הושעה מתפקידו הסמח"ט שהכה פעיל שמאל בנשקו

בצה"ל חוקרים את התקרית האלימה שבה תועד סא"ל שלום אייזנר מכה פעיל שמאל בפניו ■ אלוף פיקוד המרכז הורה להשעות את הקצין לאלתר עד לסיום התחקיר, במקביל לחקירת מצ"ח

סערה בעקבות פרסום הסרטון בו מתועד קצין צה"ל מכה בנשקו פעיל שמאל: בתום תחקיר ראשוני של נסיבות האירוע, החליט הערב אלוף פיקוד המרכז ניצן אלון להשעות לאלתר את הקצין המתועד בסרטון, סגן מפקד חטיבת הבקעה, סגן אלוף שלום אייזנר - וזאת עד לסיום התחקיר. במקביל, הורה הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל דני עפרוני, על פתיחת חקירת מצ"ח בפרשה.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה הלילה בחריפות את התמונות. "התנהגות כזאת לא מאפיינת את חיילי ומפקדי צה"ל, ואין מקומה בצה"ל ובמדינת ישראל", אמר נתניהו.

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ גם צפה אתמול בסרטון. מצה"ל נמסר כי הרמטכ"ל רואה את האירוע בחומרה רבה. "האירוע אינו משקף את ערכי צה"ל, הוא תוחקר באופן יסודי ויטופל בערוץ הפיקודי בחומרה הנדרשת", נמסר בהודעת צה"ל.

אתמול פורסם תיעוד המפגש האלים בין סא"ל אייזנר ומספר חיילים נוספים לבין פעילי שמאל מקבוצת "תנועת הסולידריות הבינלאומית" (ISM) בפאתי העיר יריחו בסוף השבוע. קבוצת הפעילים הגיעה למקום במטרה לקיים מירוץ אופניים יחד עם פלסטינים, וככל הנראה להפגין במקום כנגד פעילות צה"ל בשטחים. על פי עדויותיהם, למרות שלא הפעילו אלימות כלפיהם, הם ספגו מכות קשות מצד החיילים.

משהתלהטו הרוחות בינם לבין כוחות הצבא במקום, תועד סא"ל אייזנר תוקף לפתע אחד הפעילים. הוא הכה אותו בפניו וחבט בו בחוזקה עם נשקו האישי וגרם לו לחבלות קשות. פעילי השמאל תיעדו את התקרית והפיצו את הסרטון ברשת. הסרטון זכה לתגובות רבות וזועמות מצד גולשים שצפו בו.

"הקצין הכה אותי ללא סיבה ואיים עליי"

אחד החיילים היכה אותי בנשק שלו ישר בפנים, נפלתי על הריצפה ומיד אחר כך פינו אותי לבית החולים" - כך אמר הבוקר פעיל השמאל שהוכה.

אנדריאס איאס, אזרח דנמרק כבן 20 ופעיל ב"תנועת הסולידריות הבינלאומית", הגיע לישראל במטרה להפגין נגד מדיניות ישראל בשטחים. ביום שבת האחרון הוא לקח חלק בפעילות של תנועת נוער פלסטינית יחד עם צעירים זרים בבקעה, במסגרתה יצאו למסע אופניים.

"רכבנו על אופניים בבקעת הירדן והנפנו דגלי פלסטין", סיפר איאס. "סמוך לכפר עוג'ה, על כביש 90, עצרו אותנו חיילי צה"ל. ניסינו להסביר להם שאנחנו בסך הכל רוכבים, אבל הם לא הסכימו שנמשיך. חיכינו יותר מחצי שעה, ובסוף המארגנים החליטו שאנו יכולים להמשיך במסע שלנו בכל זאת. ברגע שהתחלנו לזוז החיילים הגיבו באגרסיביות ותקפו אותנו".