"בקבוצת אי.די.בי לא יהיה בסופו של דבר הסדר חוב"

צחי רודניק, מנהל חברת אימפקט לניהול תיקי השקעות: "אגרות חוב של חברות אחרות בעולם בדירוג BBB נסחרות בתשואות של 10% לכל היותר. יש היום פאניקה מוגזמת"

חברת הדירוג S&P מעלות ביצעה ביום ראשון השבוע מהלך דרמטי, אם כי לא מפתיע לגמרי. כלכלני מעלות הגיבו לצניחה באיגרות החוב של קונצרן אי.די.בי אשר בשליטתו של נוחי דנקנר והורידו את דירוג האשראי של אי.די.בי ל-"BBB-" מדירוג קודם של "A", וכן את הדירוג של החברה הבת אי.די.בי פתוח ל-"BBB+" מדירוג קודם של "A" - עם תחזית "שלילית" לשתי החברות.

כמו כן, אישררה סוכנת הדירוג את הדירוג "A" של החברות הבנות דיסקונט השקעות, כלל תעשיות וכור - והצמידה לכלל הדירוגים תחזית שלילית, עם צפי להורדתם בהמשך.

בשיחה עם "גלובס", אומר צחי רודניק, מנכ"ל חברת אימפקט לניהול תיקי השקעות, כי "זה נראה כמו סכין שנופלת אבל לדעתי זה יצא קצת מפרופורציה. תשואות של קרוב ל-70% באג"ח זה לא פרופורציונלי לגמרי, מדובר בקונצרן החזק במשק עם חברות שכל אחת מובילה בתחום שלה".

"מדובר בחברות שמרוויחות הרבה מאוד כסף גם היום ולבוא ולהגיד שהן לא תוכלנה לשרת את החוב זו אמירה קשה, אם כי אי אפשר לפסול אותה לגמרי. היום הכל יכול לקרות ואי אפשר לפסול שום תרחיש. ברור לכולנו שקונצרן אי.די.בי הוא ממונף ומי שנתן לו את ההלוואות הוא הבנקים וקרנות הפנסיה וההשקעות. צריך להתעסק באיך הולכים לטפל בזה ולא במה שקרה בעבר. גם אם יהיה בסופו של דבר הסדר הוא לא יהיה ב-40 אגורות לאג"ח (סדרה ד'). ולדעתי לא יהיה כאן הסדר".

- למה?

"כי אני חושב שהחברות הן חזקות ומובילות בתחומן וקשה לראות מצב שהן לא יעמדו בהתחייבויות שלהן. אי.די.בי היא למעשה קבוצת קמעונאות והיום לשבור אמון עם הקהל הרחב זה לא מתקבל על הדעת. סלקום למשל, גם אחרי התחרות העצומה מרוויחה 300-400 מיליון שקל וגם שופרסל עם כל התחרות יודעת לייצר כל שנה תזרימי מזומנים של מאות מיליוני שקלים".

"כך שבסך הכל מדובר בחברות טובות מאוד שמשרתות את החוב שלהן. הן גם מדורגות AA והאג"ח שלהן נסחר בתשואה נמוכה".

- השאלה איך מעלים את זה למעלה.

"נכון. אי.די.בי ידועה ביצירתיות שלה וגם צריך לזכור שתמיד אפשר לממש. דנקנר תמיד בה מתוך רצון לממש נכסים על מנת להנזיל את הקבוצה. הוא מנסה למכור את כלל ביטוח וקבוצת משאב. אני בטוח שבמצב עניינים אחר הוא היה מנזיל גם את סלקום ושופרסל. דנקנר בא ואומר את זה בצורה מאוד שקופה ואתית. והוא יצליח לעשות את זה. צריך גם להסתכל על השותפים של דנקנר באי.די.בי. זה לא רק דנקנר ויש בעלים נוספים חזקים מאוד".

"אגב, ראינו את זה גם עם בעלים אחרים בשנים האחרונות, כמו המקרה של פישמן עם הלירה הטורקית או זיסר עם אלביט הדמיה, וגם לבייב עם אפריקה. כולם יצאו מהמשברים בצורה כזו או אחרת. יש חשש לגבי הקבוצה אבל הוא מוגזם ולבעלים יש פורטפוליו עשיר ואיכותי".

- אז איך אתה מסתכל על ההודעה של מעלות מיום ראשון?

"לא הייתה להם ברירה. אבל תסתכל על חברות דומות בעולם שנסחרות ב-BBB. אין שם תשואות של 70% וגם לא 20%. לדעתי יש תשואה של מקסימום 10% אז ברור שיש כאן היסטריה מוגזמת. יש גם אינטרס ברור של המדינה והבנקים לתמוך בקבוצת אי.די.בי ושוב - מדובר בקבוצה עם נכסים מאוד איכותיים. היום כולם נהנים לחבוט בה אבל מאוד ייתכן שזה ישתנה מהר מאוד".

*** המרואיין הינו מנכ"ל חברת אימפקט ניהול תיקי השקעות בע"מ, חברה בת בבעלות מלאה של בנק אגוד לישראל בע"מ. גב' רות מנור (הנמנית על בעלי השליטה בבנק אגוד לישראל בע"מ) הינה בעלת שליטה אף בחברת אי.די.בי אחזקות בע"מ. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות מכל סוג שהוא. המידע המוצג הוא לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ואחריותו הבלעדית.