גפני: "אסור לייקר הדלק, המים והחשמל באמצעות המסים"

בראיון ל"גלובס" מצהיר גפני: "אפעל להעלאת שיעורי המס במדרגות הגבוהות; סדר העדיפויות הנוכחי מעוות - לוקח מהחלשים ונותן לחזקים"

ראש הממשלה, שר האוצר, פקידי האוצר - לכולם תפקיד חיוני בגיבוש תקציב המדינה ל-2013-2014, שיהיה קשה ורווי אמוציות. עם זאת, על פי הניסיון שנצבר בשנים האחרונות, ליו''ר ועדת הכספים, ח''כ משה גפני (יהדות התורה), השפעה מכרעת על התוצאות הסופיות ברגעי האמת.

"אם מוציאים אותו מהדלת, הוא ייכנס לך מהחלון", אמר עליו ח''כ זאב בילסקי (קדימה), ואכן - גפני הוכיח זאת לא פעם. הדוגמה הבולטת התרחשה לפני כשנה, כאשר יו"ר ועדת הכספים כפה על שטייניץ ונתניהו - עוד לפני המחאה החברתית ודוח טרכטנברג - העלאת מסים על השכירים העשירים, על מנת לממן את הפחתת המס על הדלק. בראיון ל"גלובס" לקראת תחילת ההכנות של התקציב בממשלה מסביר גפני מהן המטרות שקבע לעצמו, ועל מה לא יהיה מוכן לוותר.

- יהיו קיצוצים, ואף קשים. מהם הקווים האדומים שלך?

גפני: "אין לי קו אדום. אני צריך לשבת עם האוצר, ולדבר על הכול. הרי הכול קשור בכול. כבר התחלתי לשבת איתם. אני רוצה למזער נזקים למעמד הביניים ולחלשים. כולם מתקוממים כיום על העלאת מחירי החשמל, המים, הדלק והמוצרים הבסיסיים. את זה לא אאפשר".

- זאת אומרת שוועדת הכספים בראשותך תתנגד לקיצוצים, תעמיק את הגירעון ותפרוץ את מסגרת ההוצאה.

"ממש לא. אני לא מקבל את ההנחה שלך. רק שלשום (ב') אישרנו בכוח את ביטול הפטור על פאקט סיגריות שני והעלאת מסי קנייה על הטבק. אני מעביר הרבה מאוד כסף לקופת המדינה. אני נגד הגדלת הגירעון, ואני נגד פריצת מסגרת התקציב.

"ברור לי, שאם נתדרדר מבחינת כלכלית, הראשונים שישלמו את המחיר הם החלשים. אני לא רוצה להתקרב למצב הכלכלי של ספרד ושל יוון. אבל אני כן רוצה לשנות את סדר העדיפויות. אני פשוט בעד סדר עדיפויות שונה מהנוכחי, שבו לוקחים מהחלש ונותנים לחזק. הסדר הנוכחי מעוות".

- זאת אומרת שתפעל להעלאת מסים?

"ברור. הטלת מס יסף קודם כל (מס שמשלמים שכירים שהכנסותיהם מעבודה ומהון גבוהות מ-2 מיליון שקל בשנה - א.פ). לאחר מכן, העלאת שיעורי המס ליחידים במדרגות המס הגבוהות. וכמובן, לא אגע במסים העקיפים. אסור להעלות את מחירי הדלק, המים, והחשמל באמצעות המסים".

- אתה בעד ביטול או הפחתת מע''מ על מוצרים מסוימים?

אסור לגעת במע''מ - זו חרב פיפיות. עם זאת, יש לבטל את המע''מ על המים, וגם על משפחתונים. זו המצאה חדשה של האוצר, שלא הייתה קיימת קודם. לא היה מע''מ על המים אף פעם. פתאום העבירו את טיפול המים לתאגידים - וזהו. גם על המשפחתונים לא היה מע''מ. מצד אחד, האוצר מעודד נשים לצאת לעבודה, ולפיכך מעודד משפחתונים, אך מצד שני, מתחיל להטיל גזירות".

"לא היה ולא נברא"

"ברגע שיגייסו את 10,000 החרדים לא יהיו יותר רציחות, לא תהיה יותר אלימות ברחובות וכמובן לא יהיו יותר גירעון ואיום איראני", צוחק גפני במהלך השיחה. עם זאת, און רקורד הוא מבקש שלא להתייחס לאחד היעדים המרכזיים של ממשלת האחדות החדשה - החלפת חוק טל.

- על חוק גיוס חובה אתה לא רוצה לדבר. לשינוי שיטת הממשל אתה מוכן להתייחס?

"כן, ואני בעד. כל דבר שיחזק את היציבות השלטונית - אני בעד. עם זאת, אני נגד הקדמת הבחירות כל עוד לא קורה אירוע מז'ורי, ואני נגד העלאת אחוז החסימה".

- מדוע?

"אני לא חושב שיש קשר בין חיזוק היציבות להעלאת אחוז החסימה. העלאת אחוז החסימה תחייב כל מיני חיבורים לא-טבעיים".

- אבל כל הרעיון שעומד מאחורי שינוי שיטת הממשל הוא לבטל, או לפחות להקטין, את יכולת הסחטנות של המפלגות הקטנות, כמו שלך.

"לא היה ולא נברא. הבעיות הגדולות היו תמיד בתוך המפלגות הגדולות. אני מציע שכחלק משינוי שיטת הממשל, יכניסו שכל לכמה חברי הכנסת (צוחק).

"כולם יודעים שהטענה הזו פופוליסטית, ובאה לספק צרכים של מפלגות גדולות. במפלגות הקטנות, כמו שלי, הדברים נורא ברורים. אז שלא יבואו לי עם סיפורים. אני ואתה יודעים שלעתים אני לא יכול להעלות דברים לוועדה, כי יש חברי מרכז שלא מאפשרים, אז כוח הסחטנות לא נמצא אצל המפלגות הקטנות".