קופ"ח מאוחדת חייבת כ-300 מ' ש' לבתי"ח וספקים

קופת החולים השלישית בגודלה במדינה, המבטחת כ-900 אלף ישראלים, נמצאת בבעיה תזרימית קשה ■ מנכ"ל הקופה דורש מהמדינה 200 מיליון שקל, אבל מנסה להרגיע: "אנחנו הופכים כל אבן כדי לא לפגוע במבוטחים"

אם קופ"ח מאוחדת הייתה שקולה לרשת רהיטים גדולה, יכול מאוד להיות שגם היא הייתה קורסת או לכל הפחות נכנסת להקפאת הליכים, ממש כמו קיקה האוסטרית. "גלובס" חושף היום (א') כי הקופה השלישית בגודלה, המבטחת כ-900 אלף ישראלים, נמצאת בבעיה תזרימית קשה עם חובות של כ-200 מיליון שקל לבתי חולים ועוד כ-34 מיליון שקל לספקי תרופות. מדובר בחובות בפיגור, כאלה שחורגים משוטף פלוס 90.

מלבד ספקי תרופות ובתי חולים, במשרד הבריאות מעריכים כי קיימת עוד יתרת חוב בפיגור לספקים אחרים, הנאמדת בכ-50 מיליון שקל נוספים. הנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מתייחסים אמנם לדצמבר 2011, אולם גורמים במשרד הבריאות מבהירים כי הנהלת מאוחדת הודיעה בעצמה למשרד כי במהלך 2012 חלה החמרה נוספת במצב החשבונאי.

בחוות דעת שערך רו"ח המבקר את הקופה נכללה הערה, הדומה להערת "עסק חי" בגופים עסקיים, בדבר הקושי של מאוחדת להמשיך בפעילותה השוטפת ללא העמדת מקורות תזרימיים נוספים - זאת לאור הגירעון בתוצאות הפעילות, הגירעון בהון החוזר, הגירעון בנכסים נטו ותזרים המזומנים השלילי.

תוכנית התייעלות

המפקח על קופות החולים במשרד הבריאות, עו"ד יואל ליפשיץ, הפורש בימים אלה מתפקידו, אמר ל"גלובס": "אין סכנה שהקופה תתמוטט, אבל אנו בהחלט חוששים לאיתנותה הפיננסית. ביקשנו מהקופה להציג תוכנית התייעלות עד סוף החודש, ולאחר מכן נתכנס לקבלת החלטות".

גורם במשרד הסביר כי בניגוד לגופים עסקיים, בתי החולים מבינים שהמדינה לא יכולה לאפשר קריסה של קופת החולים, ולכן בסופו של דבר תגובש תוכנית ייצוב והצדדים יגיעו להסדר כספי. בעוד שבתי חולים ממשלתיים יכולים להרשות לעצמם להיות מעט אדישים יותר, בתי חולים הנמצאים בבעלות עמותות ציבוריות כמו הדסה, לניאדו ושערי צדק, הרבה יותר מוטרדים. חלקם פנו למשרד הבריאות ואף שקלו שלא לקבל יותר מבוטחים של מאוחדת.

לפי הנתונים, החוב (בפיגור) לבית החולים תל השומר עמד בסוף 2011 על כ-43 מיליון שקל, החוב לאיכילוב עמד על כ-33 מיליון שקל והחוב לרמב"ם על כ-19 מיליון שקל. החוב להדסה עמד על כ-12 מיליון שקל, כאשר יחד עם יתר בתי החולים בארץ האמיר החוב לכדי כ-203 מיליון שקל. בין ספקי התרופות הבולטים להם חייבת מאוחדת ניתן למנות את נובולוג (32 מיליון שקל), טבע מדיקל (כ-12 מיליון שקל), ופריגו ישראל (כ-9 מיליון שקלים).

סך החובות של מאוחדת לספקי תרופות הגיע לכ-74 מיליון שקל בסוף השנה שעברה, אולם בקיזוז התחייבויות מצד יצרני התרופות עמד החוב על כ-34 מיליון שקל. חברת התרופות רוש, שמשווקת את מוצריה באמצעות נובולוג, פנתה גם היא למשרד הבריאות, כמו מספר ספקים נוספים, אולם שם הבהירו כי במקרה הזה מוטב שתתנהל מול הקופה ללא מעורבות הרגולטור.

המדינה תצטרך להתגייס

בעבר, הסכימה המדינה להעמיד סכומי עתק לכללית ולאומית בתמורה לחתימה על הסכמי ייצוב והתייעלות, אולם גורמים במשרד הבריאות רומזים היום כי "הימים השתנו". לדבריהם, סביר שהמדינה תסכים בעיקר להגדלת האשראי ולפריסת חובות, אך זאת מבלי להכניס את היד עמוק לכיס. במאוחדת, לעומת זאת, מצפים שהמדינה תעשה בדיוק את זה.

בשיחה עם "גלובס", מודה מנכ"ל מאוחדת, פרופ' אשר אלחיאני, כי הוא מתכוון לדרוש מהמדינה 200 מיליון שקל, ואילו הקופה תתייעל מצידה בהיקף של 100 מיליון שקל נוספים.

"כל אחד יודע איזה ירושה קיבלנו, ולכן אנחנו מצפים שהמדינה תדע להתגייס לעזור לנו כפי שהיא עזרה לאחרות", הוא אומר. כשפרופ' אלחיאני מדבר על "ירושה" הוא מתכוון לשורה של אי-סדרים ובזבזנות מצד ההנהלה הקודמת, שהשתקפה באחד הדוחות החמורים שפרסם מבקר המדינה. אלחיאני רומז כי גם הספקים השונים יצטרכו להתגמש, ולנהל מו"מ על הסדרת החוב. הוא מציין למשל, כי ביה"ח הדסה "ניזון יפה מאוד ממאוחדת", בסדר גודל של 300 מיליון שקל בשנה.

לטענתו, אחת הסיבות לצרות של הקופה היא גידול חד בפעילות של בתי החולים. לחיאני אף רומז כי לפחות בחלק מהמקרים הם האריכו ימי אשפוז של מבוטחים או הפנו למרפאות החוץ שלהם, בשעה שהמבוטחים היו יכולים לקבל את הטיפול בקופה מבלי להעמיס על מאוחדת הוצאות נוספות.

"בתי החולים 'פתחו מבערים' והגדילו ב-200 מיליון שקל את ההוצאות שלנו", הוא מוסיף. דבריו של אלחיאני יכולים לאותת למבוטחי מאוחדת כי הקופה עשויה לקמץ את ידה ולא למהר להנפיק להם טופסי התחייבות (טופס 17) לצורך בדיקות וטיפולים שונים מחוץ למרפאות הקופה, אלא במקרים מחייבים בלבד.

עם זאת, אלחיאני מבקש להעביר למבוטחי מאוחדת מסר מרגיע: "אנחנו הופכים כל אבן כדי לא לפגוע במבוטחים ואני מקווה שגם לא באף עובד שלנו... אנחנו במצב תזרימי לא פשוט אבל אנחנו לא שוקטים על השמרים ועד סוף 2013 אני אופטימי שהקופה תחזור למסלולה".

מצבת החובות של קופת חולים מאוחדת
 מצבת החובות של קופת חולים מאוחדת