מנכ"ל כאל: "יש ירידה בסל הקניות הממוצע של משקי-הבית"

החברה בניהולו של ישראל דוד הציגה ירידה של 8% ברווחי הרבעון ל-50 מיליון שקל ■ הסיבות: תחרות בשוק הסליקה, ירידת העמלה הצולבת והסכם שכר חדש

ההאטה במשק מגיעה אפילו לחברות האשראי. כאל, חברת כרטיסי האשראי שבבעלות הבנקים דיסקונט והבינלאומי, סיימה את הרבעון הראשון עם ירידה ברווח ל-50 מיליון שקל בהשוואה לרווח של 64 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ואולם, בנטרול רווח חד-פעמי של 9 מיליון שקל שרשמה כאל ברבעון הראשון של 2011, ממכירת מניות ויזה, מדובר בירידה של 8%.

ההון העצמי של כאל הגיע ל-1.15 מיליארד שקל, והתשואה על ההון הייתה 18.5%. הלימות ההון עלתה ל-17.3%, בהשוואה לרף המינימלי של 15%. למרות זאת, כאל לא חילקה דיבידנד.

הכנסות החברה עלו ברבעון ב-3% והגיעו ל-272 מיליון שקל. בהכנסות מכרטיסי אשראי (סליקה והנפקה) נרשמה עלייה של 2%, בעוד שבהכנסות מימון מאשראי חוץ-בנקאי חלה עלייה של 7% והן הגיעו לשיעור של 22% מההכנסות.

ההוצאות ברבעון עלו ב-13% והגיעו ל-209 מיליון שקל בעיקר בגלל הוצאות בגין הסכם השכר החדש עם העובדים, שהיה "משפיע דומיננטי בתוצאות",

להגדרת מנכ"ל כאל, ישראל דוד. הוא הסביר את הירידה ברווח בכך ש"היה רבעון טוב, דיינרס צומחת, ומועדון 365 כבר הנפיק 13 אלף כרטיסים. מצד שני, ההכנסות ירדו במלוא עוצמת ירידת העמלה הצולבת והתחרות בשוק הסליקה. תחרות זו רק תתגבר כשתתחיל הסליקה הצולבת של כרטיסי ישראכרט".

דוד העריך כי כניסת לתוקף של החוק (ב-15 במאי) שמאפשר לחברות מתחרות לסלוק את כרטיסי ישראכרט, תביא לעלייה בנתח השוק של כאל. "נגדל בשוק הסליקה מ-25% לכ-30% תוך 3 שנים" הוא צופה.

המהפכה בסלולר תוסיף לשחיקה

השימוש בכרטיסי כאל עלה ב-8.1% והגיע ל-12.6 מיליארד שקל. הכרטיסים החוץ-בנקאיים עלו ב-1.1% - מ-457 אלף בסוף 2011 לכדי 462 אלף בסוף הרבעון הראשון. היקף האשראי החוץ בנקאי ירד ברבעון ב-1.5% להיקף של 1.95 מיליארד שקל, כאשר הריבית הממוצעת נותרה 12.2%. בכוונת כאל לצמוח באשראי חוץ-בנקאי במהלך השנה. "בהמשך השנה נתחיל להנפיק מחדש כרטיסי רבולבינג (כרטיסי אשראי חוץ -נקאי מתגלגל, ע.פ.) בצורה מדודה ומנוהלת, לשביעות-צון הרגולטור", אומר דוד.

- איך משפיעה ההאטה במשק על השימוש בכרטיסי האשראי?

דוד: "ברמת המחזור לכרטיס, יש שחיקה של 0.9%, שנובעת מירידה בסל הקניות הממוצע של משקי הבית ומהאטה בקצב הצמיחה. למשל בהוצאות לתקשורת, שהן כ-10% מהשוק, יש ברבעון הראשון ירידה של 2% בעקבות התגברות התחרות. אני מניח כי בעקבות כניסת המתחרות החדשות לשוק הסלולר, תהיה ירידה נוספת. גם בתחומים אחרים יש ירידה כמו הוצאה על מסעדות (1%-) ופנאי (2%-)".

תוצאות כאל
 תוצאות כאל