החולפת, צמד מנהלים בכירים בקבוצת קרדן - אלון שלנק (יו"ר קרדן סין) ואלי אלרואי (יו"ר ג'י.טי.סי פולין), שחלקו ביניהם עלות שכר של 57 מיליון שקל - כ-28 מיליון שקל כל אחד. וזאת, בשנה בה הציגה קרדן, החברה המעסיקה אותם, מגה-הפסד שנתי של 725 מיליון שקל.

שלנק ואלרואי "עקפו בסיבוב" את שיא השכר שקבע ב-2010 דוד עזריאלי, ברמה של כ-25 מיליון שקל. עזריאלי, בעלי קבוצת הנדל"ן המשגשגת הנושאת את שמו, לא קופח אשתקד עם עלות שכר שנתית של יותר מ-21 מיליון שקל כיו"ר הקבוצה. בינו לבין צמד השיאנים מקרדן מפריד ציון גינת, מנכ"ל דלק בנלוקס של יצחק תשובה, עם עלות שכר שנתית של 22.5 מיליון שקל.

את רף ה-20 מיליון שקל חצה גם ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, עם עלות של יותר מ-21 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הבת כיל, עקיבא מוזס - השכיר המתוגמל ביותר על פני זמן - זכה לעלות שכר של יותר מ-16 מיליון שקל ב-2011.

סיכמנו את המספרים הבולטים והמעניינים של דוחות השכר בשנה החולפת:

10.66 מיליון שקל היא עלות השכר השנתית הממוצעת למנהל הבכיר בחברה הכלולה במדד ת"א 25 (לא כולל שותפויות הנפט ומספר חברות דואליות). מדובר בשחיקה של כ-11% ביחס לנתוני 2010. בממוצע חודשי מדובר על עלות שכר של 888 אלף שקל - כאמור נמוך מ-2010 אך גבוה ב-15% מנתוני 2009. שיעור הרכיב המנייתי בעלות השכר עמד בממוצע על 42%.

שכר
 שכר

573 מיליון שקל, זוהי עלות השכר המצרפית של 106 מנהלי ובכירי חברות המעו"ף, המשקפת עלות שכר שנתית ממוצעת של 5.4 מיליון שקל. לידיעת המחזיקים בקורות חיים מוכנים במגירה - המתגמלת ביותר מבין חברות המעו"ף היא החברה לישראל של עידן עופר, שם עלות השכר הממוצעת למנהל עמדה אשתקד על 14.4 מיליון שקל.

גם בכירי ענקיות הנדל"ן המניב לא קופחו אשתקד. שכרם ממוצע של בכירי גזית גלוב עמד על 8.4 מיליון שקל, ואילו בעזריאלי עמדה העלות הממוצעת על 7.2 מיליון שקל, בדומה לזו של בכירי קבוצת דלק.

בין החברות שבלטו בשיעור התגמול המנייתי מתוך עלות שכר הבכירים, נמנות החברה לישראל (53%), הוט (56%), קבוצת דלק (50%) וגזית גלוב (46%). לעומתן, הרכיב המנייתי זניח בשכרם של בכירי הבנקים דיסקונט ולאומי והחברות אסם, עזריאלי, פז ובזן.

9.6 מיליון שקל בשנה הוא רף הכניסה לרשימת 20 מקבלי השכר הגבוה ביותר ב-2011, המשקף עלות שכר חודשית של כ-800 אלף שקל. רק מחצית מ-20 המאושרים הם מנהלים בחברות המעו"ף. מבין האחרונים שומרים על מקומם בצמרת זו השנה השנייה לפחות: גלעד, מוזס, עזריאלי, יונס ושלושה ממנהלי גזית גלוב (חיים כצמן, דורי סגל וג'פרי אולסון). רף הכניסה לרשימת 50 שיאני השכר אשתקד היה 6.5 מיליון שקל, וכדי להסתנן ל-100 הראשונים בדירוג נדרשה עלות שכר של 4.7 מיליון שקל.

עלות השכר הממוצעת
 עלות השכר הממוצעת