המינהל פסל הצעות תקינות לבניית 109 יח"ד בקרית מלאכי

הסיבה לפסילת ההצעות - סעיף במכרז הקובע שרוב המתחם חייב להיות משווק באותו הזמן

למרות הדיבורים על שיווק קרקע זמינה לבנייה וקידום מכרזים כדי לאפשר את הגדלת ההיצע בתחום המגורים, מינהל מקרקעי ישראל פסל ארבעה מכרזים עם הצעות תקינות בקרית מלאכי. מדובר במכרזים המתייחסים לקרקע עליה ניתן לבנות 109 יחידות דיור. הסיבה לפסילת ההצעות - סעיף במכרז הקובע שרוב המתחם חייב להיות משווק באותו הזמן.

וכך, בזמן שארבע הצעות תקינות הוגשו, המתחם כולו נסגר ללא תוצאות בשל חוסר ביקוש והצעות לא תקינות. בימים בהם נסגרים מכרזים ללא הצעות בשל קושי הקבלנים להשיג מימון פסילת מכרזים תקינים נראית תמוהה.

מדובר במכרזים לבניית 525 יחידות דיור בבנייה רוויה בקרית מלאכי שתוצאותיהם פורסמו לאחרונה ונסגרו ללא אף זוכה. במכרזים שפורסמו ב-12 מתחמי משנה בשטח המחנה, לארבעה מהם לא הוגשו כלל הצעות של קבלנים, לגבי ארבעה נוספים נכתב באתר המינהל כי ההצעות שהוגשו לא היו תקינות ולגבי השאר נכתב כי לא הוכרזו זוכים.

בדיקה באתר המינהל מעלה כי בכל אחד מארבעת המכרזים שלגביהם הוגשו הצעות של קבלנים היו ההצעות גבוהות ממחיר המינימום הנדרש במכרז. כך למשל, במתחם לבניית 41 יחידות דיור עמד מחיר המינימום על 518.7 אלף שקל וההצעה שהוגשה עמדה על 1.829 מיליון שקל. במתחם נוסף, שגם לגביו קבע המינהל כי 'לא הוכרזו זוכים' לבניית 14 יחידות דיור, עמד מחיר המינימום על 564.2 אלף שקל וההצעות שהוגשו עמדו על 1.75 מיליון שקל בממוצע. המחירים בכל המקרים היו גבוהים אף מהמחיר אותו נקב השמאי.

גם שווי הקרקע ליחידת דיור המשתקף מהצעת הקבלנים במתחמים המדוברים עומד על רף סביר בהתאם לבנייה באזור, ונע בין 143 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ל-291 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. גורמים בענף הנדל"ן המקומי הבקיאים באזור וברמת המחירים בו מביעים גם הם תמיהה לגבי תוצאות המכרזים. אחד מהם, השמאי חיים מסילתי המכהן גם כממלא מקום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, הסביר שדירה חדשה באזור בת 4 חדרים שווה כ-800 אלף שקל כך שמחירי הקרקע שהוצעו בהחלט סבירים. "המינהל לא יקבל הצעות טובות יותר מאלו שהוגשו במכרז", הוא טוען, "במתחם אין כל בעייתיות ועל פניו נראה שהעובדה שלא הוכרזו זוכים לא ברורה".

במינהל מקרקעי ישראל מאשרים שארבעת המכרזים בהם לא הוכרזו זוכים היו תקינים והסיבה לפסילתם היא התניית המכרזים בשיווק רוב המתחם. "במכרז זה לא הוכרזו זוכים מאחר ובמקביל למכרז זה התפרסם מכרז נוסף במתכונת מכרז מחיר למשתכן", מסבירים במינהל, "בתנאי המכרז צויין כי במידה ולא יוגשו הצעות כשרות לפחות ל-50% מסך כל יחידות הדיור בשלב א' ולפחות ל-60% מסך כל יחידות הדיור בשלב ב', בשני המכרזים יחדיו הועדה לא תכריז על זוכים. מאחר ומספר ההצעות שהוגשו לא ענה על תנאי זה לא הוכרזו זוכים". עוד נמסר מהמינהל כי ארבעת המכרזים האחרים, שנפסלו בשל הצעות לא תקינות נפסלו משום ששם החייב בערבות הבנקאית לא תאם את שם מגיש ההצעה.