מבחן דרכים: אופל זפירה - חלופה רעננה ונאה ליפניות

אופל, שחזרה לארץ בתחילת השנה שעברה, עדיין לא הצליחה לשחזר את התדמית "יצרן פרימיום גרמני" ■ כל זה הולך להשתנות עם הצטרפותה החודש של זפירה החדשה - חלופה אירופית ושימושית למי שחייב רכב מונע בבנזין

"אבן מאסו הבונים, הייתה לראש פינה" אמרו חז"ל, כשרצו לומר: השאריות של האחד, עשויות להתגלות כאוצר של האחר. הדוגמה הטובה ביותר לפתגם הזה בשוק הרכב הישראלי הוא מותג אופל. משך שנים רבות הוא היה מותג רכב זנוח, שכמעט לא זכה לטיפוח. רק דגם אחד או שניים שלו יובאו ארצה, וגם הם לא הותירו חותם על מפת המכירות.

אבל בתחילת השנה שעברה עבר הזיכיון לידי קבוצת הליסינג הגדולה בארץ, שלמה סיקסט, והמותג החל תהליך ארוך ומורכב של קאמבק. התוצאות הראשוניות בטבלאות המכירות מרשימות, אך הדרך עוד ארוכה. אופל עדיין לא הצליחה לשחזר את תדמית "יצרן פרימיום גרמני", שממנו נהנתה בעבר בארץ, ולכן היא מבססת את חדירתה בעיקר על יחס אגרסיבי של תמורה לכסף, שמיועד לקחת לקוחות מהמתחרים העממיים. אבל החברה מרחיבה בהדרגה את חתירתה כלפי מעלה, והחודש הצטרפה לארסנל שלה אופל זפירה החדשה, זמן קצר מאוד לאחר השקתה באירופה.

ראש חץ דינמי

למחלקת העיצוב של אופל תמיד הייתה יד טובה והחברה לא היססה להפגין מקוריות וחשיבה רעננה מחוץ לקופסה, שלא אופיינית ליצרנים גרמנים. גם זפירה עושה "בית ספר לעיצוב" למתחרים. המעצבים לקחו את המרכב נוסח-תיבה שמאפיין את המכוניות בפלח, עיגלו את הפינות והוסיפו בחרטום פנסים אלכסוניים, שמשתלבים עם כונסי אוויר כהים באלכסון הפוך. לכאורה זהו אלמנט פשוט ולא מסובך לביצוע, אך הוא מצליח לשנות מן היסוד את המראה ולהעניק לרכב חזות של ראש חץ דינמי.

למרות שרכב ההדגמה שלנו הגיע בתצורת ציים קלאסית - עם צבע לבן וצלחות פלסטיק זולות על הגלגלים - הוא עדיין הצליח לעורר לא מעט תשומת לב ברחוב. בצבע נאה יותר (שחור או טיטניום, למשל) ועם חישוקי 17 קלים, היא עשויה זפירה להפוך לרכב פנאי אופנתי מרשים.

תא הנוסעים נראה לנו מוכר במבט ראשון, ולא בכדי. זפירה פותחה בפרויקט משותף עם שברולט אורלנדו והדמיון בין השניים בולט. סף הכניסה נוח ונינוח, החלל הפנימי מנצל למקסימום כל ס"מ פנוי, סידור המושבים הרב-תכליתי מאפשר שלל קומבינציות של אחסון ושינוע נוסעים, וצמד המושבים בשורה השלישית מציעים את מינימום-המרחב הדרוש לילדים קטנים.

כמו רבים מהכלים בפלח הקומפקט-מיניוואן, זהו רכב שמיועד לספק את צורכי השינוע של משפחה עם שלושה-ארבעה ילדים, רצוי לא גדולים מדי. מי שיאכלס את כל שבעת המושבים יגלה שמאחור נותר מקום לדחיסת שתיים-שלוש שקיות, ותו לא. מנגד, קיפול המושב האחורי הופך את זפירה לסופר-סטיישן שימושית, שיכולה לקלוט ללא קושי עגלת ילדים כפולה או ציוד פיקניק מלא.

עיצוב עמדת הפיקוד דומה למדי לזה של אורלנדו. אין לו אמנם מסך מולטימדיה רחב (ודובר עברית) כמו בגרסה המאובזרת של האחות לבית שברולט, אבל כל האבזור החיוני נמצא במקום. תנוחות הישיבה גבוהה אך לא מאיימת, ובסך הכול התא משקף היטב את האופי הגרמני של מתכננו: מסודר, יעיל ונטול חוש הומור.

מספק את הסחורה

במנוע זפירה נפרדת מאורלנדו. בשל מדיניות היצרן קיבלה הגרסה של שברולט (בינתיים) תיבה אוטומטית רק בגרסת הטורבו-דיזל, והיא היחידה שמגיעה ארצה. לעומתה, זפירה מגיע כבר מבראשית עם מנוע בנזין-טורבו בנפח 1.4 ליטר, בדומה לזה שמניע את הגרסה הבכירה של אופל אסטרה (ושל שברולט קרוז).

זהו מנוע עם אופי טיפוסי מאוד למנועים האירופים מהדור החדש: נפח קטן, לטובת נתוני חיסכון ופליטה מופחתים על מסלול הדינמומטר האירופי; ומגדש טורבו בריא, לטובת ותחושת כוח דחף - שלא תקפח את חובבי הביצועים כבדי-הרגל. כמו במנועים אחרים מהסוג הזה (ע"ע מנוע TSI של פולקסווגן), העברת הכוח היא ב"שיטת המפסק": עד שהטורבו נכנס לפעולה, העניינים מתקדמים בעצלתיים, כשהוא מגיע לטווח האפקטיבי או כשהנהג בועט בקיק-דאון, הוא משנה את אופיו ומעיף את הכלי קדימה בקצב מרשים.

מנוע זה מעביר את הכוח דרך תיבה אוטומטית מקובלת בת 6 מהירויות, ולמרות שפגשנו כבר במערכות הנעה חלקות ורהוטות יותר - המכלול מספק את הסחורה. אחרי תקופת הסתגלות קצרה אפשר לפתח קצב נהיגה נמרץ ומהנה עם זפירה, להאיץ בעליות בלי נקיפות מצפון ולשמור על קצב שיוט רציני על הכביש המהיר. כמקובל במנועים כאלה, סגנון הנהיגה קובע את צריכת הדלק, ובפער לא מבוטל. מי שישמור על הטורבו פעיל וימריץ את התיבה באגרסיביות, יגלה שהצריכה הריאלית צונחת לאזור ה-9 ק"מ לליטר.

בפרק הדינמי מקבלת זפירה ציון טוב מאוד. נוחות הנסיעה מרשימה, עם ספיגת זעזועים בוגרת שמנטרלת את רוב המהמורות הישראליות הטיפוסיות וללא רעידות לוואי. ההגה קל אבל מדויק, ואפילו עם הצמיגים הבסיסיים למדי של המכונית היא מפגינה אחיזת כביש טובה ונענית לכל משובות הנהג. באחד מקטעי המבחן המפותלים מצאנו את עצמנו מסגלים סגנון נהיגה אגרסיבי עם העברות משקל חדות, שראוי יותר להאצ'בק קומפקטית מאשר למוביל משפחות רגוע.

אופל זפירה טורבו-בנזין עולה בארץ הקודש 168 אלף שקל, 2,000 שקל סמליים פחות מבן-הדוד אורלנדו, שמגיע מאובזר יותר ועם הרבה יותר מומנט. היא עולה 3,000 שקל יותר מדגם LUX המאובזרת של מאזדה 5, מובילת המכירות בפלח, שמצוידת במנוע 2 ליטר בנזין חזק. מלבד השתיים הללו ממתינות לזפירה עוד לפחות שש מתחרות שונות באחד מפלחי השוק הצפופים ביותר ביחס להיקף המכירות בישראל. אפשר בהחלט להניח שזפירה לא תהפוך למובילת השוק, אבל היא ראויה להפוך לאלטרנטיבה רצינית למי שחייב מנוע בנזין, ומחפש אלטרנטיבה אירופית, שימושית, רעננה ונאה ליפניות ששולטות בשוק.

אופל זפירה
 אופל זפירה

חלק מהמתחרות

יונדאי IX30 (קיה)

בתערוכת פרנקפורט צפויות יונדאי וקיה להשיק מיניוואן קומפקטי עם 5/7 מקומות. הרכב, שמכונה כרגע IX30 בגרסת יונדאי, מבוסס על אלנטרה ויצויד במכללים דומים כולל מנוע 1.6 ליטר בהספק 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. גרסת קיה תחליף את קארנס.

טויוטה פריוס V

בקרוב ינחת בארץ המיניוואן ההיברידי הראשון, של טויוטה כמובן. V מציע 7 מקומות ישיבה ואת מערכת ההנעה ההיברידית המוכרת של פריוס. טויוטה נוקבת בצריכת דלק של למעלה מ-17 ק"מ לליטר. הטבת המס על רכב היברידי עשויה לתת תמחור אטרקטיבי.

רנו-דאצ'יה LODGY

במחצית השנייה של השנה תשיק לדאצ'יה, חברת-הבת של רנו, מיניוואן קומפקטי כהלכתו, עם גג גבוה, אורך של 4.5 מ', 7 מקומות ושפע של מרחב פנים. המפרט טרם פורסם אך אפשר לצפות למנוע 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית או רציפה.