מחיר הפשיעה: תיק רצח עולה למשק 2.3 מיליון שקל

הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה מהפשיעה בישראל ב-2011 נאמד בכ-14.4 מיליארד שקל ומהווה 1.7% מהתמ"ג - כך עולה מדוח מסכם של המשרד לביטחון פנים

הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה מהפשיעה בישראל בשנה שעברה נאמד בכ-14.4 מיליארד שקל ומהווה 1.7% מהתמ"ג - כך עולה מדוח מסכם לשנת 2011 של המשרד לביטחון פנים, בנוגע להוצאות הכלכליות של המדינה במלחמתה בפשיעה, שפורסם היום (ב').

לפי הדוח, מדובר בירידה בשיעור של 5.3% בנזק הכלכלי לעומת הנזק שנגרם למדינה בשנת 2010. עם זאת, הנזק הכלכלי הממוצע למקרה פשיעה בודד הגיע בשנה שחלפה לשיא חדש ועמד על כ-11,266 שקל - עלייה של 1.1%.

‏במסגרת הבדיקה בחן המשרד גם את הנזק הכלכלי שמוציאה המדינה על מאבקה בכל סוג עבירה. לפי הנתונים, כל תיק עבירת מין שמנהלת המדינה עולה לה בממוצע 39 אלף שקל, וכל תיק של עבירת אלימות מסתכם ב-27,500 אלף שקל בממוצע. על כל מקרה רצח מוציאה המדינה 2.3 מיליון שקל.

‏‎‎את עיקר הנזק הכלכלי גרמו בשנת 2011 עבירות רכוש ועבירות מירמה. לפי הדוח, שני סוגי העבירות תרמו ביחד כ-50% מכלל הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה מפשיעה אשתקד - 25% כל אחד. הנזק הכלכלי הממוצע מעבירת רכוש עומד על כ-9,800 שקל, ומעבירת מירמה על כ-6,700 שקל בממוצע. עם זאת, הנזק הכלכלי כתוצאה מעבירות אלימות ירד אשתקד בשיעור של 7.4%, בפעם הראשונה מאז שנת 2008.

‏אחד המושגים עליו מדבר הדוח הוא "מס הפשיעה". הכוונה היא לנזק הכלכלי לנפש שנגרם כתוצאה מהפשיעה. לפי הדוח, בשנה שעברה עמד "מס הפשיעה" על 1,842 שקל. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של המס מאז החל המשרד לביטחון פנים לאמוד את הנזק הכלכלי מתופעת הפשיעה.

‏במשרד לביטחון פנים מציינים כי הם רואים בנתונים כלי תכנון מרכזי לבחינת הקצאה יעילה של המשאבים הציבוריים המוגבלים, הן ברמה הלאומית והן ברמה המשרדית. "לנתונים על הנזק הכלכלי הנגרם כתוצאה מתופעת הפשיעה יש משמעות כלכלית וחברתית. יש ליחס חשיבות כלכלית למאבק בפשיעה ולצמצום הנזק הכלכלי הנובע ממנה", נמסר מהמשרד.‏‎‎‏