הראל: "מחירי הדירות בת"א גבוהים ב-45% ממה שצריך"

מודל החיזוי של הראל, מבוסס "רגרסיה לינארית", אפיין את הגורמים לשינוי במחירי הדירות ב-37 מדינות ■ ד"ר מיכאל שראל: "פער משמעותי בת"א בין המחירים בפועל לתחזית" ■ האם לת"א מאפיינים ייחודיים שימנעו מפולת במחירי הדירות?

מחירי הדירות בת"א גבוהים ב-45% מכפי שהם צריכים להיות, כך נטען היום (ה') בסקירת המאקרו של הראל פיננסים, אשר ביצעו באמצעות רגרסיה לינארית בדיקה המאפשרת להסביר את מחירי הדיור בערים שונות בעולם, באמצעות משתנים מאקרו-כלכליים ודמוגרפיים.

בין היתר, בהראל נעזרו בנתוני Global Property Guide על מחירי הדירות במדינות שונות בעולם (תל אביב ממוקמת במקום ה-11 מתוך מעל 37 מדינות בכל הקשור ליוקר הנדל"ן) - ובחנו את התמ"ג לנפש, גודל האוכלוסיה במיליונים, שטח המדינה, צפיפות האוכלוסין, המיקום הגיאוגרפי בקווי רוחב, אחוז הילדים מסך האוכלוסיה ופרמטרים נוספים.

כך, הגיעו בהראל למסקנה המתבקשת כי ישנה קורלציה יחסית גבוהה בין עליית התמ"ג במדינה לבין עליית מחירי הדיור - "כאשר התמ"ג בדולרים עולה ב-1%, עולים מחירי הדירות בכ-0.65%". בנוסף, מציינים בבית ההשקעות את שטח המדינה (ככל שהוא גדול יותר בעיר המרכזית, המחירים גבוהים יותר) ואת המיקום הגיאוגרפי על כדוה"א כפרמטרים רלוונטיים נוספים.

בהתאם לכך, ערכו בהראל תחזית למחירי הדירות בכל מדינה אשר הייתה מתקבל מהמשוואה שיצרו - לפיה, קיים פער של 45% בין מחירי הדירות בת"א בפועל, לבין המחירים החזויים.

הראל
 הראל

"ישנו פער חיובי משמעותי בתל אביב בין הנתון בפועל לתחזית המתקבלת מהרגרסיה", כותב ד"ר מיכאל שראל מהראל. "זאת בניגוד למדינות כמו מקסיקו, קנדה, גרמניה ובלגיה - בהן המחירים נמוכים משמעותית מהתחזית המתקבלת".

וכיצד מסבירים בהראל את הפער? הסיבה הראשונה, היא כי "המחירים אכן גבוהים - וצפויים לרדת בעתיד"; אולם בבית ההשקעות גם מציינים משתנים אחרים "הייחודיים לתל אביב" וייתכן ואינם נכללים בשקלול, שתומכים במחירים הגבוהים.

בין אותם גורמים, מציינים בהראל את הגדרתה של מדינת ישראל כ"בית לעם היהודי", תכנון תחברותי לקוי ומחסור בתחבורה ציבורית, מונופול של המדינה על קרקעות, עלויות בנייה גבוהות יותר בישראל ומבחו"ל, העדפה תרבותית וחברתית לקניית דירה, וצפי משמעותי לגידול באוכלוסיה בישראל בהשוואה למדינות אחרות.