תומאס פרידמן: "לביבי יש יותר כוח מדיקטטורים ערבים"

את הדברים אמר העיתונאי הנודע במסגרת טור דיעה שכתב ב"ניו-יורק טיימס" ■ "אם יש לך כוח, אנשים מצפים ממך שתעשה משהו גדול, ואם אתה לא עושה כלום אז אתה מצטייר כפחות אפקטיבי"

לאחר שראש הממשלה ביבי נתניהו זכה לשער במגזין "טיים", תחת הכותרת "המלך ביבי", כעת הוא זוכה לביקורת חריפה מצידו של העיתונאי האמריקני תומאס פרידמן, במסגרת טור דיעה שהוא כתב היום (ד') ב"ניו-יורק טיימס".

פרידמן מודה אומנם כי לנתניהו קיים כוח פוליטי רב, אך הוא טוען, בניגוד לדיעה הרווחת, כי הוא לא ינצל אותו כדי לבצע מהלכים פוליטיים גדולים כגון קידום תהליך השלום או הבטחת ביטחון המדינה (ע"י תקיפה באיראן למשל), זאת, משום ש"הפיתוי עבור ביבי לא לעשות כלום הוא גדול מדי".

כאמור, פרידמן מציין כי כוחו הפוליטי של ביבי התעצם, כאשר הוא הצליח להימנע מהקדמת הבחירות, איחד את כוחותיו עם מפלגת קדימה בראשותו של שאול מופז ויצר קואליציה רחבה של 96 מושבים. "קיימים דיקטטורים ערבים שלא זכו לתמיכה רחבה אפילו אחרי שקיימו בחירות מזויפות", הוא מצהיר.

לפי פרידמן, נתניהו ניצב כעת בפני דילמה קשה, שבה ניצב כל מנהיג עם כוח פוליטי גדול. "אם יש לך כוח, אנשים מצפים ממך שתעשה משהו גדול, ואם אתה לא עושה כלום אז אתה מצטייר כפחות אפקטיבי".

פרידמן אומנם טוען כי הוא נשאר פתוח לגבי האפשרות שנתניהו יפעל לבסוף בנושא הגרעין האיראני, וטוען כי בכל מקרה אסטרטגיית הדיבורים של ממשלת נתניהו היא דווקא גאונית ויצרה הד בינלאומי נרחב שעשוי לסייע לבלימת תוכנית הגרעין של איראן. "בין אם נתניהו באמת מתכוון לפעול בנושא האיראני או רק מדבר על כך, הוא העלה את איראן לראש סדר העדיפיות הבינלאומי".

עם זאת, העיתונאי המהולל שזכה בעבר מספר פעמים בפרס הפוליצר היוקרתי, לא חוסך בביקורת חריפה על נתניהו וטוען כי "זה לא ברור עדיין אם ביבי השיג את העוצמה הפוליטית וקיבץ את ההמון סביבו כדי להיות מסוגל לעשות יותר ממה שהוא עושה - שזה כלום, או כדי להיות מסוגל לעשות משהו גדול וחשוב יותר כדי להבטיח את ביטחונה של ישראל".

בהמשך, פרידמן כתב גם כי מצד אחד, העם הפלסטיני מפולג בין חמאס לפת"ח ונהנה משיפור כלכלי משמעותי ומצד שני ישראל נהנית משקט ביטחוני ומהשתקת הביקורות על ההתנחלויות ולכן "הפיתוי עבור ביבי לא לעשות כלום הוא גדול מדי".

"מחנה השלום בישראל מת, וההתעוררות הערבית במרבית המדינות הערביות נחלשה בתקופה האחרונה, ולכן, ישראל יכולה לבנות התנחלויות, בעוד הערבים, האמריקנים האירופים והפלסטינים עסוקים בבעיותיהם ותורמים למדיניות הכיבוש".