מידרוג חותכת את דירוג סאני של אילן בן דב ב-7 דרגות

הדירוג נחתך ב-7 דרגות ל-B3 באופק שלילי ■ מתוך הודעת מידרוג: "יחס המינוף של החברה הורע משמעותית בימים האחרונים וניצב על שיעור של למעלה מ-90%" ■ האג"ח עלול לעמוד לפירעון מיידי בתוך שבוע

נמשכות הורדות הדירוג לאג"חים של חברות בולטות במשק. חברת מידרוג חותכת את הדירוג של אג"ח סאני של אילן בן דב ב-7 דרגות, מ-Baa2 באופק שלילי ל-B3, תוך הותרת הדירוג ברשימת מעקב.

במקביל, הודיעה מידרוג כי הכניסה לבחינה עם השלכות שליליות את דירוג אגרות החוב שהנפיקה סקיילקס. "בחינת הדירוג הינה נוכח הערכתנו לעלייה ברמת הסיכון בשוק הסלולר ובמצבה העסקי והפיננסי של פרטנר, המהווה מקור שירות חוב משמעותי בסקיילקס, כמו גם נוכח הערכתנו לשחיקה בגמישות הפיננסית של סקיילקס. מידרוג צפויה לפרסם את החלטתה לגבי הדירוג בזמן הקצר".

במידרוג מציינים לגבי סאני כי הורדת הדירוג משקפת את מצב הנזילות החלש של סאני ואת העלייה החדה בהסתברות לכשל פירעון בטווח הזמן הקצר. התמורות בשוק הסלולר הובילו לירידה חדה במחיר מניית סקיילקס בימים האחרונים. ירידת מחיר המניה הובילה לתת-בטוחות מול מחזיקי אגרות החוב של סאני, אשר במידה ולא תתוקן בתוך 7 ימים, עלולה להוביל להעמדת האג"ח לפירעון מיידי.

הדירוג הנוכחי משקף הפסד מסוים למחזיקי האג"ח. סאני, בעלת השליטה בסקיילקס (78.71%) ובשרשור בפרטנר (36.4%), נסמכת על שווי מניות סקיילקס ועל התזרימים הנובעים ממנה לצורך שירות החוב. השינויים הצפויים בשוק הסלולר, שהוצפו בחדות בימים האחרונים עם כניסתם של שחקני סלולר חדשים, הובילו לעליית מדרגה נוספת ברמת הסיכון בשוק וברמת הסיכון למיצובה העסקי והפיננסי של פרטנר, אומרים כלכלני מידרוג.

לחברה אין מקורות נזילים חופשיים ומרבית אחזקותיה משועבדות לטובת מחזיקי האג"ח והבנקים. בנוסף קיימת ירידה משמעותית ברמת הנראות של התזרים הצפוי לעלות מסקיילקס. "יחס המינוף של החברה הורע משמעותית בימים האחרונים וניצב על שיעור של למעלה מ-90%. הותרת הדירוג ברשימת מעקב היא נוכח האיום לפירעון מיידי והמשך הורדת דירוג שעלולה לנבוע מכך".

סאני הינה חברת אחזקות, הנשלטת בידי בן דב (שיעור אחזקה משוקלל של 78.94%). אחזקתה העיקרית היא כ-78.71% מהון המניות של סקיילקס. בנוסף מחזיקה החברה כ-1.4% מהון המניות של פרטנר. לסאני גם אחזקה בפורטל האינטרנט תפוז (56%). בחודש אוקטובר 2009 השלימה סקיילקס את העסקה לרכישת גרעין השליטה בפרטנר וכיום היא מחזיקה כ-44.54% מהון המניות של פרטנר. עלות העסקה מומנה ברובה בחוב פיננסי, לרבות אגרות חוב שגייסה סקיילקס.