האוצר: משקיעי הנדל"ן קנו רק 5,200 דירות ברבעון הראשון

מחירה החציוני של דירה חדשה בישראל עומד כיום על 866 אלף שקל ■ גיאוקרטוגרפיה: הקבלנים טועים - שוק הנדל"ן תקוע

בשורה ל"יושבים על הגדר": מחירי הדירות החדשות ירדו בחודש מארס ב-1.1% בהשוואה לחודש פברואר ובכ-13% בהשוואה למארס אשתקד; מחירה החציוני של דירה חדשה בישראל עומד כיום על 866 אלף שקל. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ב') משרד האוצר.

יודגש כי, הנתונים מבוססים על השוואת מחירים בפרויקטים נתונים, כאשר בכל חודש מחושב שיעור השינוי לעומת החודש הקודם תוך גריעת פרויקטים שהחלו להיות משווקים בחודש האחרון.

כלכלני האוצר מציינים כי בתל אביב שמרו מחירי הדירות החדשות על יציבות; בחיפה, נרשמה ירידה קלה של 0.5%; ובבאר שבע, ירדו המחירים ב-1.6%.

התאוששות במכירת דירות

לעומת המחירים, נרשמה עלייה ברכישת דירות: במארס נמכרו 7,490 יחידות דיור ישנות וחדשות, עלייה של כ-2% בהשוואה לחודש פברואר, אך צניחה של כ-19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

יצוין כי ברבעון הראשון של 2012 נרשמה בבאר שבע צניחה של 46% במספר הדירות החדשות שנמכרו, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זהו שיעור חד בהרבה משיעור הירידה בסך הדירות החדשות שנמכרו בישראל (26%).

משקלם בשוק של משקיעי הנדל"ן, הרוכשים דירה שלא למטרות מגורים, נותר יציב במארס ברמה של 23%; השיא הקודם, 33%, נרשם בדצמבר 2010. ברבעון הראשון של 2012, רכשו המשקיעים 5,200 יחידות דירות (חדשות וישנות), ירידה של 25% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. שיעור הירידה הכללי ברכישת דירות (ישנות וחדשות) עמד באותה התקופה על 12% בלבד.

המשקיעים מממשים

במקביל, מממשים המשקיעים נכסים שברשותם: מכירת דירות על-ידי משקיעים רשמה במארס עלייה של 2% לעומת פברואר. שיעורי עלייה גבוהים בהרבה נרשמו באזור השפלה (22%) ובאזור תל אביב (14%). בריחת המשקיעים מהשוק בולטת ביותר באזור טבריה והגליל העליון, שבו, לפי סקירת האוצר, נרשם זינוק. של 88% הן בחודש מארס בהשוואה לפברואר, והן ברבעון הראשון של 2012, בהשוואה לרבעון האחרון ב-2011.

רכישת דירות
 רכישת דירות