מחוקקים בארה"ב: לחקור הדלפות שפוגעות בביטחון ישראל

מבקשים לדעת: איך פירסם "ניו יורק טיימס" כתבה על היכולות המבצעיות של ישראל לפגוע במטרות איראניות? ■ דורשים מאובמה לוודא שהדלפות כאלה ייפסקו מייד

קבוצת צירים בבית-הנבחרים תובעת מממשל אובמה לחקור הדלפות ממקורות אמריקניים על תכניות של ארה"ב וישראל לתקוף מתקנים גרעיניים באיראן. התביעה מבוססת על דיווחים באמצעי תקשורת אמריקניים, שלפיהם מאשימים גורמים רשמיים ואנליסטים בישראל את הממשל בהדלפות שפוגעות בביטחון הלאומי של ישראל.

כך, למשל, לפי דיווח ב"דיילי ביסט", אתר האינטרנט של "ניוזוויק", ב-6 באפריל, אמר פקיד ישראלי בכיר: "הבעיה היא שהאיראנים מקדישים תשומת לב רבה להדלפות אלה". ידיעה של ABC מסוף מארס ציטטה את האנליסט הישראלי יואל גוז'נסקי, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, שאמר כך: "(ההדלפות) נראות כקמפיין גדול שנועד למנוע מישראל לתקוף את איראן. אני חושב שממשל אובמה חושש באמת ובתמים מהאפשרות שירושלים תתקוף (מטרות איראניות) בקרוב. האמריקנים עובדים קשה, ובדרכים שונות, כדי למנוע התקפה כזו".

קבוצת המחוקקים, שמונה 21 צירים, בראשות הציר הרפובליקני טום פרייס, מג'ורג'יה, דורשת מהבית הלבן לחקור אם אכן "הופר החוק האמריקני בעקבות הדלפות רבות של מידע רגיש שקשור ביכולות מבצעיות ומודיעיניות של צבאות ארה"ב וישראל". במכתב לאובמה אומרים הצירים, שהדלפות אלה "חותרות תחת הביטחון הלאומי של ארה"ב ופוגעות גם ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מפני איומים על ריבונותה ועל יציבות האזור כולו".

הקבוצה שבה מביקור במזה"ת שבו נפגשה גם עם מנהיגים ישראליים. המחוקקים אינם טוענים ששמעו את הדברים מפי בני שיחם בישראל. לדבריהם, "יש המאמינים שהדלפות סלקטייביות אלה..." עלולות לפגוע בביטחון הלאומי של ישראל וארה"ב. הם טוענים שהדלפות אלה "משגרות מסר מקפיא לבעלות בריתה של ארה"ב בעולם כולו".

המחוקקים מזכירים מאמר ב"ניו יורק טיימס", מ-19 במארס השנה, שבו פורטו תרחישי התקפה על איראן במשחקי מלחמה שנערכו במטה פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (שמכסה גם את המזה"ת).

כעבור שבוע, כתב המגזין פורין פוליסי, שלישראל ניתנו זכויות שימוש בבסיסים אווירים באזרביג'אן, ליד גבולה הצפוני של איראן. המגזן ציטט כמקורות "פקידים רמי דרג במשל האמריקני".

בפנותם לאובמה כותבים המחוקקים: "אנו קוראים לך לנקוט פעולה מיידית להפסקת ההדלפות האלה, כדי שהן לא יוסיפו לאיים על הביטחון הלאומי של ארה"ב ועל יכולות ההגנה העצמית של ישראל".