אנליסט: "מתקשה לראות את אי.די.בי מחזירה הכסף בזמן"

אנליסט בבית השקעות גדול, על דירוג האשראי לאג"ח אי.די.בי אחזקות: "הדירוג של S&P מעלות לא שווה שום דבר...אג"ח בתשואה של מעל 20% לא אמורה להיות A מינוס"

"הדירוג של S&P מעלות לא שווה שום דבר", אמר היום אנליסט בבית השקעות גדול, שהתייחס לדירוג האשראי שמעניקה כיום חברת הדירוג לאג"ח אי.די.בי אחזקות (A מינוס). לדבריו, השוק למעשה כבר הוריד את דירוג החוב של אי.די.בי מזמן, ולזה של מעלות אין אחיזה במציאות. "אני לא זוכר הרבה חברות בתשואה של 30% ומעלה שפרעו את כל החוב בזמן. אם לא תהיה התאוששות באירופה, אני מתקשה לראות את אי.די.בי מחזירה את הכסף בזמן".

גם במשבר של 2008 חברות דירוג האשראי בארץ ובעולם לא הגיבו במועד לשינוי בשווקים, הן ביחס לחברות והן ביחס למדינות. יניב פגוט, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות איילון, אומר היום כי הוא "נותן כבוד לשוק שברוב המקרים צודק. מי שקורא עליו תיגר סופו להתבדות. מעלות תצטרך לסגור פערים מול השוק".

* האם הדירוג הנוכחי יוצר בעיית אמינות לחברת הדירוג?

"מעלות עובדים עם מתודולוגיה מרובעת וקשיחה, שמקשה עליה להגיב בזמן אמת. עם זאת, נוצר מצב של חוסר נוחות. איגרת הנסחרת בתשואה של מעל 20% לא אמורה להיות מדורגת ברמה של A מינוס, ולא משנה מה. המלצות אנליזה אופטימיות על אי.די.בי מהתקופה האחרונה חטפו מכות. מי שהאמין להמלצות האלה הפסיד הרבה כסף.

"אלו אג"ח בסיכון גבוה, שלא מתאימות לדירוג השקעה. אנחנו נכנסים לגל השני של המשבר באירופה, וזה תוקף את אי.די.בי מבחינת קרדיט סוויס בפרט ובגלל הפורטפוליו הסחיר. השוק לא איתם וקשה להם להשיג זמן. הסטטיסטיקה עובדת נגדם. רוב החברות שהגיעו למצב כזה לא יצאו טוב".