עו"ד ורו"ח רמי אריה: "השופטים בעליון נחלקים לשני מחנות"

כמי שמייצג בעליון זוגות שעובדים יחד ונאבקים להכרה בזכותם לחישוב מס נפרד, עו"ד ורו"ח רמי אריה טוען כי דיני המס מפלים אותם לרעה ופוגעים במשק

עו"ד ורו"ח רמי אריה, מייסד וראש משרד עוה"ד ורוה"ח וייעוץ מס "רמי אריה", מייצג בין השאר זוגות נשואים הנאבקים לביטול הלכה של בית המשפט העליון, השוללת את זכותם של זוגות נשואים העובדים יחד בחברה, או בעסק בבעלותם, לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם.

לדבריו, "אם ההלכה שיצאה מבית המשפט העליון בתיק מלכיאלי (שלפיה בני-זוג העובדים יחד בעסק או בחברה שבבעלותם חייבים להגיש שומת מס משותפת ולא נפרדת, א' ל"ו) תיוותר על כנה, זוגות שעובדים ביחד יצטרכו לשלם 4,000 שקל נטו יותר מס בחודש מזוגות שעובדים בנפרד.

"נניח ששני עורכי דין רוצים לעבוד במשרד ביחד - רק בגלל זה הם ישלמו עוד 4,000 שקל נטו בחודש מס. זה משקל כספי משמעותי. ההוראה הזו לא הגיונית וגורמת למצב שאתה צריך לייעץ לעורכי דין כאלה 'אל תעבדו ביחד', כשלפעמים זה הדבר הכי יעיל ונכון, וזה גם מה שהם רוצים לעשות. זה טוב גם למשק המדינה שהם יעבדו ביחד".

לדברי אריה, "4,000 שקל נטו לחודש, זה 50 אלף שקל בשנה, כפול 3-4 שנים זה 150-200 אלף שקל לזוג. זה פער לא הגיוני ביחס לזוגות שלא עובדים יחד. במדינה עשו חשבון שזה עוד הכנסות מס של כחצי מיליארד שקל בשנה, אז רשות המסים לא רוצה לוותר. אבל אתה לא יכול להפיל תוספת מס תוך אפליה של קבוצת אוכלוסין מסוימת על חשבון קבוצות אוכלוסין אחרות. אם חסר את החצי מיליארד תראו מאיפה לגייס אותם, תמצאו דרך, אבל אל תפלו קבוצה אחת. אתם גם פוגעים במשק המדינה. בזה שאתם אומרים לזוגות שרוצים לעבוד ביחד 'אל תעבדו ביחד', אתם פוגעים ביעילות הכלכלית בעבודה המשותפת".

המחנות בעליון

"הגשתי בקשה לדיון נוסף בתיק מלכיאלי", אומר אריה, "אבל אין לי מושג מה יהיה. זה נובע מכך שיש בעיה היום בבית המשפט העליון - הוא מתחלק לשתי אסכולות הפוכות בדעותיהן. כל תיק, כל ערעור וכל דיון שמגיע היום לבית המשפט העליון - התוצאה שלו מותנית בהרכב השופטים, ואין לך שום ודאות מה ייצא מבית המשפט העליון, כיוון שהשופטים נחלקים בדעותיהם לשני מחנות.

"אם אתה נופל על האסכולה השמרנית בעליון, שמוביל אותה הנשיא אשר גרוניס - כנראה הסיכויים שלך בפרשנות תכליתית ויצירתית ועקרונות-על מוגבלים מאוד. אם תיפול על האסכולה הליברלית, שבאה מימי הנשיא לשעבר אהרן ברק ובהמשך הנשיאה דורית ביניש, והיום מי שמובילים אותה הם אליקים רובינשטיין ומרים נאור, שמיועדת להיות הנשיאה הבאה - כנראה תזכה בפרשנות יצירתית ותכליתית".

לדבריו, "המצב הזה מטיל אותי למבוכה גדולה. אני יכול לקחת תיק ולהיות משוכנע שאני צודק בו ולהגיע אתו לעליון ולקוות להרכב שאני צריך. אני רק צריך לחכות ולראות מי יהיה בהרכב, ואז אדע את התוצאה. גם עכשיו בדיון הנוסף אני מחזיק אצבעות ומחכה לראות מי יחליט לגבי העתירה - האם זה יהיה הנשיא או המשנה לנשיא, ומי יישב בהרכב.

"כל מי שמסתכל על פסקי הדין יכול לזהות איזה שופטים נמצאים באיזה אסכולה, באיזה מחנה. אם היית יודע שאסכולה אחת היא דומיננטית, אז הייתה לך ודאות, אבל בגלל שיש היום שתי אסכולות והן כל-כך שונות אחת מהשנייה, אתה בעצם נמצא באי-ודאות מוחלטת".

הראיון המלא עם עו"ד רו"ח אמי אריה - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".