תחליף לגז המצרי? תוקם תחנה פוטו-וולטאית באשלים

המדינה חתמה עם חברת Ashalim Sun PV על הסכם להקמת התחנה בהספק 30 מגה ואט ■ גורמים המעורבים במיזם הסולארי הענקי אמרו ל"גלובס" כי החשב הכללי באוצר תומך בהקמת שדות סולאריים נוספים באשלים בטכנולוגיית PV

החשב הכללי באוצר תומך בהקמת שדות סולאריים נוספים באשלים בטכנולוגיית PV, כך אמרו ל"גלובס" גורמים המעורבים במיזם הסולארי הענקי.

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו וסגנה גיל שבתאי, חתמו היום עם חברת Ashalim Sun PV, על הסכם הזיכיון בפרויקט תכנון, מימון, הקמה והפעלה של תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק 30 מגה ואט, במתחם אשלים שבנגב המערבי.

הסכם הזיכיון נחתם לאחר שאשלים סאן זכתה במכרז שפרסמה במדינה כשהציע למכור למדינה את החשמל במחיר חסר תקדים של 50,7 אגורות לקוט"ש, מחיר זהה לזה שמשלמים היום צרכני החשמל לחברת החשמל. יצרני ה-PV זכו עד כה לתעריפים מתמרצים שהיו גבוהים במאות אחוזים מעלויות ייצור החשמל מפחם ומגז טבעי.

תחנת הכוח הסולארית שתקים אשלים סאן שתהיה מהגדולות מסוגה בעולם תוקם בתוך שלוש שנים ותשתרע על שטח של כ-1,200 דונם. לדברי גורמים המעורבים בפרויקט יש באתר אשלים שטח פנוי להקמת תחנה נוספת בגודל דומה. שטחים נוספים עשויים להתפנות אם המדינה לא תגיע להסכמות עם יזמי שתי התחנות התרמו-סולאריות הענקיות שאמורות להיבנות באתר.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" הציעה המדינה לקבוצת אלסתום-ברייטסורס שהגישה את ההצעה היחידה למתחם B מחיר של 79 אגורות לקוט"ש תמורת החשמל שתפיק התחנה. הקבוצה אמורה להשיב למדינה עד תחילת החודש הבא. המדינה תגיש בקרוב הצעה דומה לקבוצת סימנס-שיכון ובינוי, הגישה את ההצעה היחידה למתחם A.

שתי הקבוצות הגישו לפי ההערכות הצעות מחיר של כ-1.2 שקלים שבו תתחייב המדינה לרכוש מהן את החשמל שיפיקו. המכרזים התרמו-סולאריים באשלים הם מכרזי BOT להקמה ותפעול של תחנות בעלות הספק של 110 מגוואט כל-אחת שההשקעה בהקמתן מוערכת ב-600 מיליון דולר לכל תחנה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ברך על חתימת ההסכם, וציין כי מדובר בצעד חשוב נוסף לקראת עמידה ביעדי הממשלה לייצור חשמל ממקורות מתחדשים והפחתת התלות בדלקים פוסיליים, המשולב בחיזוקה של התעשייה הסולארית המקומית".

השר לנדאו אמר כי "משרד האנרגיה והמים פועל במרץ להגשמת החזון שהתווינו למשק האנרגיה - כמה שיותר ירוק, היכן שרק אפשר. תוצאות המכרז הן בשורה לעתיד הענף הסולארי בישראל ובעולם, גם ברמת המחיר וגם בהיקף השדה, ואפשרי שהמכרז יסלול דרך למכרזים נוספים. העובדה שכיום יש דרישה בשוק לעוד ועוד מכסות - מעידה שהצלחנו. יש תחרות, והיא תשתלם קודם כל לאזרחים, שיזכו לחשמל ירוק במחיר נמוך".

החשבת הכללית עו"ד ורו"ח עבאדי-בויאנג'ו, ציינה כי "המחיר האטרקטיבי שהושג במכרז מעמיד לראשונה את מחירי האנרגיה הסולארית קרוב מאוד לעלות ייצורו הממוצעת של חשמל קונבנציונלי. היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של המגזר הפרטי, בצירוף חלוקת סיכונים נכונה בין המגזר הציבורי למגזר פרטי כמקובל בפרויקטים במודל ה-BOT, מאפשרות להקטין את עלויות הפרויקט ולהשיא ערך לאזרחי ישראל". החשבת הכללית בירכה על שיתוף הפעולה הפורה בין משרד האוצר, משרד האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים- חשמל בעבודתה של ועדת המכרזים, אשר תוצאותיו יקדמו את ישראל צעד נוסף אל עבר שימוש יעיל במשאביה הטבעיים לטובת הפקת אנרגיה נקייה.

מנכ"ל סאן ישראל כלל, אדם הווארד, אמר: "אנו גאים ושמחים על בחירת סאן ישראל כלל כזכיין להקמת פרויקט האנרגיה הסולארית הגדול בישראל באשלים. לחברה מירב הניסיון והידע כדי לקדם פרויקט זה בנחישות ובהצלחה לטובת משק האנרגיה בישראל ולרווחת צרכני החשמל. פרויקט זה בהיקף של 30 מגה וואט יוביל את ישראל לעידן חדש בו ייצור חשמל באמצעות אנרגיה חלופית ונקייה יוכל להתבצע בעלויות הדומות לייצור החשמל כיום ויסייע בהמשך פיתוחה של התעשייה הפוטו וולטאית בישראל, בהתאם למגמה העולמית. פרויקט אשלים מצטרף לניסיון העשיר של שותפתנו קבוצת סאן אדיסון העולמית בהקמת פרויקטי אנרגיה מהגדולים בעולם בזמני הקמה קצרים, בתמחור הגון ובהצלחה רבה. ערכים אלו עומדים בבסיס הקמתה וייעודה של סאן ישראל כלל ובדעתנו לפעול להמשך יישומם המהיר בפרויקטים חשובים נוספים בישראל ולתרום לפתיחתו של אופק אנרגטי ועסקי חשוב".

ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים מורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד האנרגיה והמים, והרשות לשירותים ציבוריים- חשמל, ומרוכזת על ידי אגף הפרויקטים בחברת 'ענבל'. וועדת המכרזים מוציאה לפועל את החלטת הממשלה 3338 מיום 27.3.2008 המורה על הקמת תחנות כוח סולאריות בטכנולוגיות תרמית ופוטו-וולטאית במתחם אשלים שבנגב, בהיקף כולל של כ-250 מגה-וואט מותקן.