אבי לוזון, זמנך עבר

ההתפטרות של לוזון מההתאחדות היא הנקודה הכי בוערת שחובה לדיון עליה. צריך להתחיל שם, להסיר את הצל התדמיתי שמחסל כל סיכוי להתחדשות בענף. דעה

העיסוק באבי לוזון יתפטר או לא יתפטר נראה במבט ראשון כמחמיץ את הנקודה. גם במבט על היום שאחרי לוזון אין בשורה גדולה. אז הוא ילך, מה אז. זה לא שבהתאחדות לכדורגל גוררים את רגליהם בוגרי הרווארד לניהול. ילך לוזון, יבוא מישהו בדמותו. היו איצ'ה, גברי. חתמו את שמם בספר, ישבו קצת על הכיסא. אח"כ בא לוזון. הסגן שלו הוא שטרן חלובה שהכשרתו בית הספר הגבוה לניהול בשוק הפשפשים.

אלא שהתפטרותו של לוזון היא בדיוק הנקודה העקרונית והבוערת. לפני הטיפול בבתי הדין, בפוליטיזציה של ההתאחדות, ביבלית שחנקה את המסדרונות, באלימות. לוזון הוא כרגע הצל שנפל על הכדורגל הישראלי. צל תדמיתי שמחסל כל סיכוי להתחדשות, ללבלוב, לתיקון, למשהו. מבחינה ציבורית הוא כרגע האשם בכל דבר. וכך גם יישאר עד שיודיע כי החליט לסיים את הקדנציה.

לצל הזה יש משמעויות גם ברמה הפרקטית: מישהו רואה גוף מסחרי שפוי שייכנס להעניק חסות לנבחרת ישראל בכדורגל למשל? מישהו רואה אנשי עסקים לגיטימיים, לא מהסוג האפלולי-נכלולי שיש כאן היום, נכנסים לכדורגל כל עוד לוזון ממשיך להסתיר את השמש?

התדמית הזאת שהחלה ב-2007 בעיניי רבים כמשהו מבטיח של יו"ר עממי שלא דופק חשבון, שלא מפחד לבחון שינויים מרחיקי לכת, משנה את מבנה הליגות, מביא מאמן זר, התבררה תוך זמן קצר כפעילות של מישהו שיורה לכל הכיוונים ללא שום תוכנית ברורה. היה מאמן זר. ושוב חזרנו לישראלי. הליגות התרחבה והתכווצה אחרי רבע שעה. שיטת הקיזוז היתה, אמרה שלום והתאדתה, אבל נשארה רק בלאומית. הדיבור העממי התברר עד מהרה כחוסר תרבות דיבור בסיסי. מהיו"ר המבטיח של 2007 נשאר אבי לוזון של מכבי פ"ת.

העובדה שלוזון מחזיק בקרנות המזבח באמצעות כל מיני תקנות שנקבעו על-ידי עסקני ההתאחדות או עסקני אופ"א ופיפ"א, היא בעיקר עצובה עבורו. רגליו כבר איבדו אחיזה, שרת התרבות והספורט נתלית על גבו ופועלת באופן שיטתי כמו שאף פוליטיקאי מעולם לא עשה, ובהתאחדות (ביתו ומבצרו) אפשר להיות בטוחים שהרוחשים והבוחשים שרק אתמול נתנו ללוזון את קולם, כבר התחילו לגשש לאיזה סוס כדאי להיצמד בשעה שהסוס הנוכחי הולך ודועך.

עמוק בפנים לוזון יודע שזמנו עבר. מעכשיו זה רק הכבוד שמונע ממנו להגיד את המלה. אלא שכבודו של איש פרטי הוא לא משהו שיש להתחשב בו כשמדובר בגוף ציבורי, שנתמך על-ידי סכומי עתק של המדינה. הליגה והכדורגל הישראלי לא היו שייכים אף פעם ללוזון, שטרן, איצ'ה או גברי. אם יש כזה קונצנזוס ציבורי-פוליטי על פועלו הירוד של אבי לוזון בחמש השנים מאז מונה לתפקיד, שמגובה כמובן באלימות גואה ומצולמת, בחשדות משטרה וחקירות על מעורבות של גורמים עבריינים וגורמי הימורים בכדורגל, אזי הקונצנזוס הזה צריך להספיק כדי לשגר ללוזון את השפיץ. בדרך למטה שייקח גם את אח שלו.