איסלנד: רה"מ לשעבר הורשע ברשלנות בטיפול במשבר

עם זאת, גייר הארדה זוכה מרוב הסעיפים בכתב האישום ולא יישלח למאסר

ראש ממשלת איסלנד לשעבר, שהועמד לדין בגין טיפולו במשבר הבנקאות, הורשע ברשלנות. חלק ממפלגות האופוזיציה מקוות שפסק הדין יזרז רפורמה פוליטית.

בית דין מיוחד קבע שגייר הארדה, המנהיג הראשון בעולם שהועמד למשפט בגין המשבר הפיננסי העולמי, אשם בכך שלא יידע באופן הולם את שריו בבעיות הפוטנציאליות המאיימות על האי הקטן. עם זאת, זוכה הארדה מסעיפי אישום אחרים וחמורים יותר, כולל אי-העברת חשבונות אייסייב הבריטיים של לנדסבנקי לחברה-בת, אי-הקטנת גודלה של מערכת הבנקאות, והתעלמות מהאזהרה שנכללה בדוח ממשלתי משנת 2006.

לא יוטל עונש כלשהו על הארדה, והמדינה נושאת בכל הוצאותיו המשפטיות. הארדה טען אתמול (ב') לניצחון. לו הורשע בכל הסעיפים, היה העונש המרבי שניתן היה להטיל עליו שנתיים מאסר בפועל.

"ברור שמרבית השופטים מצאו את עצמם בלחץ לצאת בהרשעה לפחות על סעיף אחד, שולי ככל שיהיה, כדי להציל את הפוליטיקאים שהסיתו לזה", אמר הארדה. אך אישים באופוזיציה טענו שההרשעה היא אבן דרך שהשלכותיה הפוליטיות עשויות להיות מרחיקות לכת, ושתורמת לניעורה של האליטה הפוליטית של איסלנד ולהגברת שקיפותה של הממשלה.

"זהו פסק דין על ממשלת איסלנד שיאלץ אותנו - אנו מקווים - לחשוב מחדש על איך הממשלה עובדת כאן", אמר ת'ור סאארי, אחד מחברי הפרלמנט החדשים שצמחו מתנועת המחאה של 2008 בעקבות קריסת שלושת הבנקים העיקריים במדינה.

במהלך המשפט העידו לטובת הארדה מרביתם של 50 האישים הבכירים שזומנו להעיד, וטענו כי אין להאשים איש בקריסתו הכמעט מוחלטת של מגזר הבנקאות. הארדה כפר בכל סעיפי האישום, וכינה אותם "נקמת דם פוליטית" שעלולה ליצור "תקדים נורא". הוא טען כי "אף אחד לא צפה שתהיה קריסה פיננסית באיסלנד ב-2008".

סטפן אולפסון, פרופסור באוניברסיטת איסלנד, אמר שפסק הדין עלול לפגוע במפלגת המרכז-ימין של ראש הממשלה לשעבר, שקיווה לזיכוי מוחלט מהפרשה כולה.

המשפט נערך בעקבות "דוח האמת" שהזמין הפרלמנט ב-2010, ושהאשים כמה מנהיגים פוליטיים, כולל הארדה, ב"רשלנות רבתי" בגין הפיקוח הרופף שלהם על הבנקים בתקופה שקדמה למשבר.