אינטל תקים את המפעל החדש שלה באירלנד ולא בישראל

ענקית השבבים תשקיע מיליארד אירו במפעל ■ גורם ממשלתי: "עשינו הכול כדי להיות אטרקטיביים" ■ החל הקרב על ההשקעה העתידית

ענקית השבבים האמריקנית אינטל דוחה את הצעת הממשלה לקבלת מענק של כמיליארד שקל להרחבת המפעל בקרית גת ולפתיחת מפעל חדש בבית שאן, והיא צפויה להקים את מפעלה החדש באירלנד.

החברה תשקיע כמיליארד אירו בשדרוג התשתיות שלה בעיירה לייקסליפ, והיא תייצר במפעל המחודש מעגלים אלקטרוניים שמוטבעים על פרוסות סיליקון בעובי של 14 ננומטר. כעת, מקיימת החברה מו"מ עם הממשלה על מענק אחר, שהיקפו לא ברור, לבניית המפעל העתידי שלה בישראל שייצר בטכנולוגיה עתידנית של 10 ננומטר.

ההחלטה של אינטל להשקיע באירלנד התקבלה באחרונה, ולפני כשבועיים הודיע עליה מנכ"ל אינטל העולמית, פול אוטליני, במהלך כנס משקיעים. זאת, בזמן שבישראל משרדי התמ"ת והאוצר היו עסוקים עד צוואר בריב מתוקשר בשאלה האם להיעתר למלוא התביעות של אינטל למענק. במקביל, ניהל שר האוצר, יובל שטייניץ, ערוץ הידברות חשאי עם הנהלת החברה, אותו תקפה בחריפות צמרת התמ"ת: "לא ידענו דבר וחצי דבר על החלטה סופית שהתקבלה בעניין הזה באינטל. לא קיבלנו על כך הודעה רשמית, ולמעשה, לא קיבלנו מהחברה גם תשובה כלשהי להצעה שהעביר לה לפני כשנה צוות בינמשרדי שבחן את השאלה של אינטל לגבי היתכנות לקבלת מענק מהמדינה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר שמקורב לנושא.

פיתוי באמצעות הטבות מס

לפני כשנה, פתחה אינטל בהליך לבירור קבלת מענק מהמדינה שהיקפו כ-600 מיליון דולר, במסגרת השקעה אפשרית-עתידית של כ-4.8 מיליארד דולר. במרכז ההשקעות ובתמ"ת, שאך חודשים אחדים לפני כן אישרו העברת מענק אחר לחברה בהיקף של כ-200 מיליון דולר, החליטו לעצור ולבחון את ההתנהלות מול החברה. החשיבה המחודשת בעניין הולידה את ההצעה שלפיה אינטל תקבל מענק של כמיליארד שקל בלבד, כשרוב הכסף - כ-700 מיליון שקל - יינתן בתמורה להקמת מפעל חדש בבית שאן, וזאת כדי שיהיה עוגן תעשייתי ותעסוקתי באזור מוכה אבטלה. עוד כ-300 מיליון שקל יינתנו בתמורה להרחבת הפעילות בקרית גת.

באינטל הרימו גבה אודות ההצעה הדלה, יחסית, אך כלפי חוץ הקפידו על עמימות בכל הקשור ליחס של החברה אליה. שם, השהו שוב ושוב את מסירת ההחלטה הסופית, למרות שכבר בספטמבר 2011 גברו הסימנים לכך שהיא נוטה למקד את השקעתה באירלנד. הערכות אלה פורסמו כבר אז ב"גלובס", והתבססו על רצון החברה העולמית לחדש את תשתיות הייצור שלה באירלנד, שלא חודשו מאז שנת 2004.

"עשינו את הכול כדי להיות אטרקטיביים בהצעה שהגשנו לאינטל", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי בכיר, "במקרה הזה לא היינו יכולים להיות יותר אטרקטיביים מאירלנד". פרטי ההצעה שהעבירה ממשלת אירלנד לאינטל אודות התמריצים שתקבל בתמורה להשקעה - טרם התבררו.

גורם ממשלתי ישראלי בכיר שמקורב לנושא, העריך היום (ב') שהאירים הצליחו לפתות את אינטל באמצעות הטבות מס ששוות כסף ולא באמצעות מסלול של מענקים: "בשונה מההצעות שלנו, שהן מענקים בצורה של כסף, במקרה של האירים מדובר בהטבות מס עד גובה סכום המענק. המשמעות היא שאירלנד לא משקיעה בחברה הון, אלא מתקזזת איתה מדי שנה. הואיל שבמקרה של אירלנד מדובר בשדרוג של המפעל ולא בבנייה של מפעל חדש שמצריך הון בהקמת התשתיות - הסידור היה די נוח עבור החברה", אמר.

עימות בין האוצר לתמ"ת

גורמים כלכליים בכירים בישראל העריכו כי הבחינה המקדמית ("פרה רולינג") שנחשפה לראשונה ב"גלובס", ובמסגרתה אינטל מבררת אפשרות להוציא כ-12 מיליארד שקל מההון שצברה בארץ, תוך הקלות מס של כ-3 מיליארד שקל - נועדה לממן חלק מההשקעה באירלנד. גורמים אחרים טוענים מנגד, כי החברה מנסה להזדכות על ההון הצבור שלה בארה"ב, ושלאחר מכן הוא יושקע שוב בארץ.

בתוך כך, ראשי אינטל ובהם מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, מקיימים שיח ער עם שטייניץ על השקעה עתידית בישראל בהיקף כולל שבין 5 ל-10 מיליארד דולר. גורמים שמקורבים לנושא העריכו כי החלטות בעניין יתקבלו רק בתוך שנתיים-שלוש, וכי ישראל תצטרך להעמיד הצעה אטרקטיבית ביחס להצעות שיתקבלו ממדינות אחרות, כדי ליהנות מהשקעה בסדר גודל עצום כזה. בימים הקרובים צפויים ראשי החברה להיפגש גם עם בכירים בתמ"ת, וזאת לאחר שבין האוצר לתמ"ת פרץ בשבועות האחרונים עימות עד לכדי נתק, בעקבות ההחלטה כאמור של שטייניץ לקיים ערוץ הידברות סודי עם אינטל.

בבית שאן מאוכזבים: "היה לנו חלון הזדמנויות לשינוי גדול - והוא נסגר"

ההחלטה של אינטל להשקיע בשדרוג מפעל הייצור שלה באירלנד, קוברת את הרעיון שחברת הענק תפתח מפעל להרכבת מוצריה בבית שאן. במשך חודשים קיוו פרנסי העיר שהחברה תבסס פעילותה בעיר דלת התעסוקה - מהלך שיעודד הגירה חיובית אליה, ובעיקר יחזיר את הצעירים שעזבו לטובת פרנסה וקריירה במרכז הארץ.

"אחרי תקופה ארוכה של תקווה, ההודעה של אינטל מאכזבת מאוד", אומר ל"גלובס" ראש עיריית בית שאן, ג'קי לוי. "לאורך כל החודשים האחרונים התקיים שת"פ חסר תקדים בין התמ"ת והאוצר כדי לשכנע את אינטל לפתוח את המפעל אצלנו, והייתה נכונות לשלם מחיר לא נמוך מצד המדינה. למרבה הצער זה לא צלח, ולא בכל יום יש הזדמנות להביא למקום כזה מפעל עוגן בסדר גודל של אינטל. היה לנו חלון הזדמנויות לשינוי גדול - והוא נסגר".

לאורך המגעים שהתקיימו בין הממשלה לאינטל, הגיעו צוותים מטעם החברה לפארק התעשייה צבאים הסמוך לעיר, כדי לבחון את מצב התשתיות והגישה באזור. לדברי לוי, פתיחת המפעל הייתה יכולה להאיץ את פיתוח והרחבת כבישי הגישה לעיר, לאפשר הקמת מקומות בילוי ולעודד מפעלים נוספים להתבסס באזור.

"אנחנו מקבלים את הרושם שמשרדי התמ"ת והאוצר נחושים לעודד מפעלים נוספים להתבסס אצלנו, ולהבטיח לתעשיינים תנאים שדומים רק לאלה שמקבלים מפעלים בעוטף עזה ובדרום הארץ", אמר.

באינטל לא התלהבו מלכתחילה מהרעיון שהחברה תידרש להקים מפעל בבית שאן. בשונה מהמצב בקרית גת, מהלך כזה היה מאלץ את החברה להשקיע מיליארדים בהקמת תשתיות ייצור ובהכשרת כוח אדם מתאים מתושבי האזור, שנחשב מרוחק ממרכז הארץ וגם מכביש 6.