מאיר שלו: אם המחאה לא תהיה פוליטית, מוטב שלא תתחדש

הסופר מאיר שלו מדבר על הטעם המר שנותר בפיו בעקבות פרס הציונות למחזה "יונה ונער" ■ על אכזבתו מהמחאה החברתית: "אם רוצים למחות, צריך להבין איפה הכסף"

"אני מאוד אוהב את המילה ציונות, אבל לא מוכן שאנשי ימין כמו השרה לימור לבנת יגדירו אותי כמי ש'נע בכסאו בחוסר נוחות', כפי שאמרה, כשהוא שומע את המילה. לבנת חושדת באנשי השמאל שאינם ציונים וזה לא מקובל עליי. יש לה תפיסה מאוד מונוליטית ומוגבלת של המושג". דברים אלה אומר הסופר מאיר שלו, בראיון בלעדי ל"גלובס", בעקבות פרס היצירה בתחום הציונות שלו זכה המחזה "יונה ונער" (תיאטרון גשר), המתבסס על ספרו בשם זה.

שלו, שלא אהב את הגדרת הפרס, טען כי הקריטריון היה צריך להיות אמנותי ולא ציוני.

שלו: "צריך להדגיש שלא הספר 'יונה ונער' זכה בפרס, אלא הבמאי יבגני אריה והשחקנית אפרת בן צור, שעשו עבודה נהדרת. הייתי שמח אם הם היו מקבלים פרס אמנותי ולא פוליטי. זה פרס מטעם הממשלה, שחייב להיות קשור לראיית הציונות בעיני הממשלה. אני רואה את הציונות אחרת מלבנת, וכציוני אני חרד למצבה של המדינה ולדרך שבה הממשלה הולכת".

"פייגלין: נציג אחרון של הימין הישן"

את הקיץ האחרון העביר שלו במידה רבה בתמיכה במחאה הכלכלית-חברתית שפרצה בישראל. הוא עשה זאת בטורים שפרסם ב"ידיעות אחרונות" וכן בביקורים במאהלי המוחים. עכשיו הוא קצת יותר סקפטי לגביה.

"אם המחאה תמשיך באותו קו חביב של 'אנחנו לא פוליטיים' מהקיץ שעבר, מוטב שלא תתחדש. זו הסיבה שהיא התמוססה. המוחים צריכים להבין שמדובר במאבק על משאבים. אם אין כסף לדיור, זה בגלל שהוא נמצא במקום אחר. צריך לראות לאן הוא הלך. למשל להעתקת מגרון א' למגרון ב' יוקצו 53 מיליון שקל. זה המון כסף וזה כסף שלא יילך לרפואה, מחקר ודיור. רוב הכספים במדינה, שמוקדשים לסקטורים מסוימים, הולכים לסקטורים של החרדים והמתנחלים. אם רוצים למחות, צריך להבין איפה הכסף נמצא".

- כשביקרת במאהל המחאה בשנה שעברה, הצעת למוחים לגרום להפלת הממשלה ולהקדמת הבחירות. אז הנה הן באות ולפי ההערכות, הן יבשרו על ניצחונו של נתניהו, פעם נוספת.

"כי בינתיים המחאה התמוססה לגמרי. אם בקיץ הקודם, כשהמחאה סחפה את הציבור הישראלי, היו בחירות, הן היו יכולות להביא לתוצאות אחרות. אם היו מגדירות אותה כמחאה פוליטית, המוחים היו יוצאים נשכרים".

- נראה שהרבה מפלגות מנסות להפוך את גיוס החרדים לנושא הפוליטי החם.

"גיוס החרדים הוא עניין פופוליסטי וזה בכלל לא הנושא. הנושא הוא המימון שהמדינה נותנת להם בכל מיני צורות. צריך פשוט להפסיק לתת להם כסף, וזה ישפיע גם על הנושא של שילובם בצבא".

הראיון המלא - בעיתון "גלובס"