מה המשמעות של "חוזה אופטימי" עבור סוחרי ארביטראז'?

אחת ההנחות הבסיסיות של מרבית המודלים בכלכלה ובמימון, היא שאין אפשרות לרווחי ארביטראז' ■ מהי השפעתו של "חוזה אופטימי" על הביקוש ביום קביעת מחיר הפקיעה?

אחת ההנחות הבסיסיות של מרבית המודלים בכלכלה ובמימון, היא שאין אפשרות לרווחי ארביטראז'. המודלים מספרים לנו, שאם יש רווחי ארביטראז' בשוק, יגיעו שחקני השוק, יסגרו מייד את פערי המחירים שנוצרו, וייצרו מחירים של שווי המשקל.

סוחרי הארביטראז' על מדד ת"א 25 (שחקני נכס) בוחנים את מחיר מדד ת"א 25 מול החוזה הסינטטי, וכאשר הם מוצאים פערים בין נכס הבסיס לזה האחרון, הם קונים את הזול ומוכרים את היקר.

נהוג לקרוא לחוזה סינטטי הנסחר מעל מחיר מדד ת"א 25 "חוזה אופטימי"; זאת לעומת "חוזה פסימי", המתאר מקרים שבהם החוזה הסינטטי נסחר מתחת למחיר המדד.

תופעות של פסימיות או אופטימיות של החוזה, נגזרות ישירות ממכירה או קנייה של חוזים על-ידי הגופים המוסדיים וגופי השקעה זרים. כאשר אחד הגופים מעוניין להגדיל חשיפה לשוק המניות, הדרך הקלה והמהירה ביותר היא לקנות חוזים סינטטיים על מדד ת"א 25. דרך נוספת, היא קניית תעודת סל על מדד ת"א 25 המתכסה דרך חוזים סינטטיים.

כל חוזה מבטא חשיפה של כ-115,000 שקל למדד המניות, ולכן קנייה של 1,000 חוזים במהלך יום מסחר, תיצור חשיפה של 115 מיליון שקל. קניית חוזים יוצרת לרוב חוזה אופטימי, ומכירת חוזים יוצרת חוזה פסימי. כאשר המחזורים גדלים בצורה משמעותית והחוזה נסחר באופטימיות או פסימיות, מהווה הדבר אינדיקציה לקונה גדול בשוק או למוכר; במקרה זה יכול המשקיע הקטן לנצל זאת לכניסה או יציאה משוק המניות.

אלגו-טריידינג נכנס לפעולה

נשאלת השאלה, כיצד משפיע תמחור החוזה הסינטטי לאורך החודש על הביקושים או ההיצעים ביום שבו נקבע מחיר הפקיעה? ובכן, כאשר החוזה אופטימי, שחקני הנכס יקנו את סל המניות של מדד ת"א 25 וימכרו את החוזה הסינטטי (כל שחקן נכס וריבית האשראי שלו). בשבוע הפקיעה, אם נראה אינטרוול| חיובי (מחיר החוזה לחודש הבא גבוה יותר ממחיר החוזה הקצר שהולך לפקוע), שחקני הנכס יגלגלו את החוזה - כלומר, יקנו את החוזה הקצר וימכרו את החוזה לחודש הבא, וכך לא תהיה להם השפעה על מחיר הפקיעה. לעומת זאת, כאשר האינטרוול שלילי, שחקני הנכס ימכרו את המניות שיש ברשותם בבוקר של יום חמישי, ואנו נהיה עדים להיצע בפתיחה.

במקרה של חוזה פסימי, שחקני הנכס ימכרו את סל המניות ויקנו את החוזה הסינטטי (עסקה הכרוכה בעמלת השאלה). בשבוע הפקיעה שחקני הנכס יגלגלו את החוזים שלהם רק במקרה שהאינטרוול שלילי. במצב של אינטרוול חיובי, נראה ביקוש של סלי מניות בבוקר קביעת שער הפקיעה.

פסימיות או אופטימיות, החוזה לאורך החודש ומחיר האינטרוול משפיעים משמעותית על ההיצע והביקוש בקביעת שער הפקיעה; אך אין להתעלם מהגופים המוסדיים, העשויים לנצל מחזורים גדולים בבוקר הפקיעה כדי להיכנס לשוק המניות, או לחילופין להקטין פוזיציה מנייתית, בעיקר בתקופה שבה המחזורים בשוק המניות נמוכים.

כיום פעילות הארביטראז' בין החוזה לנכס הבסיס נסגרת על-ידי מכונות אלגו-טריידינג הפועלות על פערי מחירים מצומצמים, והיתרון היחסי עוזר בעיקר לגופים גדולים המקבלים תנאי עמלות וריביות מועדפים.

*** הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם