הסופרים: חיוני להגביל בחוק את 'יכולת הסחיטה' של רשתות הספרים

277 סופרים חתמו על מכתב לשרה לימור לבנת בנוגע ל"חוק הצרפתי". במכתב הם הודו לה על קידומו, אך הזהירו כי במתכונתו הנוכחית הוא "עלול לגרום נזק נוסף ולהביא לקריסתן של הוצאות ספרים"

שבוע הספר המתקרב מעיר לחיים את כל ענף הספרים המקומי וגם הסופרים מנצלים הזדמנות זו כדי לפנות לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, בנוגע ל"חוק להגנת הספרות והסופרים בישראל" (המכונה "החוק הצרפתי"), שחקיקתו מקודמת בהובלת לבנת ויו"ר התאחדות הוצאות הספרים, ירון סדן.

על המכתב חתומים 277 סופרים ישראלים ובהם נכללים גם הבכירים שביניהם, כמו דויד גרוסמן, א.ב יהושע, עמוס עוז ומאיר שלו.

המכתב מתפרסם לקראת העלאתה החוזרת של הצעת החוק בפני ועדת השרים לחקיקה, ובו הסופרים כותבים כי מצבו של ענף הספרים "רק הורע מיום שהונחה לראשונה הצעת החוק על שולחן הכנסת לפני כשנתיים". בהמשכו הם מודים לשרה על פעילותה של השרה ועל "דאגתה הכנה לעשייה הספרותית בישראל", אך גם מביעים את דאגתם מכך שהצעת החוק עלולה להיות פתרון לא מספק. בהקשר לזה הם מציינים כי "החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל יביא ללא ספק לתפנית חיובית במצב. עם זאת, חיוני להגביל בחוק את 'יכולת הסחיטה' של הרשתות ואת פערי התיווך שלהן, אחרת במקום להיטיב, עלול החוק לגרום נזק נוסף על הנזקים שכבר נגרמו, ולהביא לקריסתן של הוצאות ספרים".

במקביל ליוזמת מכתב הסופרים, מתארגנת קבוצה נוספת של סופרים, בהנהגתו של הסופר צור שיזף, הדורשת מהוצאות הספרים למכור את ספריהם אך ורק במחיר מלא ברשתות הגדולות ובכך למנוע את הפגיעה הבוטה בפרנסתם.

שבוע הספר ה-51, שיחל ב-6 ליוני, יתקיים ב-8 ערים - תל אביב, ירושלים, חולון, כפר סבא, באר שבע, רמת גן, פתח- תקוה ומודיעין.

לדברי סדן, "במדינה בה יוצאים לאור למעלה מ-10 כותרים חדשים מידי יום, אורך חיי המדף של ספר קצר מאד והוא נעלם לאחר זמן מה מחנות הספרים, אחת לשנה אנו מאפשרים לציבור ליהנות שוב מהאפשרות לרכוש ספרים אלו המוצגים בדוכנים וממגוון ושפע אותו אפשר למצוא רק בירידי שבוע הספר העברי".

גם השנה יתקיימו בירידים שלל אירועי תרבות וחוויה, תוך מתן דגש על אירועים לילדים ובני נוער. בין האירועים יהיו שעת סיפור, הצגות ותיאטרון בובות לפי ספרות מופת ישראלית לילדים ונוער, מתחמים תיאטרליים ומתחמי משחק.