מכבי לא תאפשר הצטרפות חברים חדשים לביטוח "מגן כסף"

המהלך מצטרף לייקור הפרמיות והפחתת זכויות המבוטחים ב"מגן זהב" ■ בעתיד תוכל הקופה להשיק ביטוח פרימיום נוסף, יקר יותר

החל מ-1 במאי הקרוב מכבי שירותי בריאות תסגור את הרובד הראשון של הביטוח המשלים שלה, "מגן כסף", ולא תאפשר למבוטחים חדשים להצטרף אליו. כך נודע ל"גלובס".

במשרד הבריאות אישרו למכבי את המהלך כחלק מההתמודדות עם גירעון של עשרות מיליוני שקלים בביטוח המשלים, ולאור העובדה כי ב"מגן כסף" מבוטחים 43 אלף חברים בלבד, לעומת 1.7 מיליון חברים ב"מגן זהב" - הרובד היקר יותר.

ואולם, בכיר במשרד הבריאות מעריך כי מדובר במהלך אסטרטגי שיאפשר למכבי להשיק בעתיד רובד ביטוחי נוסף - יקר יותר מתוכנית "מגן זהב".

הערכה זו מבוססת על כך שקופות החולים רשאיות להחזיק שני רבדים של ביטוח משלים, וסגירת "מגן כסף" תאפשר למכבי להגדיל את הכנסותיה בעזרת רובד ביטוחי חדש שיהווה מוצר פרימיום.

מוצר כזה יהיה דומה ל"פלטינום" של הכללית או "שיא" של מאוחדת - תוכניות שעלותן עשרות שקלים בחודש בתמורה למגוון הטבות בתחום השיניים, ההיריון והאסתטיקה.

המהלך של מכבי כולל לא רק סגירת "מגן כסף" בפני מצטרפים חדשים, אלא גם ייקור הפרמיות למבוטחים קיימים. העלאת התעריפים לא צפויה להביא בהכרח למעבר של מבוטחי "מגן כסף" אל "מגן זהב", שכן מתחילת אפריל התייקרו גם התעריפים של "מגן זהב".

במכבי מקווים לראות תנועה כזו מתוכנית הכסף לזהב, אולם גורם במשרד הבריאות טוען כי לא צריך למהר: "לא תמיד צריך להיחפז ולעבור לתוכנית ביטוחית אחרת, מה גם שהעלאת התעריפים ב'מגן זהב' לא מתמרצת מעבר כזה. אם הבן אדם בריא וטוב לו, שיישאר שם".

פחות זכויות

במכבי לא מכחישים את האפשרות שבכוונת הקופה להשיק רובד ביטוחי יקר יותר, ומציינים כי הקופה "בוחנת את כל החלופות למתן שירותים נרחבים לכל חברינו".

במכבי לא הסתפקו בהעלאת הפרמיות של "מגן זהב" בגובה 3-12 שקלים נוספים בחודש בהתאם לקבוצת הגיל, אלא גם ייקרו מספר השתתפויות עצמאיות ואף הפחיתו חלק מהזכויות של המבוטחים.

למעשה, אם עד היום התייקרות הפרמיות נבעה מתוספת של שירותים, הרי שכאן המקרה הפוך: מכבי גם מעלה תעריפים וגם מפחיתה בזכויות. כך למשל, אם עד סוף מארס האחרון זכו מבוטחי "מגן זהב" להחזר בגובה מקסימלי של 643 שקל בגין התייעצות עם מומחה, כעת עומד ההחזר על 600 שקל לכל היותר.

בנוסף, ההשתתפות העצמית עבור טיפולי הפריה נסקה מ-240 שקל למחזור טיפולים לרמה של 680 שקל. ההשתתפות העצמית על ניתוחים התייקרה בכ-10% והסבסוד לצורך רכישת מכשירי שמיעה הופחת משמעותית מרמה של 3,155 שקל ל-2,000 שקל בלבד. גם ההנחות שניתנו עד היום עבור ניתוחים קוסמטיים, הוסרו לחלוטין מהתוכנית הביטוחית.

מכבי: הגירעון בגלל היעילות

במכבי טוענים כי הגירעון שאליו נקלע הביטוח המשלים של הקופה נובע אך ורק מהיעילות שלו כלפי המבוטחים, והראייה לכך היא דוח משרד הבריאות שמוכיח כי הביטוח של הקופה מחזיר יותר על כל שקל שמוציאים המבוטחים.

בכיר במשרד הבריאות טוען לעומת זאת כי בצד העובדה שמבוטחי מכבי אכן משתמשים יותר בשירותים שניתנים להם, הרי שלא מן הנמנע כי מכבי שולחת יותר מבוטחים לבית החולים הפרטי "אסותא" משום שהוא בבעלות הקופה.