אנליסטים: "במוקדם או במאוחר, ספרד תיאלץ לבקש סיוע"

האנליסטים טוענים שאין ספק שספרד תיאלץ לפנות למוסדות באירופה על מנת לקבל חבילת חילוץ ■ הם חוששים שהמצב בספרד יגרור גם עלייה בתשואות על האג"ח של איטליה

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי אמר מספר פעמים בעבר שמצבה הכלכלי של ספרד הינו יציב ושהמדינה לא תצטרך לפנות לאיחוד האירופי על מנת לקבל חבילת חילוץ. אולם מספר אנליסטים מעריכים, שהשאלה שצריכה להישאל בעניין ספרד היא לא "אם תקבל", אלא "מתי תקבל?".

האנליסטים לא יודעים להעריך במדויק מתי הממשלה הספרדית תיאלץ לפנות למוסדות האירופאים לקבלת סיוע כספי, או מה ההיקף המדויק שלו. אבל הם בטוחים שבסופו של דבר הממשלה תיאלץ לבקש סיוע, אם לא עבור עצמה אז לפחות עבור הבנקים שלה, וזה יהיה בהיקף של מאות מיליארדי אירו.

"התמונה שמצטיירת בספרד הינה דרמטית, אבל לא עד כדי כך שהיא צריכה חבילת חילוץ מחר בבוקר", אומר כרסטן ברזיצקי, כלכלן בכיר ב-ING. "אם נסתכל 6 חודשים קדימה, אני לא אתפלא אם הבנקים יפנו למוסדות האירופאיים על מנת לקבל סיוע כלשהו".

בשבוע האחרון עלה סף המתח בעניין ספרד כשהתשואות על אגרות החוב של המדינה ל-10 שנים חצו את רף ה-6%. האנליסטים חוששים שהמצב בספרד ידרדר גם את איטליה בחזרה למיתון עם עלייה בתשואות על אגרות החוב שלה. נזכיר שרק לפני מספר חודשים התקרבו התשואות על אגרות החוב של איטליה ל-10 שנים לרמה של 8%.

"כשאני מסתכל על המסך שלי ואני רואה שהתשואות על אגרות החוב ל-10 שנים של ספרד חצו את רף ה-6% - המצב מתחיל להדאיג שוב", אומר פיטר ווסטאוואי, הכלכלן הראשי של חברת Europe at Vanguard. "אם התשואות יגיעו לרמות של 6.5% או 7% אז המצב הופך להיות בעייתי ביותר. ואם התשואות על אגרות החוב של איטליה יעלו על אלו של ספרד אז אנחנו נהיה במשבר חמור".