מחיר הסנקציות על איראן עבור אזרחי ארה"ב: 25 סנט לגלון

מומחים בתחום האנרגיה טוענים שהסנקציות הכלכליות על איראן אחראיות לעלייה של כ-10 דולר במחיר חבית הנפט ■ אם ממירים את זה לשקלים אז העלות עומדת על כ-23 אגורות לליטר

אין זה סוד שהסנקציות שמטילה ארצות הברית על איראן במטרה למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה, הן הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הדלק ברחבי העולם. אולם האם ניתן להעריך בפועל איך משפיעות הסנקציות על האזרח הקטן כשהוא הולך למלא דלק?

מספר אנליסטים בתחום האנרגיה מעריכים שעלות הסנקציות על איראן עבור האזרח הקטן עומדת על כ-25 סנט לגאלון (כ-23.5 אגורות לליטר), וזאת בתקופה שמחיר הדלק בארצות הברית מתקרב לרמות של 4 דולר לגלון (כ-3.7 שקלים לליטר). אותם אנליסטים טוענים שבגלל העלות של הסנקציות על האזרחים, המנהיגים צריכים לדבר על הנושא בפתיחות רבה יותר, ולא לטעון שהסנקציות ישפיעו רק על המדינה שמכוונת אליה הסנקציות - כמו איראן במקרה הזה.

"הגישה אצל המנהיגים היא שעלות הסנקציות מוטלות עליהם והרווחים עלינו", אומר ביל רינסיץ', נשיא המועצה למסחר בינלאומי, שמתנגדת בדרך כל להטלת סנקציות על גופים אחרים. "המקרה של איראן מעניין בגלל אופי ההשפעה שלו על הכלכלה שלנו".

מומחים בתחום האנרגיה טוענים שזה לא קל לקבוע את העלות האמיתית של הסנקציות על האזרחים, אולם לושיאן פוגליאריסי, נשיא המוסד לחקר מדיניות האנרגיה שהינו מוסד ללא כוונת רווח, אומר שניתן לתת הערכה בנושא.

הסנקציות הכלכליות של ארצות הברית ומדינות נוספות על איראן גורמות לירידה של כ-300 אלף חביות נפט בתפוקה היומית שלה, מעריך פוגליאריסי. הוא טוען, שאם לוקחים בחשבון גורמים נוספים שמשפיעים על שוק הנפט, אז הירידה הזאת בתפוקה האיראנית אחראית לעלייה של כ-10 דולר במחיר חבית הנפט בעולם, וזה מתתרגם לעלייה של 25 סנט לגלון עבור אזרחי ארצות הברית.