סקר בחירות מראה: 61% מיהודי ארה"ב תומכים באובמה

הסקר שבוצע ע"י הוועד היהודי האמריקני מראה כי רק 28% תומכים ברומני ■ היחסים בין ישראל לארה"ב – בתחתית מידרג העדיפויות של היהודים ■ רוב יהודי ארה"ב מעולם לא ביקרו בישראל; כשליש מהם אומרים שזה לא מעניין אותם

סקר חדש של הוועד היהודי האמריקני (American Jewish Committee) מראה, שרוב גדול של יהודי ארה"ב תומך בנשיא המכהן: 61% מהיהודים יצביעו בעד ברק אובמה, 28% יצביעו בעד מיט רומני, המועמד הרפובליקני הצפוי, ו-11% טרם החליטו. נתונים אלה מצביעים על עליה חדה בתמיכת היהודים באובמה בהשוואה ל-2011: אז זכה הנשיא ב-50% מקולות היהודים ורומני ב-32%.

בבחירות לנשיאות בנובמבר 2008, מול המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין, זכה אובמה ב-78% מקולות היהודים. מכל מקום, חצי שנה לפני אותן בחירות, באפריל 2008, היה שיעור התמיכה במועמד אובמה 57%, מעט פחות מהתמיכה בו עתה.

מסקנה ראשונית שניתן להסיק מהנתונים היא, שתעמולת הבחירות של הרפובליקנים, שמנסה להציג את אובמה כלא ידידותי, אם לא עוין, לישראל, אינה מצליחה להסיט מספר גדול של בוחרים יהודיים לעבר המפלגה הרפובליקנית. או, כפי שקובעת המועצה היהודית הדמוקרטית הלאומית, גוף של המפלגה הדמוקרטית: "הסקר מזים את סיפור האגדות שדפוס ההצבעה היהודי בארה"ב זז ימינה".

הסקר מראה גם, שככל שהפעילות הדתית של הבוחרים היהודיים גדולה יותר כן הם ייטו להצביע בעד המועמד הרפובליקני. אמת המידה לרמת הפעילות הדתית היתה מספר הביקורים בבית-הכנסת. וכך, בקרב היהודים שמבקרים בבית-הכנסת לפחות פעם אחת בשבוע, 52% אמרו שיצביעו בעד אובמה, ו-34% אמרו שיצביעו בעד רומני. לעומת זאת, בקרב אלה שאינם מבקרים בבית-הכנסת אף פעם, אפילו לא ביום הכיפורים, 67% יצביעו בעד אובמה ו-21% בעד יריבו הרפובליקני.

ונתון נוסף: אובמה פופולרי יותר אצל היהודיות יותר מאשר אצל היהודים. 67% מהנשים היהודיות יצביעו בעד אובמה, אך רק 55% מהגברים. רומני, לעומת זאת, יצטרך להסתפק בתמיכת 22% מהנשים ו-34% מהגברים. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם המגמה בכל ארה"ב: אובמה פופולרי אצל נשים הרבה יותר מאשר אצל גברים. בכמה סקרים, מגיע הפער ל-18%.

כפי שמצאו סקרים קודמים, גם סקר זה מראה, שיחסי ישראל - ארה"ב נמצאים בתחתית מידרג העדיפויות של יהודי ארה"ב. בתשובה לשאלה, 'מה הנושאים החשובים ביותר שיכריעו במי תבחר', התפלגו הנשאלים כך: 80% אמרו שהכלכלה היא הנושא החשוב ביותר בעיניהם; 57% ציינו ביטוח רפואי; 26% בחרו בביטחון לאומי; ורק 22% אמרו, שהיחסים בין ישראל לארה"ב הם הנושא החשוב ביותר.

58% מהנשאלים הביעו שביעות רצון מהאופן שבו מטפל אובמה ביחסים בין שתי המדינות. 40% הסתייגו. להשוואה: 70% היו מרוצים מהדרך שבה רה"מ בנימין נתניהו מטפל ביחסי ישראל - ארה"ב, ו-28% הסתייגו.

ומה חושבים יהודי ארה"ב על פעולה צבאית אמריקנית נגד איראן, אם ייכשלו המאמצים הדיפלומטיים להניעה מפיתוח נשק גרעיני? 64% יתמכו בפעולה כזו; 34% יתנגדו. אך מספר התומכים בפעולה צבאית ישראלית, אם ייכשלו המאמצים הדיפלומטיים, גדול הרבה יותר: 75% תומכים, 25% מתנגדים.

אחת ממערכות הנתונים המעניינות ביותר מתייחסת לביקורים של יהודי ארה"ב בישראל. לפי הסקר, 59% מיהודי ארה"ב מעולם לא ביקרו בישאל; 19% ביקרו פעם אחת; ו-21% ביקרו פעמיים או יותר. מאלה שמעולם לא ביקרו בישראל, 48% אמרו, שמעולם לא היתה להם הזדמנות לעשות כן; 32% אמרו שביקור בישראל יקר מדי; 13% אמרו שהם פוחדים להגיע לישראל; ו-31% הכריזו שזה פשוט לא מעניין אותם.

למרות זאת, 71% מהנשאלים אמרו, שהתעניינות בישראל, יחס של אכפתיות כלפיה, הוא חלק חשוב מההווייה היהודית.

הירחון האמריקני "קומנטארי", המזוהה עם יהודים שמרנים, כתב אתמול על הפער בין עמדות היהודים בישראל כלפי אובמה, לבין עמדות יהודי ארה"ב כלפי נשיאם. כתב-העת מביא נתונים של סקר שערך מכון סמית בקרב ישראלים אשתקד: 36% מאמינים שאובמה נייטרלי בסכסוך בין ישראל לפלסטינים; 24% גורסים שהוא פרו-פלסטיני; 24% חושבים שהוא פרו-ישראל; ול-16% אין דעה בנושא.

"הנתונים האלה מעוררים תמיהה", כותב "קומנטארי". "מה יודעים כ-75% מהישראלים שאינם סבורים שאובמה ידיד של ישראל, שרוב יהודי ארה"ב אינם יודעים".