שיעור תלמידי הישיבות שיקבלו פטור מצה"ל יוגבל ל-10%

כך עפ"י הצעת חוק חדשה של משרד הביטחון, המבוססת על העיקרון של "שירות לכל" וקובעת כי תלמידי ישיבות שלא יתגייסו לצה"ל יחויבו בשירות אזרחי

על רקע היוזמה לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות, פירסם הבוקר (א') משרד הביטחון הצעת חוק ממשלתית חדשה להסדרת עניין השירות הצבאי או האזרחי של תלמידי ישיבות. זאת, לאור פסק דינו של בג"ץ מחודש פברואר האחרון, שהורה כי "חוק טל", שהסדיר ב-10 השנים האחרונות את הפטור משירות צבאי לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם", יפקע ב-1 באוגוסט השנה ולא יוארך שוב.

הצעת החוק החדשה מבוססת על העיקרון של "שירות לכל", ומגבילה את שיעור תלמידי הישיבות שיקבלו פטור ל-10% ממספרם הכולל.

שירות אזרחי ניתן יהיה לבצע במשרד ממשלתי, רשות מקומית, גוף סטטוטורי אחר וכן בגוף בתחום הבריאות, החינוך, הרווחה, קליטת העלייה, שמירת הסביבה, שירותי ההצלה וביטחון הפנים.

היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, הקציב 3 שבועות בלבד לקבלת הערות על תזכיר החוק בטרם הגשתו לוועדת השרים לחקיקה ולהניחו על שולחן הכנסת.

"בעשור השביעי לקיומה לא יכולה מדינת ישראל להסכים עוד עם אי-השוויון בחלוקת הנטל בין אזרחיה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "יש לקבוע חובת שירות וליצור מצב שבו חייבי גיוס שיקבלו פטור משירות צבאי, יהיו חייבים בביצוע שירות אזרחי.

"לפיכך, מוצע לקבוע כי שר הביטחון יהיה מוסמך לדחות את חובת השירות הסדיר של חייב גיוס, בשל אורח חייו הדתי, ובתנאי שישרת שירות אזרחי. מי שהשלים שירות אזרחי, יפטור אותו שר הביטחון משירות צבאי. מי שקיבל דחיית שירות בשל אורח חיים דתי ולא השלים שירות אזרחי, יחויב להתגייס לשירות צבאי".

לצד זאת, יוכל שר הביטחון לדחות את מועד שירותו הצבאי או האזרחי של תלמיד ישיבה מצטיין, ולפטור אותו כליל משירות כלשהו, ואולם "שיעורם של התלמידים שיקבלו פטור מסיבת הצטיינות בכל ישיבה, לא יעלה על 10% מן התלמידים באותה ישיבה".

עוד תעוגן בחוק חובת הממשלה לקבוע במסגרת יעדיה את "הגדלת מספר המתגייסים מקרב תלמידי הישיבות". שר הביטחון והשר הממונה על שירות אזרחי יחויבו לדווח לוועדות הכנסת על מספר המשרתים בצה"ל ובשירות האזרחי ועל סדרי הפיקוח על הגופים המפעילים את משרתי השירות האזרחי.