חיים כץ מתנגד לרצפה כלשהי בדמי הניהול בגמל

ח"כ כץ: "נושא דמי הניהול בגמל גמור - הסרט הזה נגמר והסתיים. לא יהיה רף מינימלי לדמי ניהול בגמל, וזאת כדי למנוע פגיעה בחוסכים הקטנים"

בשורה רעה למנהלי הגמל, ובשורה טובה לעמיתי הגמל שמחזיקים חשבונות גמל קטנים בכמה אלפי שקלים בודדים ומטה. ל"גלובס" נודע, כי אף על פי שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הביע נכונות לבחון את הסוגיה של קביעת דמי ניהול מינימליים בעבור ניהול קופות גמל לתגמולים וביטוחי מנהלים, הרי שח"כ חיים כץ (ליכוד) - מרכז ועדת המשנה לפנסיה - מתנגד למהלך, ומתנגד בחריפות לכל סוג של דמי ניהול מינימליים בשוק הגמל; בין אם רף שקלי מינימלי, או שיעור מינימלי ביחס לכסף הצבור, המנוהל בחשבון גמל.

בפברואר אישרה ועדת הכספים את הרפורמה בדמי הניהול בקופות הגמל לתגמולים וביטוחי המנהלים, שהציג הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשות פרופ' עודד שריג. נקבע שדמי הניהול השנתיים המרביים המותרים לגבייה באפיקים אלה יופחתו החל בינואר 2014 לעד 1.05% מהצבירה ועד 4% מהפרמיה השוטפת, ועד 0.3% מחשבונות מנותקי קשר. הרף החדש האמור נמוך מהרף ההתחלתי שהציע האוצר, וזאת עקב התערבותו של ח"כ כץ בסוגיה, שהוביל הפחתה חדה יותר.

"לא יקום ולא יהיה"

ח"כ כץ אישר את האמור, והסביר כי "נושא רצפת דמי הניהול לא יקום ולא יהיה. דמי ניהול מינימליים שקליים יגמרו את הכסף בחשבונות גמל קטנים תוך מספר שנים. אני לא תמים; ישנם עמיתים לא מעטים עם כמה חשבונות גמל קטנים, שהכסף שלהם ייעלם עם דמי ניהול שקליים מינימליים. נושא דמי הניהול בגמל גמור - הסרט הזה נגמר והסתיים. לא יהיה רף מינימלי לדמי ניהול בגמל, וזאת כדי למנוע פגיעה בחוסכים הקטנים".

כצפוי, בכיר בשוק המוסדי הגיב באכזבה לכוונתו של ח"כ כץ, שהמחיש את השפעתו הרבה על הרגולציה בתחום הפנסיה בשנה החולפת בכמה מהלכים (בין השאר, סוגיית דמי הניהול וגיל הפרישה לנשים). "ישנם לקוחות רבים, שהם פשוט הפסדיים בעבור חברות ניהול הגמל", אמר הבכיר. "כולי תקווה, שהאוצר ידע לשמור על יציבות שוק החיסכון לטווח ארוך שהוא מפקח עליו, בדומה למה שבנק ישראל עושה לשמירה על יציבות הבנקים, וכן תיקבע רצפה לדמי הניהול בגמל".

9 שקלים לחודש

בעקבות אישור הרפורמה בוועדת הכספים בפברואר, מנהלי הגופים המוסדיים טענו שהמהלך יפגע ביכולת של רבים מהשחקנים הקטנים יותר בשוק הפנסיוני להמשיך ולפעול. כמה מאנשי תעשיית הגמל הציעו לקבוע רף מינימלי של דמי ניהול - עובר חשבונות קטנים שגם דמי ניהול מרביים לא ישנו את העובדה שהם הפסדיים. ח"כ גפני הבטיח אז, כי בהמשך ייבחן שינוי התקנות בנושא, כך שיכללו גם רצפה שקלית לדמי ניהול. אז דובר למשל, על רצפת דמי ניהול של לפחות 9 שקלים לחודש - 108 שקל בשנה.

בשוק הגמל הביעו תקווה, שרף שכזה יסייע לחברות ניהול הגמל להתחרות בשוק, תוך שמירה על רווחיות; בעיקר בהתייחס לחברות ניהול הגמל שבבעלות בתי ההשקעות שאינם נהנים מקרן פנסיה חזקה או ביטוחי מנהלים ותיקים רווחיים. נציין שעוד קודם לסגירת סוגיית דמי הניהול המינימליים, הורדת הרף העליון של דמי הניהול המותרים לגבייה בגמל הובילה לשורה של מחיקות מוניטין בהיקפים ניכרים, של בין עשרות מיליוני שקלים למאות אלפי שקלים, במספר גופי פיננסים מובילים שנסמכים על פעילות גמל.