שלמה אליהו: "למה אנשי עסקים מכונים טייקונים ולא יזמים?"

יו"ר אליהו חברה לביטוח בכנס לשכת עוה"ד: "בחצי השנה האחרונה אני כל יום בתקשורת - למרות שאני לא ממונף, לא ציבורי, ואין לי אג"ח. למה לא מפרגנים לי?"

"בשנה האחרונה נוצרה בישראל אווירת 'עליהום' על המגזר העסקי, והיא הייתה אפקט של המחאה החברתית. אבל צריך לזכור כי אין כלכלה בלי יזמים ובלי משקיעים. אווירה של אנטי כלפי היזמים וכלפי החברות הגדולות במשק יכולה לסכן את הצמיחה במשק" - כך אמר היום (ב'),שר האוצר, יובל שטייניץ, בפאנל הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת, שעסק בריכוזיות במשק.

שטייניץ יצא להגנה על שמם הטוב של בעלי ההון במשק והוסיף ואמר כי הממשלה מנסה לעשות תיקונים כשצריך (בהתכוונו לצעדי המלחמה בריכוזיות במשק), אבל זאת עם המון כבוד והערכה למגזר העסקי בישראל.

"מי שיחסל את המגזר העסקי יחסל את כלכלת ישראל. אנשי עסקים הם בני אדם, ויש להם מורל. 'עליהום' נגד הקהילה העסקית וכנגד המשקיעים והיזמים צריך לבלום ולהסתייג ממנו בכל פה", אמר שטייניץ.

לדברי שטייניץ, תוך מספר שבועות תגיש הממשלה לכנסת את הצעת החוק שגובשה בעקבות הוועדה להגבת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות). לדבריו, "זו תהיה הצעת חוק חדשנית וחסרת תקדים בעולם מבחינת הריכוזיות הכלכלית. זה מהלך נועז שנעשה לאחר שיקול-דעת, ועדה שישבה שנה שלמה ובחינה נוספת בוועדת השרים".

שטייניץ הוסיף ואמר כי אחרי שתתקבל הצעת החוק, תהיה בישראל הפרדה בין בין החזקה בתאגידים ריאליים לתאגידים פיננסיים. "כל משקיע, יזם, חברת החזקות, יצטרך לבחור האם הוא הבעלים של בנקים, חברות תאגידים פיננסיים או של תאגידים ריאליים", אמר שטייניץ.

"למה לא מפרגנים?"

שלמה אליהו, יו"ר אליהו חברה לביטוח, מתח ביקורת על יחס התקשורת לאנשי העסקים הבכירים במשק. "למה אנשי העסקים מכונים 'טייקונים' ולא 'יזמים'?" שאל/אמר אליהו. "קחו אותי לדוגמה, תראו ממה התחלתי ולאן הגעתי. למה לא מפרגנים לי וליתר בני עמנו? בחצי השנה האחרונה אני כל יום בתקשורת - למרות שאני לא ממונף, לא ציבורי, ואין לי אגרות חוב", אמר.

אליהו התייחס בדבריו לעסקה שביצע ללפני מספר חודשים ובה רכש את חברת הביטוח מגדל מידי קונצרן קבוצת האיטלקית. "אחרי 60 שנות עבודת נמלים הגעתי למסקנה שחברת אליהו זו חברה קטנה שלא תחזיק עוד דור, והחלפתי את ההשקעה בחברת אליהו בהשקעה במגדל, שתחזיק עוד דור, ותהיה לנכדים שלי עבודה. במה פשעתי בכך? מה לא טוב לכלכלה? מה לא טוב למקצוע? האיטלקים רצו למכור קונצרן יפה, ואני מקצוען בזה. מה ההבדל בין 100 ל-200 מיליון שקל? מוסר ויושר לא ניתנים במנות", אמר אליהו.

עו"ד דליה טל נשאלה על-ידי המנחה, העיתונאית אילנה דיין, על ה'עליהום' שנעשה על בעלי העסקים. טל השיבה כי יש דרך אמצע בין קפיטליזם חיובי לבין קפיטליזם חזירי.

"בלי דרך אמצע לא תהיה לנו כאן צמיחה ולא תהיה אבטלה נמוכה", אמרה טל. "הייתי בבנק ישראל בשנות ה-80 כשהפריט את הבנקים, ואנחנו הפרטנו את הבנקים. חיפשנו קונים, והקונים היו הטייקונים של היום. פיתינו אותם בכל מיני הטבות, רק שיקנו מידי הממשלה את הבנקים. אולי יצרנו כאן את תופעת הריכוזיות. בנק ישראל התגאה אז מאוד שהמשפחות הגדולות, שהיו להם נכסים ריאליים, רכשו את הבנקים. עכשיו, לאותם גופים אנחנו אומרים למכור ואתם טייקונים שמרוששים את הציבור.

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן, טען כי כוחם של בעלי ההון בכנסת ובממשלה שואף לאפס. "הבעיה היותר קשה היא של ועדי עובדים שמאורגנים בתוך מפלגות, ובגלל זה למשל ועדת ששינסקי לבדיקת תמלוגי הגז כמעט נפלה", אמר שאמה-הכהן, והוסיף כי לדעתו דוח ועדת הריכוזיות אינו נועז מספיק.

על משקל הסרט "שיטת השקשוקה", שעסק בקשר בין הון לשלטון, כינה עו"ד אליעד שרגא מהעמותה לאיכות השלטון, שהשתתף אף הוא בפאנל, את הריכוזיות בישראל, "שיטת המרמלדה". "זוהי שיטת 'מרח ושכח'. מביאים את כל הרגולטורים ומעבירים אותם לצד של בעלי ההון", אמר שרגא.

בפאנל השתתפו גם עו"ד רם כספי והעיתונאי סבר פלוצקר.