האם חברת החשמל תחפש גז מול חופי קפריסין?

החברה בוחנת להתמודד יחד עם חברות נוספות על רישיון לחיפוש גז בקפריסין, אולם ההערכה היא כי הסיכוי שתקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים נמוך למדי

חברת החשמל בוחנת להתמודד על רישיון לחיפוש גז מול חופי קפריסין, אולם גורמים במשק החשמל מעריכים כי הסיכוי לכך נמוך למדי.

בשל מצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל נוכח הפסקת אספקת הגז ממצרים, הביעו בחברת החשמל נכונות לתור אחר מקורות הכנסה חדשים ולהקטין את התלות בספקי גז חיצוניים. לפיכך, החברה פנתה למספר גורמים במשק האנרגיה - כולל חברות חיפושי גז מקומיות וזרות - על מנת לבדוק את האפשרות של התמודדות על רישיון חיפוש גז בקפריסין.

ואולם, מהלך כזה של חברת החשמל יצריך אישורים רגולטוריים רבים, החל מאישור משרד האנרגיה ורשות החשמל ועד אישור מצד משרד האוצר. בעבר, למשל, ביקשה חברת החשמל להיכנס לתחום האנרגיות החלופיות והממשלה לא אישרה זאת.

בחברת החשמל לא הסתירו בעבר את שאיפותיהם להחזיק בזכויות במאגר גז עצמאי וההגיון מאחורי המהלך ברור למדי: הפחתת התלות במאגר "תמר", הגדלת מקורות ההכנסות והקטנת ההוצאות על דלקים.

אלא שהגישושים של חברת החשמל בנושא חיפוש הגז בקפריסין הינם ראשוניים מאוד, ולראיה החברה טרם פנתה באופן רשמי למשרד האנרגיה בנושא זה. ההערכה היא כי הסיכוי שחברת החשמל תקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים במידה ותחליט להתמודד על חיפוש גז בקפריסין, הינו נמוך למדי.

"על מנת שחברת החשמל תקבל מהממשלה רישיונות ואישורים מעבר לרישיון הקיים שלה, הדרך ארוכה ורצופה באישורים רגולטוריים רבים מאוד", מסרו גורמים במשק החשמל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל פועלת בהתאם לחוק ומתוך כך פונה, במידת הצורך, לגורמים האחראים למתן האישורים הנדרשים. חברת החשמל אינה מוסרת מידע באשר למגעים מסחריים מכל סוג שהוא טרם הבשלתם".