לראשונה במינהל: חוק המחייב פרסום החלטות ממ"י עבר בכנסת

החוק שעבר אמש בכנסת קובע חובת פרסום באינטרנט של כל החלטות מועצת מקרקעי ישראל וכל החלטות ההנהלה של מינהל מקרקעי ישראל ■ יוזם החוק, ח"כ חנין: "השקיפות חיונית למיגור שחיתות ואפליה"

מהפכת השקיפות הגיעה למינהל מקרקעי ישראל: חוק שעבר אמש בכנסת קובע חובת פרסום באינטרנט של כל החלטות מועצת מקרקעי ישראל וכל החלטות ההנהלה של מינהל מקרקעי ישראל.

החוק עבר פה אחד; נעדר מהמליאה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, השר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל והמכהן כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, גוף המורכב מנציגי משרדי הממשלה ושמחליט על הקצאת קרקעות המדינה.

יצוין כי, על-פי סיכום בין יוזם החוק, ח"כ דב חנין, ואטיאס, החלטות ההנהלה (הפקידים הבכירים של המינהל) - יתפרסמו רק באתר האינטרנט של המינהל ולא ברשומות.

כיום, רק חלק קטן מההחלטות נגישות לציבור, משום שהחוק לא חייב פרסום החלטות של הנהלת המינהל; והחלטות המועצה מתפרסמות ברשומות (אבל לא כולן באינטרנט) רק אם המינהל החליט שיש בהן עניין לציבור. מאז 2002 ועד אפריל 2010 פורסמו רק 77 מתוך 2,655 החלטות ההנהלה שהתקבלו, מסר חנין והוסיף: "כך עוברות ההחלטות האלה בדרך שאינה מאפשרת ביקורת ציבורית עליהן, אף שמדובר בהקצאת משאבים חיוניים".

עמדת האגודה לצדק חלוקתי, שפעלה לאורך השנים להנגיש את החלטות המינהל לציבור, הי ש"גוף החולש על 92% מקרקעות המדינה צריך לשתף את הציבור באופן קבלת ההחלטות ולתת זכות תגובה להצעות החלטה כחלק מהליך דמוקרטי של ניהול דיון חברתי על מדיניות המקרקעין בישראל, ועל אופן הקצאת משאב יקר זה".

לדברי חנין, "השקיפות חיונית למיגור שחיתות ואפליה. הכנסת אישרה אמש חלופה רעיונית למדיניות המקרקעין של נתניהו - במקום הפרטה של מקרקעי ישראל אנחנו צריכים שקיפות ודמוקרטיה בניהולם הציבורי".

בין ההחלטות שלא פורסמו וכעת ייפתחו לציבור הרחב: החלטה 1490, העוסקת ברכישת זכויות במגרש על ידי חבר קיבוץ בתוכנית הרחבה של קיבוץ או מושב אחר; החלטה 1480, העוסקת בהקצאת קרקע לתאגידים בפטור ממכרז; החלטה 1507, העוסקת בשוויון בין חברי האגודה החקלאית לעניין חלוקת קרקעות; החלטה 1422, העוסקת בתקבולים לקרן הקיימת לישראל משיווק קרקעות עליהן חלה חכירה לטובת קק"ל; והחלטה מספר 1489, העוסקת בהשכרה או החכרת משנה של מקרקעי ישראל.