ההסתדרות: הוכרז סכסוך עבודה בנייר חדרה

שלא במקרה, ההכרזה על הסכסוך מגיעה ביום שבו מדווחת החברה לבורסה על מעבר להפסד של 1.6 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת רווח נקי של 41 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

ההסתדרות אישרה היום (ב') סכסוך עבודה במפעל נייר חדרה, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, כך נודע ל"גלובס". המשמעות היא שאם הצדדים לא יגיעו להבנות בתוך 14 ימי צינון מיום ההכרזה, העובדים יורשו לשבש את פעילות המפעל עד כדי השבתתו. סכסוך העבודה כולל רק את המפעל המרכזי בחדרה, ולא את המפעלים האחרים השייכים לקבוצת נייר חדרה, הכוללת בין היתר את חברות הבת אמניר, כרמל מערכות, חוגלה קימברלי ועוד.

שלא במקרה, ההכרזה על הסכסוך מגיעה ביום שבו מדווחת החברה לבורסה על מעבר להפסד של 1.6 מיליון שקל ברבעון האחרון, לעומת רווח נקי של 41 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לטענת יו"ר מרחב חדרה בהסתדרות, רמי זילברשטיין, הסכסוך הוכרז בעקבות אי קיום שורה של סעיפים בהסכמים הקיבוציים מצד ההנהלה. לדבריו, ההנהלה החליטה באופן חד צדדי לא לשלם תוספת שכר של 2.5% הניתנת לעובדים בכל שנה במשכורת של חודש אפריל, כתוספת שחיקה. כמו כן עובדים שקיבלו אישור לקידום בדרגה לא זכו לתוספת דירוג ובנוסף לא ניתנו תוספות מיוחדות בגין עבודה בימי שישי.

זילברשטיין טוען כי ההנהלה נימקה את המהלך כצורך מיידי בהתייעלות, וזאת אחרי תקופה מסוימת שהתנהלה בעניין מול ועד העובדים. לדבריו, תמוהה שהצעד הזה נעשה חודשים ספורים אחרי שנחתם בנייר חדרה הסכם עבודה חדש ששני הצדדים אמורים להיות מחויבים לו. בעקבות הגשת העילה לסכסוך לממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת, כמתחייב בחוק, נקבעה כבר פגישת גישור בין הצדדים למהלך השבוע.

המעבר של נייר חדרה להפסד ברבעון האחרון נבע מעלייה של 66% בעלויות הייצור, זאת בין היתר בשל מעבר לשימוש מוגבר בסולר לצורך הסקה, על חשבון הגז שאספקתו מים תטיס הצטמצמה והתייקרה במקביל.

זמן קצר לאחר פניית "גלובס" להנהלת נייר חדרה, פרסמה החברה הודעה שמשתמע ממנה כי הסכסוך נובע מדרישות שהעלה הוועד ולא מצעדים חד צדדיים כפי שטוענת ההסתדרות: "נייר חדרה מודיעה בזאת כי ביום 14.5.12 קיבלה מאת הסתדרות העובדים הכללית החדשה במרחב חדרה הודעה על סכסוך עבודה על רקע דרישות שהציג אחד מוועדי העובדים, המייצג כ-400 עובדים קבועים של החברה, מתוך סך של כ-3,200 עובדים המועסקים בקבוצה. כפי שעולה מההודעה, סכסוך העבודה נובע מדרישותיו של הוועד (שהינו אחד מתוך חמשת ועדי העובדים הפועלים בחברה) הנוגעות לתוספות שכר, שהוועד דורש כי החברה תעניק לכ-400 העובדים האמורים לאור ההסכם הקיבוצי עימם".